דברים שאפשר לעשות בעצמנו כדי לצמצם את טביעת הרגל האקולוגית שלנו 19 בספטמבר, 2010

נזילות מים ביתיות – ניטור ומניעה

בכל בית קיימת רשת צינורות המובילה את מי השתייה מהחוץ אל הברזים בבית, ומערכת צינורות ביוב המנקזת את מי הביוב (האפורים או השחורים) אל מחוץ לבית.

ברוב המקרים נמצאים צינורות המים (גם של מי השתייה וגם של מי הביוב) מתחת לרצפה או בקירות, ובכל פעם שיש נזילה בצינור הדבר עלול לגרום לנזקים רבים בבית וכן לבזבוז משווע של מים.

בדיקת נזילות המים פשוטה יחסית. על מנת לבצע את הבדיקה יש לסגור את כל ברזי המים שבדירה ובגינה ולבדוק את שעון המים הראשי. כאשר מזהים תנועה בשעון המים, סימן שקיימת נזילה. אם קיים שעון המפריד בין הגינה לדירה, או במקרה שניתן לסגור את המים בחלקים שונים של הבית, אפשר לשייך את הנזילה לאזור ולחפש שם את מקור הנזילה.

אפשר לבדוק נזילה בניאגרות על ידי הצמדת נייר טואלט לאסלה בחלקה העליון, אם הוא רטוב סימן שיש נזילה. אפשרות נוספת היא לטפטף כמה טיפות של צבע מאכל לניאגרה – אם יש נזילה יופיע הצבע בבירור בתוך האסלה. נזילות רבות ניתן לפתור על ידי החלפה פשוטה של אטם או גומייה, בעלות של שקלים בודדים ובעזרת כלי עבודה פשוטים ביותר. במקרים בהם אי-אפשר לפתור את הבעייה מומלץ לפנות למומחה.

מומלץ לבצע בדיקה דומה גם לבנינים להם צריכה משותפת של מים. דליפות מים השייכות לרכוש המשותף משולמים בחשבון המים הפרטי ומוגדרות כ"צריכה משותפת", ואם מזהים שהחשבון תפח ללא סיבה ניראית לעין, מומלץ לבצע בדיקת נזילות לבניין. ניתן לאתר נזילות ודליפות על ידי סגירת הברזים בכל הבניין (שעות הבוקר הן שעות מצויינות לכך, אולם יש ליידע את הדיירים לפני סגירת השיבר הראשי) ולבדוק באופן דומה אם שעון הראשי של הבניין עדיין מסתובב. אם קיימת תנועה בשעון, סימן שיש נזילה או דליפה. במקרים של גילוי נזילות מים ברכוש המשותף מומלץ להזמין מומחה לפתרון הבעיה.

יש לזכור שהנזילות אינן גלויות ברוב המקרים, ותיקון הנזילה לאחר זמן גורם לביזבוז ניכר הן של כסף והן של מים.

לאחר שנתגלו הנזילות, ובמקרה שלא מצליחים למצוא לבד את מקור הנזילה, אפשר להזמין מומחים המצויידים במכשירים שונים לגילוי מקור הנזילה.

בעזרת מצלמה תרמית הפועלת בטכנולוגיית "אינפרה-אדום" ניתן לגלות נזילות בתוך קירות או מתחת לרצפה וכן חדירת רטיבות למעטפת המבנה, רטיבות הכלואה מתחת ליריעות האיטום בגגות, זיהוי גשרי קור ולחות פנימית בקירות ועוד…

ניתן לאבחן באופן מדויק אם מדובר ברטיבות פנימית (עיבוי) או ברטיבות חיצונית (חדירת מי גשמים), וזאת באמצעות בדיקת הבידוד התרמי של המבנה וזיהוי גשרי קור. 
אין צורך לחכות לחורף כדי לאתר את מקור הכשל באיטום. גם בקיץ ניתן לבצע סריקה תרמית לאיתור מוקד נזילה. המים הכלואים במרפסות ובקירות נשארים במקום זמן רב לאחר תום החורף והגשמים. בעת הצורך מבוצעת הדמיה של הנזילה באמצעות סימולציה הכוללת התזה, הצפה והמטרה, בהתאם לאופי הבעיה, עד לאיתור מדויק של מקור הנזילה.
 בנוסף למצלמה התרמית, אפשר לצלם במצלמה וידיאו צבעוני באיכות גבוהה את פנים הצנרת. טכנולוגיה זו מאפשרת לזהות את מהות התקלה ומקומה המדויק בתוך צינורות בכל הקטרים. השימוש בציוד סאונד משוכלל תורם אף הוא לאבחון מהיר של התקלות.

אז מה לעשות?

קודם כל בודקים אם אין נזילות בבית ובגינה. אם יש, מאתרים את הנזילה לבד או מזמינים מומחה. בכל מקרה – עושים זאת עכשיו!

קישורים נוספים

חברות לאיתור-נזילות:

אין עדיין תגובות   (רסס)

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )