ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 25 באוגוסט, 2011

גיל המעבר הוא הארה

מאת: סוזן וויד
(מתוך ספרה Menopausal Years the Wise Woman Way)

אני מתעניינת במיוחד בפן האנרגטי של גיל המעבר. כתלמידת יוגה מזה שנים רבות, התרשמתי מקווי הדמיון הרבים בין תופעות גיל המעבר לבין העבודה הרוחנית שמטרתה ״לעורר את הקונדליני״. למרות שהרעיונות בפרק זה עשויים להראות מוזרים או קשים להבנה, יש בהם תובנות חשובות לגבי גיל המעבר שעומדות בלב גישת התבונה הנשית.

״קונדליני הוא בסיס כל החוויות הרוחניות…״ קונדליני הוא סוג מיוחד של אנרגיה המוכרת בתרבויות רבות, כולל הטיבטית, ההודית, השומרית, הסינית, האירית, האצטקית, והיוונית. הקונדליני מתואר כלוהט, מהיר, רב עוצמה, וגדול. הוא קיים בתוך האדמה, בתוך כל חי, ובתוך כל אדם. הפסיכואנליסט קרל יונג כינה את הקונדליני אנימה. הקונדליני לרוב מיוצג כנחש הכרוך בבסיס עמוד השדרה, אבל סיפורי המסתורין הנשי ממקמים אותו ברחם – או במקום שבו היה הרחם, אם הוא נכרת בניתוח. גם בגיל ההתבגרות וגם בגיל המעבר, הקונדליני של האשה קשה לשליטה ועלול לגרום לתופעות רבות ושונות.

יוגים הודים לומדים חיים שלמים איך להפעיל, או לעורר, את הקונדליני שלהם. זה נקרא גם ״להגיע להארה״. כשמצליחים, גל של אנרגיה לוהטת עובר במעלה עמוד השדרה, מציף את העצבים, מרחיב את כלי הדם, ומתדלק עצמו בהורמונים. כשהקונדליני מתקדם במעלה עמוד השדרה, הוא משנה את תפקוד המערכת ההורמונלית, מערכת הדם, ומערכת העצבים. לא רק אצל יוגים, אלא אצל כל אשה שמרשה לעצמה לשים לב לתהליך הזה. גיל המעבר הוא סוג של הארה. גלי החום הם אימונים של הקונדליני.

כדי להבין את התעוררות הקונדליני בגיל המעבר, צריך להתבונן בהשפעות שלו במהלך החיים. לפני גיל ההתבגרות, הקונדליני נמצא בעיקר מחוץ לגוף [הילדים ״שוחים״ בו]. עם ההתבגרות, נפתח בצ׳אקרת הבסיס ״שער״ אנרגטי עם שסתום כניסה ושסתום יציאה, והקונדליני זורם מהאדמה אל תוך צ׳אקרת הבסיס. זה מאפשר לקונדליני להצטבר ברחם וברקמות האגן עד שהוא משתחרר, בדרך כלל בווסת. בימים שלפני תחילת הדימום, הקונדליני הצבור עשוי להעצים חוויות ותחושות, לחשוף רגשות רבי עוצמה, לעורר התפרצויות יצירתיות, ולחולל השתוללות של סידור וניקוי הבית. במקרה של התעברות, הקונדליני נשמר למשך ההריון ומנוצל במעשה הלידה.

בגיל המעבר, נסגר שסתום היציאה של השער. השסתום הפתוח מניח לקונדליני להכנס; השסתום הסגור מונע ממנו לצאת. עכשיו הקונדליני, שאין לו אפשרות לחזור לאדמה, מצטבר ברקמות האגן ומביא לכך שנשים מסוימות מתארות את תקופת המעבר כתקופה בלתי נגמרת של תסמונת קדם ווסתית. אם האנרגיה העזה הזו נשארת ברחם למשך שבועות רבים מדי, הווסת המאוחרת עלולה להיות מלווה בהתכווצויות ובשטפונות. אם האנרגיה נשארת באגן למשך שנים רבות, היא עלולה לייבש את הנרתיק, לשחוק את מפרקי הירך, להחליש את השלפוחית, ולדכא את התשוקה המינית.

אבל אם מנחים את הקונדליני במעלה עמוד השדרה (באמצעות מחשבה או באמצעות גלי חום, למשל) אז הוא מעניק הארה, לא חוסר שליטה בסוגרים. אבל לא בבת אחת. כאשר הקונדליני עולה, הוא צריך לעבור דרך עוד ששה שערים אנרגטיים (צ׳אקרות). בכל שער, עלולות להופיע תופעות שקשורות לצ׳אקרה, כמו גם יכולות שאמאניות שעשויות לגרום לאשה בגיל המעבר (או למשפחתה וחבריה) לחשוב שהיא מאבדת את שפיותה. היא מעולם לא היתה שפויה יותר. ״אחרי שהקונדליני מתעורר אין זה אפשרי להמשיך להאמין שהמציאות החיצונית היא המציאות היחידה.״ לא פלא שנשים זקנות זכו לכבוד ויראה בכל העולם! אם יש התנגדות במרכזי האנרגיה שהקונדליני מפעיל, התופעות עלולות להחמיר במקום להשתחרר. כאבי מחזור, נפיחות, בעיות עיכול, דפיקות לב, בעיות בתפקוד בלוטת התריס, כאבי ראש, ואובדן זכרון – כולם קשורים בהתנגדות למעבר הקונדליני.

כאשר מבינים את תופעות גיל המעבר כתנועה של אנרגיה (או חסימה שלה), נשים מקבלות תחושה נוחה יותר. במקום להרגיש קורבן של הגוף, אשה בגיל המעבר יכולה להשתמש בתופעות המופיעות אצלה כדי לאתר אזורים שדורשים תשומת לב והזנה. שהות שקטה לבד בחיק הטבע, או התרגעות בכסא נוח לצלילי מוזיקה נעימה, נותנים למחשבות ולתחושות לעלות ופותחים את הדרך לזרימת הקונדליני. תרגילים ייעודיים, כמו אלה שמציעה ברברה ברנן, יכולים לעזור במעבר לזרימה מוגברת של אנרגיה. כאשר בסופו של דבר הקונדליני נע באופן חופשי במעלה עמוד השדרה והחוצה דרך הכתר [הקודקוד], התופעות שוככות, והאנרגיה הכללית עולה.

קל יותר להתמודד עם עוצמת האנרגיות של הקונדליני כאשר מערכת העצבים חזקה. עשבים מזינים כמו משרה של גבעולי שיבולת שועל, טינקטורה של זנב הארי, חומץ עם לענה, וזנים רבים של אצות – כולם בני ברית ירוקים לחיזוק מערכת העצבים. האתה יוגה (התרגול הגופני), פראנה-יאמה (תרגול הנשימות), וטאי-צ'י (תרגול האנרגיה) עוזרים גם הם.

5 תגובות   (רסס)

  1. עדינה ניפו הגיב:

    יונת, תודה גדולה על הקטע הזה,
    מרגיש לי לגמרי רלוונטי לי אפילו שאני עדיין לא בשלב הזה של חיי,
    אני יכולה להרגיש את זה מתקרב…
    ומשמח אותי לקחת את הדברים שלה ולהתחיל לעבוד איתם כבר מעכשיו.

  2. יעל צ הגיב:

    מאוד מעניין! תודה.

  3. לילך הגיב:

    תודה עוד לא שם אבל ממש מרגיע שאפשר לעשות עם זה משהו טוב

  4. ויקי הגיב:

    מרתק. אני כנראה שם, לא ממש מוכנה להודות בפני. תוהה איך ליישם, איך לקרוא את הגוף שלי שמתנהג אחרת לגמרי…

  5. מילי הגיב:

    שלום, לי החלו לאחרונה תופעות שלא ידעתי אם הן תנועת אנרגיה או גיל המעבר. מעניין לראות שיכול להיות שהן שני הדברים גם יחד. כתבתי על זה בבלוג שלי ומישהי הפנתה אותי לכאן.
    http://milidv.wordpress.com/2014/03/17/%D7%9E%D7%99-%D7%9E%D7%A4%D7%97%D7%93%D7%AA-%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C-%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%AA/
    תודה רבה.

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )