22 במרץ, 2011

צרכים של ילדים שמנים

לאחרונה אני נמצאת בתהליך למידה של  קבלה עצמית על אף החולשות שלי ועל אף הציפיות שלי מעצמי. אני רואה איך קבלה של עצמי מאפשרת לי לקבל יותר את ילדי על אף חולשותיהם ועל אף הציפיות שלי מהם. מתוך העיסוק שלי אני פוגשת הורים לילדים שמנים ועלו אצלי מחשבות הקשורות לתהליך הקבלה של ילדים כאלו על-ידי הוריהם.

ילד שמן נחשב חריג. הוא עשוי להיתקל במבטים, בהתלחשויות מאחרי הגב, בלעג  ובדחייה, כמו ילד עם סוג אחר של חריגות. בחברה שלנו  יש צפייה שהילד השמן יהפוך לרזה. אני מניחה שנקודת המוצא היא שילד שמן לא חייב להיות שמן.

תופעת ההשמנה בממדים שהיא קיימת היום, נובעת  מהשינויים המואצים בסביבה שלנו. מכך שלא כולם משמינים בשל השינוי בתנאים הסביבתיים,  אפשר ללמוד שיש מאפיינים המייחדים את הילדים שמשמינים, מאפיינים הגורמים לנטייה להשמנה לבוא לידי ביטוי בסביבה הנוכחית.  מאפיינים אלו יכולים להיות פיזיים והם יכולים להיות רגשיים. במקרים רבים בהתייחסות של החברה לילד השמן לא קיימת קבלה של המאפיינים הללו, כפי שכן קיימת במקרים של חריגות אחרת כמו גמגום או קוצר ראייה למשל.

במפגש שלי עם הורים לילדים שמנים אני מבחינה שגם הם חווים שיפוט וחוסר קבלה של עצמם ושל תיפקודם כהורים. אם ילד שמן לא צריך להיות שמן, מה זה אומר על ההתנהלות שלהם כהורים?  מה זה אומר על מידת ההצלחה שלהם בגידול הילד?

אחת האמהות שהכרתי – אם לילדה שמנה, הייתה עסוקה בביקורת עצמית ובהאשמה עצמית ביחד עם הדיפה של אותה ביקורת וההאשמות מהסובבים אותה. היא הרגישה אשמה וביקרה את עצמה על כך שהיא לא מוציאה את הילדה לפעילות, שלא נמצאת עמה בארוחות, שלא יכולה לתת לה דוגמא שהייתה רוצה לתת. היא גנתה את עצמה על ההזדהות שחשה עם בתה, על תגובותיה הלא אוהדות ועוד.

כשהילדה היתה צעירה, האם הייתה במתח לפני כל אירוע חברתי וגם בזמן האירוע עצמו. היה לה קשה לראות את ההצמדות של בתה אל שולחן האוכל, את זלילת הממתקים ללא שובע. היה לה גם קשה לקבל את ההשלכות של האכילה הזו, כמו עצבנות בעוצמות גדולות והקאות. אחרי שניסתה לשמור עליה בדרכים שונות וללא הועיל, קרה שיום אחד התייאשה האם מהניסיונות שלה שלא עלו יפה. היא הרגישה שאין לה ברירה אלא לקבל את המצב. באירועים החברתיים היא נעמדה מהצד כצופה והתמקדה בשקט וביציבות הפנימיים שלה. בתצפיות שלה גילתה שברוב המקרים הילדה מרגישה בודדה וחסרת ביטחון ואז פונה לאוכל. היא גם גילתה שישנם אירועים  בודדים בהם לבת שלה אין יחסים מזיקים עם האוכל. אלו היו ימי הולדת או חגיגות שהיו משמעותיים עבורה, שציפתה להם והתעניינה לגבי מועד קיומם. האם הפסיקה ליזום השתתפות בימי הולדת שהבת לא זכרה ופחתו אירועי העצבנות וההקאות באופן ניכר. נפתח בפני האם צוהר להבנת התנהגות הילדה, דרכו יכלה לראות אפשרות חדשה לפעולה.

במהלך השנים תוך כדי עבודה אישית של האם שעיקרה שכלול יכולת הקבלה העצמית שלה היא התחילה להסיר את האשמה מעצמה, לפחות באופן חלקי.  כעת היא יכולה להתבונן במצבים בהם הבת מבקשת תוספת שוב ושוב, במצבים בהם היא בולעת את האוכל ולא יודעת שובע, ולמרות זאת להרגיש בנוח עם עצמה. מאז שלמדה לקבל חלקים בעצמה, מתרבים המצבים בהם מצליחה האם להכיר בכך שביתה שונה ממנה, ומתעוררת בה סקרנות לגביה. היא גילתה את האותנטיות של ביתה, ומבחינה בכך שביתה אינה ממהרת לאמץ דרך שלא מתאימה לה בשביל להתקרב לילדים אחרים, ובמצבים הללו בוחרת להתמלא מהאוכל. היא גם גילתה שאהבת החיים והתאווה כפי שמתבטאים באכילה של הילדה, מתבטאים גם בתחומים אחרים בהם היא שמחה, כמו יצירה ומשחק, סקרנות ותחומי עניין מגוונים. היא גילתה גם את יכולת ההקשבה של הילדה לגופה בתנאי פעילות מסוימים. התגליות החדשות משפיעות על כל מערכת היחסים ביניהן.

הורות לילד עם השמנה יכולה להיות הזדמנות מופלאה לבחון את מידת הקבלה שלנו את עצמנו ואת הילד בכל הנוגע להתנהגות האכילה שלו. זו הזדמנות לעבור מסע שבו נלמד לאהוב את עצמנו ואת ילדינו בדיוק כפי שאנחנו.


דפנה שטרן, תזונאית קלינית, מומחית לתזונת ילדים ומשפחה

2 תגובות   (רסס)

  1. דנה הגיב:

    דפנה, כתבת מאד מרגש, תודה!

    בזכות ייעוץ איתך עברתי עם עצמי תהליך דומה של התבוננות בדפוסי השמנה שלי, והיה לי מעניין לגלות במה הדברים קשורים. גיליתי מטוטלת מחזורית שבאה לידי ביטוי בדפוסים אחרים (מחזור חודשי וחום שחר) שלא היה לי מושג עד כמה הם קשורים זה בזה. גם גיליתי שמצבי הרוח, מחזורי השינה שלי ורמת העייפות שלי מאד קשורים.

    גם עבורי, ההתבוננות הזו פתחה לי פתח לקבלה עצמית ולהתחברות למעגלי המחזור האלו במקום דחייה מהם. תודה שנתת לי אפשרות לחיות איתם בשלום.

  2. רסיסים_של_אור הגיב:

    וואוו !! אני לוקחת מכאן המון, לא רק לגבי דפוסי אכילה אלא בכלל, לגבי האפשרות הזו לעשות את התנועה ממקום של רגשות אשם, בלבול, ייאוש ותסכול למקום של התבוננות, קבלה וסקרנות שעשויים לאפשר יציאה למרחב עצום של הבנה והתרחבות כאמא וכבת אדם !

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )