5 באוגוסט, 2012

לפרוץ את הקווים

מעבר לגבול שמציבים מצע הציור, חומרי הציור וזמן הציור נמצא גבול הפעולה הציורית.

כאשר הצייר מצוי בראשית דרכו, ואין הכוונה לגיל, אלא למצב תודעתי, גבולות ציוריים מאפשרים צבירת ביטחון ופיתוח היכולת, הנפשית והטכנית, ומונעים היסחפות, בלהט תשוקת היצירה, אל מחוזות הבלבול ומעבר להם אל התסכול, העלול לכבות את שלהבת היצירה, שזה לא מכבר החלה לבעור.

עם התבגרותו של הצייר, מתגבש הרצון לפרוץ את הקווים, הלכה למעשה, ולהמשיך באומץ, באמצעות פעולת הציור, אל מעבר לגבולות הנושא והחומר. מישוש זה של הגבולות ממשיך לאורך כל חייו של הצייר והוא תנאי הכרחי להתפתחותו. לאחר שנבחנו ונפרצו באופן ראשוני, או מעמיק, גבולות שונים, בוחר לו הצייר את תחומו (שאכן הוא תַחום, בהתאם לאופיו, מבחינה נושאית או חומרית), ופועל בתוכו לפי נטיותיו, בזהירות או בחופזה, בפרצי פעילות או בצעדים מדודים. כך מתהווה הנתיב היצירתי.

בתוך נתיב זה מתפתח הצייר מיצירה ליצירה. בעוד שפעולת ההתחלה היא ודאית – הנחת הסימן הראשון על מצע הציור, ומסמנת גבול ראשוני שלפניו אין היצירה מתקיימת, הרי שסיום הציור הוא קו גבול משתנה תדיר. מרגע שהונח הסימן הראשון על מצע הציור, ובכל הנחה של קו וכתם על גבי מצע הציור, נברא ציור אפשרי, שחי שבריר שנייה ונמוג אל תוך הקו הבא. שיווי המשקל של רגע הסיום הוא עדין, חד פעמי ונתון להכרעת הצייר, החש, בתהליך היצירה, איכות רגישה ומלאה של קשב ויזואלי הנע מתוכו אל הציור ומן הציור אליו.

לעיתים, כאשר ממשיך הציור אל מעבר לאותו רגע של שיווי משקל, מתהווה טעות העלולה להביא להרס הציור, במובן החומרי, כמו עודף צבע היוצר חור בנייר, או במובן הרוחני, כמו עכירות המעמעמת את זוהרה של אבן חן איכותית. לעיתים נחצה קו הסיום המוכר לצייר והציור ממשיך הלאה, ובורא אסתטיקה חדשה. בטעות כמו גם בהצלחה, מודע הצייר לכך ש"עבר את הגבול". מוטב שהאבחנה בין טעות להצלחה תהיה אבחנה הנשקלת לכאן ולכאן במשך הימים ואפילו השנים ולא תהיה מוכרעת באותו הרגע, בשל נטייה שכיחה לביקורת עצמית מוגזמת בעת הפעולה היצירתית.

חציית הגבול היא פעולת למידה. ציור שנוצר מתוך זהירות יתרה, מתוך רצון לרצות ולהרשים, או מתוך החשש להיכשל, אינו מאפשר התפתחות ציורית משמעותית. הצייר, המחויב לעצמו, לגדילתו המתמדת ולהתפתחותו כאדם יוצר, זקוק להגזמה הזו, לחריגה, ואפילו הקלה שבקלות, ממה שכבר ידוע לו. בחציית הגבול מפתיעה היצירה את יוצרה, מרחיבה את דעתו, ומתווה אפשרויות צורניות ודרכי פעולה שלא התקיימו קודם.

4 תגובות   (רסס)

  1. תמי גלילי הגיב:

    תודה. אלה דברים שרלוונטיים לכל תהליך יצירה ולא רק לציור.

  2. אושרי הילזנרט הגיב:

    אהבתי את התובנה שבתחילת הדרך הסחפות מעבר לגבולות יכולה לכבות את שלהבת היצירה. נהדר. תודה

  3. מרים אלון הגיב:

    "בנפשו יראה שהכול אחד".

  4. עינבל ויסמן הגיב:

    תודה, נפלא

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )