ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 26 בדצמבר, 2010

גינת פרא

(מתוך הספר A Pattern Language‏ מאת כריסטופר אלכסנדר, דפוס 172)

גינה שצומחת בהתאם לטבעה שלה אינה איזור פרא, אבל גם אינה יצירה מלאכותית.

גנים רבים נראים ייצוגיים ומלאכותיים. ערוגות הפרחים מסודרות כמו היו מפות שולחן או תמונות מצוירות. הדשאים מכוסחים כמו היו פרוות פלסטיק אחידה. השבילים נקיים כמו אספלט חדש מבריק. הריהוט חדש ונקי, טרי מהחנות.

לגנים כאלה חסרות התכונות שגורמות לגן לקום לחיים – תחושת הטבע, מבוית אבל עדיין פראי, מטופח מספיק כדי להשתלב עם הבניינים סביבו והאנשים שעוברים בו. האיזון בין פראות לטיפוח הגיע לשיא בגנים האנגליים העתיקים.

הגנים האלה מסודרים כך שהתהליכים הטבעיים יקיימו את צורת הגן ולא יקלקלו אותה. למשל, חזזיות ועשבים צומחים בין אבני מדרך. בגן הגיוני וטבעי, הגן בנוי כך שהתהליך הזה משפר את הגן ולא פוגע בו. בגן לא טבעי הארועים הקטנים האלה מחייבים "טיפול" – הגנן חייב לשלוט ולהלחם בהפצת זרעים, עשבים, התפשטות שורשים, צמיחת הדשא.

בגינת פרא בוחרים את הצמחים ומציבים את קווי ההפרדה ביניהם באופן שצמיחתם תווסת את הגינה בעצמה, ואז אין צורך לווסת אותה על ידי שליטה חיצונית. ככה הצמחיה לא מתפרשת יותר מדי ומשחיתה את צורת הגינה. למשל, נוטעים צמחי בר בין הפרחים ובמדשאות כדי לא להשאיר מקום להתפתחות עשבים שוטים שצריך לעקור. אבנים טבעיות תוחמות את המדשאות כדי שלא יהיה צורך לחתוך את קצוות הדשא כל כמה שבועות. סלעים ניצבים היכן שיש הבדלי גובה. וצמחי מסלעה קטנים צומחים בין האבנים כדי שלא יישאר מקום לעשבים שוטים.

גינת פרא היא בריאה יותר ומסוגל לקיים צמיחה באופן יציב יותר מאשר בגן המלאכותי והגזום. אפשר לעזוב אותה לגדול בעצמה, היא לא תהרס מהזנחה של עונה אחת או שתיים.

וגם עבורנו יש בגינת הפרא חוויה עמוקה יותר. הגנן מתפקד כרופא טוב, משגיח על התהליכים הטבעיים, מדי פעם נוקט בפעולות נקודתיות – מדלל, משרש מין מסוים – רק כדי לתת לגן יותר מקום לגדול ולהפוך להיות מה שהוא. לעומת זאת, גינות שמחייבות טיפול בלתי פוסק משעבדות את הגנן; אי אפשר ללמוד מהן באותו האופן.

לכן:

גדלו עשבים, חזזיות, שיחים, פרחים, ועצים באופן הדומה לאופן שהם צומחים בטבע: בערבוביה, בלי גבולות ביניהם, בלי אדמה חשופה, בלי ערוגות פרחים ייצוגיות, ועם קווי הפרדה ושוליים עשויים בצורה לא מהוקצעת מאבנים ולבנים ועץ שהופכים חלק מהצימוח הטבעי.

3 תגובות   (רסס)

  1. שגית רי הגיב:

    כמה נכון ומדוייק.
    המשפט הזה "הגנים האלה מסודרים כך שהתהליכים הטבעיים יקיימו את צורת הגן ולא יקלקלו אותה." הוא ממש עצם העניין בעיניי.

    יונת, תודה רבה על התרגום הבהיר.

  2. עודד נתנאל הגיב:

    יפה ומעורר השראה.
    ואפילו כאן, יש שימוש במונח "עשבים שוטים" שממחיש עד כמה בכל זאת אנחנו מתייגים הכל לפי ראות עינינו והצרכים שלנו.

  3. דפנה רכטר הגיב:

    תודה לך על התימצות המדוייק.
    האם מישהו כאן מכיר גננים שכאלה באיזור השרון ?

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )