רשימות שפורסמו בעלון המודפס בשנים 1995-2006 3 בינואר, 2012

תינוקות נקיים

מאת: רותי פולדן
(מתוך גיליון 28, מאי 2000)

הטבע בנה אותנו בצורה נפלאה וחכמה.
כנשים גופנו נמצא בשיא היצירתיות במהלך ההריון. תינוקינו גדלים מוגנים היטב בחיבוק האוהב של הרחם, בליטוף מי השפיר החמימים שבהם הם צפים, כשגופם מכוסה בחומר לבן ושמנוני בשם "ורניקס".
איזה דבר מדהים! יש רק להתפעל כל פעם מחדש.

אך התרבות שלנו החליטה שיש להתבייש מחלק מפלאי הטבע. שנוזלי הגוף וההפרשות הטבעיות שלנו מלוכלכים ולא אסתטיים, ושיש לשטוף אותם בכל הזדמנות, ולכסות את ריחם בריחות אחרים.

כשילדינו נולדים, וברגע שהם נכנסים לעולם הזה, מנקים אותם כדי שיהיו "יותר יפים" ופחות "מלוכלכים". דרך אלימה לנתק אותם מעולם הרחם, ופעולה שמתעלמת מתפקידו של הוורניקס, ומדוע הוא קיים.

בעולם המימי של הרחם, מגן הוורניקס על עור התינוק. אחרי הלידה הוא ממשיך להגן על תינוקנו בפני שינויי טמפרטורה, וגם מגן על עורם, ונספג לחלוטין תוך כמה ימים לאחר הלידה.

טקס הנקיון ממשיך בכך שבבתי החולים רוחצים תינוקות יום-יום, וברוב המקרים חווית הרחיצה היא מקלחת מהירה ועניינית על-ידי אחות, כשהתינוק מוחזק באוויר מתחת לברז, חסר אונים – וכל זה בשביל מה?

הרי אין סיבה לריטואל הבלתי-נסבל הזה, מלבד לספק את יצר האסתטיקה של תרבותינו.
מה שחוויה כזו אומרת לילדינו, שלא מזמן הגיעו מהבטחון של הרחם, שהעולם הזה הוא אלים, מפחיד, ובהחלט לא בטוח.

כדי לרכך את המעבר לתוך העולם, אנחנו צריכים לזכור מה התינוק השאיר אחריו, ולא לשכוח שכל דבר חדש ולא מוכר, מאיים עליו, וכל דבר ידוע ומוכר – מרגיע.

אנחנו צריכים ללמוד לדבר לילדינו בשפת הרחם.

3 תגובות   (רסס)

  1. תותים_עכשיו הגיב:

    מסכימה איתך כל כך. לפני הלידה הלכנו לסיור בחדרי יולדות של הלל יפה. מעבר לזה ששנינו הזדעזנו בתינוקיה- לראות את התינוקות הרכים ככה- בודדים בלי מגע אנושי… אחד הזכרונות החזקים שלי משם הוא מה שאמרה האחות, בגאווה לא מבוטלת- "אחרי הלידה אנחנו רוחצים אותם גם בסבון אנטיספטי וגם בסבון של ד"ר פישר…"
    מאד חיזק אצלנו את ההחלטה ללדת בבית.
    גם היום כשהילדונת בת שנתיים אני לא רוחצת אותם כל יום. בעיקר בחורף. זה מוריד את ההגנה של הגוף.

  2. דנה הגיב:

    רשמתי לפניי, ואני שמחה מאוד שנתקלתי במידע הזה, הייתי שמחה לדעת אחרי כמה זמן כן לקלח את התינוק? ובאיזה תכשיר טבעי ניתן להשתמש?

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )