ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 18 בינואר, 2011

חלון זן

(מתוך הספר A Pattern Language‏ מאת כריסטופר אלכסנדר, דפוס 134. תרגום: דגנית_ב)

האב-טיפוס של חלון-זן מופיע בבית יפני ידוע, שנתן לדפוס הנוכחי את שמו.

בית הנזיר

על ראש הר גבוה, חי לו נזיר בודהסיטי בבית אבן קטן. הרחק, הרחק באופק, השתרע האוקיינוס, שנראה ברור ויפה מההרים אך לא מביתו של הנזיר או מהשביל המוביל אליו. אבל, בחזית הבית היתה חצר המוקפת בקיר אבנים עבה. מי שבא אל הבית, הייה עובר בשער, נכנס לחצר, וחוצה את החצר באלכסון לעבר הדלת הקדמית. בחלקה הרחוק של החומה היה חרך צר ומלבני, חתוך בחומה העבה. כאשר עבר המבקר בחצר, בנקודה אחת, כשהוא בדיוק מול החרך, לרגע, נגלה האוקיינוס לעיניו. ואז, הוא עבר אותו שוב, ונכנס לתוך הבית.

מה קורה בחצר הזו? בגלל שנוף הים המרוחק מופיע בצורה כל כך מאופקת, הוא נשאר חי לנצח. מי שראה אותו, היוכל לשכוח? עוצמתו לעולם לא תדהה. גם לעיני האיש שחי שם, שעובר מולו יום אחר יום, יהיה עדיין חי.

זוהי מהות הבעיה עם כל נוף. זה דבר יפה. רוצים להנות ממנו, לרוות ממנו כל יום. אבל ככל שהוא יותר פתוח, יותר גלוי, ככל שהוא צועק יותר, הוא ידהה מהר יותר. בהדרגה הוא יהפוך לחלק מהבניין, כמו טפט; ועוצמת היופי תשמט מתפיסתם של דיירי הבניין.

לכן:

אם יש נוף יפה, אל תקלקלו אותו על ידי בניית חלונות ענק הפעורים אליו כל הזמן. במקום זה, עצבו את החלונות הפונים אליו בנקודות מעבר בין שבילים, במסדרונות, כניסות, מדרגות ובין חדרים. אם החלון אל הנוף מוצב נכון, יקבלו האנשים הצצה אל הנוף המרוחק כאשר הם מתקרבים אל החלון או עוברים על ידו: אבל לעולם אין הנוף נראה מהמקומות בהם אנשים שוהים לאורך זמן.

5 תגובות   (רסס)

  1. אינה בל הגיב:

    ולי נראה שיותר חבל לקלקל את הנוף עם הקירות.

  2. שגית רי הגיב:

    תודה על התרגום, דגנית.
    אני מאד אוהבת את הדפוס הזה והוא השפיע מאד ושינה את התפישה שלי לגבי היחס בין הבית לנוף כשתיכננו את ביתנו.

    "ככל שהוא צועק יותר, הוא ידהה מהר יותר. בהדרגה הוא יהפוך לחלק מהבניין, כמו טפט; ועוצמת היופי תשמט מתפיסתם של דיירי הבניין."

    מאד נכון בעיניי.
    יש קסם שלא דוהה בפיסת מרחב מהמם שתופס פתאום את העין ואת תשומת-הלב.

  3. אפרת הגיב:

    אחד הדפוסים שהכי מדברים אלי
    החוכמה של הצניעות – קטן, מפתיע, מתחדש

  4. רוקדת הגיב:

    אני פתחתי חלונות ענק אל הנוף בשביל אויר, לפני כן היתה בעיה של אויר בדירה. עכשיו גם הנוף היפה צועק מדי – עם הזמן זה ייפתר עם צמחיה ווילונות ועוד- וגם בקיץ כשממש צריך אין ממש אויר. אבל נדמה לי שטיפה יותר אויר מאשר קודם.

  5. יעל הגיב:

    יפה!
    ההפתעה והריגוש שבגילוי הנוף כל פעם מחדש…

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )