19 בדצמבר, 2010

חיפוי הגינה בעיתונים

לפני שעברנו לבית החדש, חשבתי לעצמי אני צריכה “לבנות” גינה עם ערוגות מוגבהות, בגלל שזו גינה חדשה, שטוחה, עם אדמה שהבאנו במשאית (כדי למלא את המסלעה, השטח שלנו מאוד משופע). זה נראה פרויקט כל כך קשה, שלא ידעתי מאיפה להתחיל.

הבעיה הייתה שכבר היה טיפה מאוחר לגינת קיץ, ושגם הייתי מוגבלת ביוכלת שלי להרים קונסטרוקציות ולשנע חומרים.

בסוף השתמשתי במה שהיה לי הרבה ממנו – עיתונים.

מה זה חיפוי?

חיפוי הוא כיסוי האדמה בגן על מנת לצמצם את נביטת העשבים בחורף ולמנוע אידוי מים מהקרקע בקיץ. חיפוי טוב עשוי מחומרים אורגניים המתפרקים ומספקים מזון לאורגניזמים באדמה, ושמאווררים אותה ומחדירים את החומר האורגני לאדמה.

השיטה

את העיתונים אני ממיינת. מוציאה את כל מה שכרומו. הדיו הרגיל של העיתונים הוא על בסיס סויה ואינו רעיל. בכרומו (נייר מבריק) יש מתכות רעילות. את הכרומו אני זורקת לפח. אני משרה את העיתונים במים ל-10 דקות שיספגו (אפשר מים ממוחזרים מהמטבח או האמבטיה). ההשרייה במים מרככת את העיתונים וקל יותר לעבוד איתם. בחורף כשקר ולא מתחשק להכניס ידיים למים, אפשר בהחלט לפרוש את העיתונים מבלי להרטיב אותם קודם. עם זאת, נראה כי ההרטבה מסייעת לחבר בין העיתונים בשורה, ולחבר את העיתונים לאדמה שלא יעופו.

העיתונים הרטובים לאחר החיפוי. השארתי חריץ רחב יחסית סביב הטפטפת, כי קודם זרעתי ורק אחרי יומיים חיפיתי, ולא רציתי לכסות את הזרעים.

אני מסדרת את העיתונים בשורה, כשהם חופפים בשליש אחד על השני, כמו רעפים. כל ערימה היא בעובי של כמוסף סופשבוע. לבסוף אני אוספת כמה אבנים קטנות מתוך הגינה, ומניחה על העיתונים אבן אחת בגודל תפוח על כל ערימה שנייה.

אצלי בגינה יש טפטפות. את העיתונים אני מניחה משני צידי הצינור, ומשאירה רווח של כ-5 סנטימטר סביב הצינור, לנביטה. כשאני זורעת, אני חופרת גומה ארוכה ורדודה עם מקל לאורך כל הצינור. אם יש לי שתילים, אני מכסה גם את הצינור בעיתונים, ומשאירה ריבוע חשוף סביב הטפטפת.

ערוגת תותים, לוביה ופטל מתחת לעץ אורן. העיתונים מכוסים לחלוטין בקש מעשבייה שצמחה לאורך השביל.

אם יש קש או עלים, מפזרים מעל לעיתונים. כמות הקש הדרושה להגיע לחיפוי מלא הרבה יותר קטנה, כיוון שיש את השכבה האטומה של העיתון. אם אין, לא נורא. גם ככה העיתונים יעשו עבודה. אם יצמחו עשבים תוכלו לעקור ולהניח על העיתונים, ולא דרוש הרבה כדי שייעלמו. כשהעיתונים מכוסים בחומר אורגני הם מתפרקים מהר יותר, במיוחד בחורף כשהם נרטבים על בסיס קבוע.

כמובן שאת אותו הדבר אפשר לעשות עם קרטונים. מתאים במיוחד לחיפוי שטחים גדולים וסביב עצים. רק קודם להוריד מהם את הצלוטייפ, אם יש.

התוצאה

גינה בת חודש - זוקיני, כוסברה ולוביה.

האדמה לחה מאוד כל הקיץ. החיפוי אטום מאוד, והתאדות מועטה. זה מאפשר להוריד משמעותית את כמות ההשקיה. קל יותר לזרוע בשטחים חשופים בשיא הקיץ, כי האדמה לחה.

בחורף כמעט ולא היו לי עשבים בגינה.

בגינה שחיפיתי בהתחלה, עם שכבה דקה יחסית של עיתון, לאחר החורף כמעט ולא נותר עיתון. כשאני שמה שכבה עבה יותר, העיתון לא מתקמפסט בקלות.

יתרונות השימוש בעיתונים

  • לא צריך לעשב.
  • חומר זמין, קל לשימוש, זול.
  • מיחזור של חומר קיים.
  • מהיר ליישום.

בהתחלה היה אצלנו מיחזור עיתונים ויכולתי לקחת משם. כיום אין ביישוב מיחזור עיתונים. פניתי לכמה אנשים שיש להם מנוי, וביקשתי שיביאו לי את העיתונים. כולם שמחו מאוד שיהיה להם איך להיפטר מהעיתונים, וחלקם התחילו ליישם את שיטת החיפוי בגינתם. שכנה אחת סיפרה שחיפתה בעיתונים מתחת עץ הדר מסכן שגדל באזור עם אדמה בעייתית, ועכשיו האדמה מתחת נראית נפלא, כפי שלא נראתה עשרות שנים.

אגב, אני ממחזרת את העיתונים פעמיים: קודם קוראת, ואחר כך שמה בגינה. ביטלתי את המנוי שלי, ואני קוראת עיתונים מלפני חודש. מפליא עד כמה זה בכלל לא משנה, ההיפך: לפעמים פרספקטיבה של זמן מוסיפה נופך קומי לקביעות הנחרצות של הפרשנים הנכבדים.

בעיות

  • קשה להוסיף קומפוסט לערוגות.
  • לא כל כך אסתטי – כיסוי קליל עם עשבים פותר את הבעיה, וכשהגינה גדלה, בכלל לא רואים אותם מתחת.
  • העיתונים לא מתאימים לחיפוי שבילים, כי במגע עם מים הם נעשים חלקלקים. אם יש לכם רסק גזם עץ אפשר לחפות את השביל בעיתון ומעל זה לפזר גזם.

זוהי גירסה מקוצרת וערוכה של דף באתר הקהילתי של באופן טבעי

4 תגובות   (רסס)

  1. גלית הגיב:

    זהו אחד הדפים שאני זוכרת היטב מהאתר ושמחתי לפגוש בו שוב כאן בגרסתו הערוכה. עד כה לא היתה לי גינה לחפות וזה היה בשבילי בגדר קוריוז, אבל היום אני קוראת אותו בעיניים של גננית מתחילה ונהנית שבעתיים, וגם לומדת.
    תודה!

  2. תמי גלילי הגיב:

    הצחקת אותי מאוד עם ההערה בסוף…. תודה על זה!
    (את היתר קראתי בעניין ואיישם כשיהיה לי איפה 🙂 ).

  3. עינבל ויסמן הגיב:

    תודה, רשימה מאוד מעניינת. לגזור ולשמור, או בגרסת הנט- לייק.

  4. שרה_לה הגיב:

    ומה עם העופרת? זה לא מזיק לגינה

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )