דף_פתיחה‏ sep מה_חדש‏ sep תגובות_לאתר‏ sep הוראות_שימוש‏ sep חיפוש:
לרדת מהיבלות של הצד השני. (מתוך דרך_ארץ_בצ'יק_צ'ק‏)
הורות_לפי_אדלר_שעור_8  left הפניות_לכאן‏, דפים_דומים‏, מידע_סטטיסטי‏
ברוכים הבאים לאתר השעורים הפתוחים!
(עם הוראות_שימוש‏)


החזון שלנו:
כל דובר עברית יוכל ללמוד כל תחום דרך האינטרנט, חינם, בעזרת חומר לימוד מעולה המשתבח כל הזמן, אשר גולשים שאינם בקיאים בבניית אתרים כותבים ומשפרים בקלות, והמרוכז באתר אחד.

השורש של עץ השעורים באתר הוא דף_קבוצת_שעורים‏.

רוצים לכתוב שעור חדש? גלשו וקראו כיצד_לכתוב_שעור‏ ו- כיצד_למצוא_נושא_לשעור‏.

דפים חדשים:


דפים שעלו בגורל:


חיפוש באתר:

# השעור נמצא בכתיבה. נא לחזור מאוחר יותר

פינוק וחסות יתר

6.2.11

שאלות כלליות בנושאי הורות

לגבי הצבת גבולות ועימות

מה הבדיקה שצריך לעשות עם עצמנו?
כל דבר שרוצים להקנות לילד – תמיד לבדוק כמה זה חשוב לנו, וכמה אפשר לוותר.
איך להתייחס למצב שבו אנחנו לא מצליחים להביא את הילד לבצע משהו חשוב, למשל לצחצח שינים?
להבין שילדים הם ילדים, ולא נקבל כל מה שנרצה.
רק מה שחשוב – להחליט להיות עקביים.
למה נחישות הורית עובדת?
כי ילדים מגיבים לנו, ואם אנחנו נחושים, אז הם עשויים לבכות כמה פעמים, אך יבינו שאין להם עם מי להתעסק.

על שכר ועונש לעומת נשיאה בתוצאות

מה ההבדל בין הדרך הנאותה של לתת לילד להתמודד עם תוצאות מעשהו, לבין דרך החינוך המזיקה של שכר ועונש?
ההבדל הוא בקשר בין המעשה לבין השכר / עונש.
הקשר צריך להיות קבוע, בין אותה התנהגות לאותה תוצאה.
עונש זו סנקציה על משהו שאינו קשור למה שילד עושה. "לא התנהגת יפה – לא תראה טלויזיה".
תוצאה קשורה לסיבה, והיא טבעית והגיונית.
הקשר צריך להיות סיבתי מבחינת ההורה, גם אם לא תמיד מובן לילד. הוא יכול להיות גם מורכב קצת לילד, כמו:
לא רצית להתקלח, וזה לקחת זמן רב מדי, אז אין לי זמן להיות איתך עכשיו.

פינוק וחסות יתר

מה החלוקה הראשית של דרכי החינוך לשתי קטגוריות לפי אדלר? מה נכלל בכל קטגוריה?
דרכי חינוך מועילות: דרכי חינוך המגיעות מהבנה מה הילד צריך ואיך אנחנו נענים לצורך הזה. זה כולל
  1. הקשבה
  2. שיתוף
  3. עידוד
  4. תחושת ההשתייכות
  5. המקום האובייקטיבי.

דרכי חינוך מזיקות:
  1. שכר ועונש.
  2. לחץ ותחרותיות.
  3. ביקורת ושיפוטיות.
  4. ציפיות גבוהות.
  5. פינוק וחסות יתר.
מה זו חסות יתר?
מתן שירותים לילד ומילוי שירותים ותפקודים שהילד יכול לבצע בעצמו.
מה זה פינוק?
מילוי המחשבות והגחמות של הילד מתוך מחשבה שזה עושה אותו מאושר.
בשעור הזה נכלול בפינוק גם חסות יתר.
על איזה הקף של פינוק וחסות יתר אנחנו מדברים כאן?
כשיטת חינוך.
למשל, לא מדברים על חיבוקים וליטופים רבים של הילד. זה לא נחשב פינוק בהקשר של אדלר.

על התפיסות השגויות והפרשנויות השגויות המובילות לפינוק

מה התפיסה השגויה על מקומו של הילד המובילה לפינוק? מה התפיסה הנכונה?
התפיסה השגויה: לייחס לילד את המקום המרכזי בחיים שלנו: רק הילד חשוב, והשאר זניח.
הילד הוא מרכז העולם.
למשל, לא לאכול מספיק או לא לישון, בגלל צורך לא מאד דחוף של הילד.

התפיסה הנכונה: יש לדאוג גם למה שחשוב להורים ולאחרים.

מה שינוי הפרשנות (א.פ.ר.ת.) לבכי הדרוש לצאת מהתנהגות הורית של פינוק?
מהפרשנות "בכי מעיד על סבל ועל מצוקה של הילד, ולכן אנחנו חייבים למנוע אותו"
לפרשנות של "בכי היא דרך להביע רגשות ולפרוק תסכולים, ולכן חייבים לאפשר אותו כשהוא דרוש".
חשוב לדעת שבכי הוא השפה של הילד, אין לו כלי תקשורת אחר. הוא לא יודע להגיד שהוא מאד לא אוהב לצחצח שינים.
במקרה שהילד כבר מפונק, הפרשנות יכולה להגיע גם ל: "בכי היא פעולה שהילד למד לתמרן בה את ההורים, כאשר הוא לא מקבל מה שהוא רוצה".
מה שינוי התפיסה לגבי תפקידנו כהורים שדרוש כדי לצאת ממצב של הורים מפנקים?
התפיסה השגויה: התפקיד שלנו כהורים הוא לדאוג שיהיה נעים לילדים ככל האפשר,
התפיסה המתוקנת: יש לנו תפקיד לחנך את הילדים שלנו.
מהן הסיבות העיקריות להתנהגות הורית מפנקת או מגוננת מדי?
  • * הנזק בחוסר*: התפיסה שאיזשהו חוסר מסויים של הילד עלול לגרום לו נזק נפשי וטראומה.
  • פיצוי על חסך שסבל ההורה: כאשר להורה יש חסך, כאשר לא מרגיש מספיק תשומת לב, ומבטיח לעצמו: זה לא יקרה אצלי בבית.
  • תחרותיות: אנחנו לא רוצים שלילד שלנו יהיה חסר מה שיש לילד של השכן.
  • צורך לגונן: הצורך לגונן על הילד מפני העולם האכזר: יש בחוץ מספיק צרות, בואו נעטוף אותו כאן בצמר גפן.
  • * מקום מוגזם לילד: תפיסה שהילד הוא מרכז העולם, והתפקיד שלי הוא לעשות אותו מאושר.

אנחנו נתמקד בעיקר בסיבה האחרונה.
מה השינויים התפיסתיים שההורה המפנק צריך לעבור?
  • המשמעות של רצון של הילד: לא כל רצון של הילד מעיד על צורך, ולכן לא כל רצון חייבים לספק.
  • חינוך הוא מועיל, ואינו הזנחה: להבין שההורה לא מזניח ולא מזיק בזה שהוא מחנך.
  • לרדת מהנסיון לייצר גן של ורדים: לזנוח את הרעיון של לעשות את הילדה מאושרת בכל דבר, ושהילדה במרכז.
  • הלגיטימיות של לא להענות מיד: להבין ש"תמתיני" זה ללמד לדחות סיפוקים, וזו תועלת חשובה לחיים.

תוצאות של פינוק

איזה תוצאות יש לפינוק, בגיל הילדות?
  1. הילד לא מועיל ולא תורם, דבר שמוריד את תחושת השייכות.
  2. הפגישה ב-לא: הילד נפגש עם ילדים ועם גננת שאומרים לו "לא", ולא יודע להתמודד בזה. הוא מרגיש תסכול, חוסר אונים, חוסר ישע וכעס גדול מאד. הוא נתקל בקוצים בחוץ. הסביבה לא מפנקת, והוא צריך להתמודד עם זה.
  3. עלול לפתח עוינות להוריו, שהבטיחו לו, לדעתו, גן של ורדים, וזה לא מה שהוא קיבל, והוא מאוכזב. להרגשתו נגזל ממנו מה שמגיע לו: יפרש את זה שלא נותנים לו בחוץ כ- שונאים אותי.
  4. הילד צמוד לפינוק כמו לבלון חמצן, ותלוי בו. הוא דורש בתובענות את המשך הפינוק, בין אם דרישה חומרית או דרישה לשירותים.
איזה אינדיקציות יש למבוגר שהיה ילד מפונק (ולא התגבר על זה) – במקרים הקיצוניים
  1. עלול לוותר על חיפוש עבודה.
  2. עלול לשקוע בדכאון, ולהשאר תלוי בהורים שלו או בממסד.
  3. סביר שיהיה חסר בטחון.
  4. יהיה קשה לו להתמודד בשלוש משימות החיים.
  5. בעיה בזוגיות (או בחירה בבן זוג שממלא את הצרכים האלה, אך זה לא יחזיק מעמד זמן רב – בזוגיות יש תן וקח).
  6. במקרים רבים, החברה תקיא אותו החוצה.
  7. קושי להשתלב בשוק העבודה וביחסים זוגיים, שבהם נדרש שיתוף פעולה.
  8. תביעות שלא יסופקו לו עלולות להתפשר כתוקפנות, ובמקרים הקיצוניים – להביא אותו לרצות לנקום, כי הוא מרגיש שתוקפים אותו.
איך משפיעה על הילד חסות יתר?
  1. יאוש ותחושת אפסות: עלול לגדול להיות אדם מיואש שמשוכנע באפסותו.
  2. חוסר עצמאות*: יחפש שיעשו בשבילו.
  3. עשיה כפייתית לצורך הוכחה: יהיה כל הזמן בעשיה מתמדת, שלא מאפשרת לו נשימה, כדי להוכיח שהוא לא בחוסר יכולת. וזו עשיה לצורך הוכחה, לא לצורך עשיה – זה מקום מתיש. עלול להגיע לעשיה כפייתית, כדי להוכיח שהוא יכול.
בטוח שלא יוכל לעמוד בקשיים שהחיים מזמנים, ולדכא כל יוזמה ומקום של יצירתיות שיש בו, ויתמקד באתגרים קטנים.

# כותרת / סוף


זהו דף הורות_לפי_אדלר‏

סיכם: ‏עודד לבנה

יש לך מה להוסיף? עריכת כל הדף
אפשר לפתוח דף_חדש, או לכתוב כאן בדף הורות_לפי_אדלר_שעור_8:

מאת:

כדאי לקרוא שוב את מה שכתבת לפני ההוספה.
נוצר ב-צ'יק_צ'ק‏ sep תנאי_שימוש‏ sep שמירה_על_פרטיות‏