דברים שאפשר לעשות בעצמנו כדי לצמצם את טביעת הרגל האקולוגית שלנו 21 בנובמבר, 2010

שימוש במי גשמים בגינה החורפית

בעלי גינות יודעים בודאי שצריכת המים בקיץ עולה בצורה חדה, כאשר הצמחים הצמאים דורשים את שלהם כדי להמשיך להיות ירוקים ורעננים. כאשר הגינה מאוכלסת בצמחיה טרופית, צריכת המים גבוהה הרבה יותר.

אבל, יש משמעות רבה לשימוש במי הגשמים גם בחורף.

לכאורה, מדוע יש צורך בפעולה כלשהי? הרי בחורף משקה הגשם את הגינה באופן טבעי, אנחנו לא משקים כלל. (מה עוד שעל-פי החוק אסור להשקות גינות בחורף החל מ-1.11.08)

זה נכון, אולם כולנו יודעים שלעתים יש עצירת גשמים למשך שבוע או שבועיים, ואז הגינה עלולה להתייבש.

פתרון אחד הוא הסבת הגינה לגינה חסכונית, כך שבחורף לא תצרוך מים.

פתרון נוסף, הוא להשתמש במי הגשמים כדי להוסיף לכמות המים הנאגרת בקרקע הגינה שלנו, כך שגם בעת עצירת גשמים בחורף, וגם בתקופת הקיץ, יוכלו הצמחים להסתדר עם פחות מי השקייה.

כל מה שצריך לעשות הוא לדאוג לכך שכל המים שיורדים על המגרש שלנו יישארו בו ויופנו לגינה. לשם כך יש לאסוף את מי הגשם מהגגות של הבית ומבני העזר האחרים שבו, יש לטפל במי הגשם היורדים על משטחים אטומים (שבילים, מרפסות, חנייה וכד') ולהפנות את כל המים הללו לגינה.

הדבר אינו מצריך בדרך-כלל עבודות עפר נרחבות. כאשר יורד גשם יש לבחון לאן המים זורמים, ולתכנן את השיפועים והסכרים כך שהמים לא ייצאו מהמגרש אלא יישארו בו ויחדרו לקרקע. בכל מקום בו אפשר להפנות את המים אל צמחיה רב-שנתית, כמו עצים או שיחים, עדיף לעשות כן. במקומות שזה לא אפשרי כדאי לבנות בור החדרה, שהוא למעשה בור בעומק של מטר או שניים, שבתוכו אבנים גדולות ההולכות וקטנות כלפי ראש הבור. המים מגיעים אל הבור ומחלחלים את תוך האדמה, וכך הם מעשירים את הקרקע במגרש ועודפיהם מגיעים אל מי התהום. כך מנצלים את מי הגשמים, בין אם להשקיה ובין אם להחדרתם למי התהום, ובנוסף חוסכים את הבעיות שמים אלו עלולים ליצור במערכת הניקוז הרשותית.

אז מה לעשות?

להשאיר את המים בחצר. להפנות אותם לגינה, או לאסוף אותם לשימושים אחרים. לא לתת למים לצאת מהחצר שלנו!

קישורים נוספים

4 תגובות   (רסס)

  1. עינבל ויסמן הגיב:

    רני תודה על הרשימה החשובה.
    אגב, החוק הוגמש. העדכון אומר שהחוק מאפשר השקיה בטפטפות כל השנה, וכן השקיה בין חמש אחה"צ לשעות הבוקר.

  2. שגית רי הגיב:

    בהר הנגב, שמועטים בו המשקעים, היתה נהוגה בעבר הרחוק (אומרים שמתקופת המלכים והלאה..) שיטת איסוף מים והשקיה דומה.
    אפשר עוד לראות אותה עובדת בחוות החקלאות המשוחזרות וגם העיר הקדומה שיבטה אגרה ככה מים, ע"י איסוף של מי גשמים (והצליחה, בשיאה, לפרנס אוכלוסייה של כ7000 ועוד חוות חקלאיות..).
    הם היו פורסים רשת של גדרות נמוכות ותעלות על הגבעות מסביב ומכוונים את כל מי הגשמים אל בורות איסוף או אל טרסות מעובדות. אומרים שזה עבד מצויין..

  3. מירבי הגיב:

    אתם יודעים כי רציתי לאגור את כל מי הגשמים מהבית והגג ואמרו לי במועצה כי זאת עבירה פלילית לבנות איגום, לפי החוק כל מי הגשם הם רכוש המדינה בניהול מקורות, ואם אזרח אוגר אותם הרי זה עילה אם המועצה מחליטה לטפס עליו לתביעה פלילית. גם לבאר ובור בחצר צריכים רשיון אם זה בנייה מסודרת לא בור שחפרתי עם טוריה…היה כל כך יותר קל בימים של אברהם והבארות…לא?!

  4. דריה הגיב:

    רני, תודה רבה לך על הטיפים החשובים האלו. בתכנון והקמת גינה יודע שמדובר בהשקעה רבה לטווח הרחוק. מצאתי גם מלא רעיונות חדשים איך אפשר להתקין בעצמך או עם עזרת בעלי מקצוע פינות נוי לגינה.

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )