21 בפברואר, 2012

ידע אסור

‏לא יעלה על הדעת.
לא כדימוי, אלא פשוטו כמשמעו.
יש דברים שהם כל כך נוראים, כל כך אסורים, כל כך שומטים את הבסיס הקיומי, שאנחנו פשוט לא נותנים להם לעלות למודעות.
כמו רצח של תינוקות בידי הוריהם.
לא יעלה על הדעת.

יש מקרים שבהם הרצח ברור וידוע: בפריז של המאה ה-18, יכולת לצאת בבוקר ולמצוא תינוקות בני יומם שנזרקו לערימות הזבל כי אמותיהן לא יכלו או לא רצו לגדל אותם בתנאי העוני והצפיפות של חייהן. אבל בהרבה מקרים לא ברור שהרצח היה מתוך ידיעה, או הודאה. ההורים שחנקו את התינוק במיטה המשפחתית, לא תמיד סיפרו את האמת אפילו לעצמם.

באותה מידה, משלוח היילוד למינקת בכפר, לעתים מייד לאחר הלידה, היה מעשה שהיו לו סיכויים של 50% בממוצע להסתיים במות התינוק. חלק מהתינוקות לא שרדו את עצם המסע למינקת, במיוחד אם הוסעו בעגלה באמצע החורף. אבל במשך כמאתיים שנה התרבות האירופית המערבית כולה קיבלה בשתיקה ובהסכמה את המנהג הזה – עד שלקראת המאה ה-19 נוצר אינטרס חדש (אינטרס דמוגרפי), שבשמו התחילו לנסות להציל כמה שיותר חיים של תינוקות.

אבל מי שראה את המקרים האלה שוב ושוב ושוב – הכמרים, הרבנים, השוטרים – בסופו של דבר העלה על דעתו גם את הידע האסור. אנשי הדת מתחילים למשל במאה ה-17 לפרסם כל מיני איסורים נגד שינה משותפת עם התינוקות, מחשש שיימעכו בשינה. אבל המחקר מגלה לנו, שאותם כמרים ורבנים שפירסמו את האיסורים ידעו היטב שאין כל בעיה בשינה משותפת – הם ניסו למנוע רצח תינוקות במסווה של תאונה במיטה, בלי לדבר על רצח תינוקות.

למה?
ראשית, כי לדבר בגלוי על תופעה קשה כמו רצח תינוקות פירושו להסיר את המסווה מעל מה שבאמת קורה בחברה. איש הדת שיבקש לחשוף פשע כזה מסתכן בכך שלא ירצו להקשיב לו יותר. מה הוא יכול להשיג בחשיפת התופעה? להפך, זה עלול לתת רעיונות לאנשים, שאם באמת יגלו שאחרים עושים את זה, דווקא יקבלו לגיטימציה לעשות כמוהם.

מעבר לזה, ידע אסור בא עם שליטה חברתית:
בתרבות שיש בה ידע אסור, יש תמיד קבוצה שמחזיקה בידע, אבל מסתירה אותו מקבוצות אחרות במטרה לשלוט בהן. כדי למנוע מהן חופש, גישה למעשים, הבנה. המטרה היא לשלוט במה שייעשה בתחומי החברה. כך הכמרים והרבנים ניסו לשלוט במנהגים של "ההמון", תוך הסתרה של הסיבות האמיתיות לתקנות החדשות שלהם.

איזה ידע אסור אנחנו לא מעלים על הדעת היום?
מי כן מחזיק בידע הזה? איזה כוח יש לו?

14 תגובות   (רסס)

  1. אושרי הילזנרט הגיב:

    מעניין מאוד. המאמר שלך מתקשר בעיני לתקופה האסטרולוגית בה אנחנו נמצאים. 28 שנה עכשיו הכוכב פלוטו נמצא במזל גדי. גדי מייצג את הסמכות, השלטון, הממסד, הכלכלה. פלוטו, הכוכב של מזל עקרב, מייצג את ההעמקה, את החתירה לראות מה מסתתר מאחורי הדברים, מה מניע את האנשים, אילו מוטיבציות נסתרות ואילו פחדים ומכאובים נפשיים.
    כאשר פלוטו נמצא בגדי, השלטון נחשף. ומתעוררת מחאה.
    יש אסטרולוגים שטוענים שתגובת השלטון תהיה יד קשה ובסופה של התקופה הזו רק תתהדק אחיזתו והדמוקרטיות יהפכו למשטרים טוטליטרים, ויש כאלה הטוענים שהציבור בסופו של המסע הזה של פלוטו יזכה למערכת שלטון שקופה יותר ונגישה יותר.
    כמו כל דבר בחיים, גם על כל תופעה אסטרולוגית, אפשר להתסכל מנקודת ראות אופטימית או פסימית…

  2. בשמת_א הגיב:

    אושרי, מעניין מה שכתבת. עד מתי פלוטו יהיה במזל גדי? ולאיזה מזל הוא יעבור כשתקופה זו תיגמר?
    נקודת המבט שלי אופטימית: חשיפת האמת נותנת סיכוי לקיום ולעתיד טובים יותר.

  3. יעל הגיב:

    אני קוראת את המאמר ומרגישה המון זרות וריחוק.
    דוגמאות ממאות קודמות, כמרים, רבנים. נשמע מאוד רחוק.
    כמה ידע אסור קורה יום יום בין כתלי ביתינו?
    כן כן שלי ושלך.
    דברים שהשתיקה יפה להם…..
    לא שם,
    פה ממש.
    אני חושבת שכולנו מחזיקים בידע.
    אין טובים ורעים
    יש אנשים,
    שעושים כמיטב יכולתם……

  4. ליזה הגיב:

    ידע אסור ומצונזר…
    יש משהו כזה, לפחות דבר אחד בשליפה: הרדיפה של הממשל הסיני נגד ה"פאלון דאפא", ובכלל מצב זכויות האדם בסין… על פני השטח זה נראה שסין נפתחת מערב, מסגסגת כלכלית, אבל במציאות זה ניצול הגדול בעולם של "משאבים אנושיים" על ידי הממשלה כדי לצבור כוח, ותוך כדי כך הם הורסים את האדמה, הטבע, המוסר והחברה, וחיים של מליונים…

    אז למה זה ידע אסור?
    כי לא יעלה על הדעת שבמאה העשרים ואחת רודפים אנשים בגלל אמונה,
    כי לא יעלה על הדעת שבמאה העשרים ואחת יש עבדים
    כי לא יעלה על הדעת שסוחרים באנשים כמו בסחורה

    וגם כי זה לא משתלם… "הכל מיוצר בסין", כי יש שם "כוח עבודה זול"
    אבל זה לא באמת ככה- זה עדיין אנשים כוחם לא זול יותר משל כל אדם (מערבי) אחר
    אלא שהממשלה מנצלת את תושביה פוגעת בהם ומוכרת אותם למערב…
    הבעיה היא שיש קונים, יש ביקוש- למוצרים סיניים זולים, לפועלים ואנשים חיים או מתים איברים של "מוצאים להורג" וכו' וכו'

    אז הידע הזה מוחזק בסוד על ידי הממשלה הקומוניסטית הסינית וחברות קפיטליסטיות שמשתפות פעולה,
    ובכל זאת למרות הצנזורה למרות שעל פני השטח, בתור תיירים ואנשי עסקים אולי לא מבחינים בכך, והתושבים המקומיים לא מדברים על זה בגלוי (מחשש לחייהם כמובן) הרבה מזה כבר התגלה, אנשים רבים מוחים על כך וקוראים לשינוי, בעיקר אנשים שברחו מסין, ולוחמים למען זכויות האדם, אבל גם יש התעוררות פנימית.
    למי שמתעניין מידע נוסף ניתן למצוא בקישור: http://www.epochtimes.co.il/news/content/blogcategory/56/99/

    היו בעבר דברים שבדיעבד אמרו איך זה קרה, למה לא עצרו את זה ואיך הצליחו להסתיר…
    האם למדנו משהו מהעבר?
    לפחות דבר אחד: חשיפת האמת באמת יכולה להציל המונים!

  5. עודד הגיב:

    העניין הדמוגרפי מעניין כשלעצמו.
    האינטרס הדמוגרפי שכתבת עליו הוא מן הסתם להגדיל את האוכלוסיה או ליתר דיוק להגדיל את הצבא.
    אבל יש דוגמאות גם לאינטרס דמוגרפי אחר, שדווקא הוא הביא לרצח תינוקות, רצח שהיה ידוע וגלוי וגם נחשב תקין. ג'ארד דיאמונד כותב על זה בספר "התמוטטות". אני לא זוכר באיזה מקום בעולם זה היה, אבל היו (ואולי עדיין ישנן?) חברות שחיות במקום שבו המשאבים מוגבלים (מן הסתם איזה אי) וכל גידול של האוכלוסיה מעבר לסף מסויים יסתיים באסון אקולוגי.
    בחברות האלה ננקטו כל מיני שיטות לשמירה על גודל האוכלוסיה, כולל רצח תינוקות. וזה לא היה נחשב לפשע. זו פשוט היתה אחת הדרכים לשמור על האיזון האקולוגי.
    אפילו מעשה כזה נתון לפרשנות מוסרית.
    ואילו בתרבות שאנו חיים בה, שמירה על החיים נחשבת לערך עליון, גם במחיר של התאבדות אקולוגית.

    (גם זה דבר שלא יעלה על הדעת של רוב האנשים בימינו: לדבר על הצורך לבלום את גידול האוכלוסיה המטורף בעולם).

  6. בשמת_א הגיב:

    יעל: אני מזמינה אותך לכתוב על הידע האסור שאת מכירה, כאן ועכשיו, ממש כמו שליזה כתבה על ידע אסור שקרוב ללבה – מה שמתרחש בסין.

    אני לא כתבתי על "טובים ורעים", אני לא חילקתי את האנשים ל"טובים" או ל"רעים". זה לא סוג הדיון שאני מנהלת ואני גם לא רואה בו שום תועלת. האם פלוני אנרי ואשתו מרי שחנקו את התינוק שלהם בשנת 1628 הם אנשים טובים או רעים? זכותו של כל אחד להתעסק בשאלה כזאת, וגם למנות את עצמו לסניגור שלהם ולטעון לזכותם (אני מוכנה לספק את כל הטיעונים לטובת ההגנה). מה שחשוב לי להבהיר, שאני לא הקטיגור, לא השופט ולא המושבעים. אני בכלל לא משתתפת במשפט הזה, כי הוא נראה לי מופרך והזוי (או מתאים לכל היותר לשיעורי חברה של כיתה ח').

    דרך אגב, עודד, גם ביוון העתיקה רצח תינוקות היה נפוץ ביותר, למעשה מנהג מקובל ללא סנקציה תרבותית/חברתית. למשל, תינוקות שנולדו בעלי מום מכל סוג שהוא היו מומתים מייד. כמו כן, אם נולדו תאומים, זה נחשב למשהו מפלצתי והיו הורגים אחד מהם, את ה"מיותר".
    באחד מספריו של ההיסטוריון הרומי טקיטוס הוא מציין בפליאה (וגם כנראה קצת בבוז ובשאט נפש) את העובדה, שבניגוד ליוונים (ואולי גם לרומאים), היהודים שומרים ומגדלים את כל הילדים שנולדים להם, ולא הורגים את המיותרים.
    אז עודד, לדעתי, ערך החיים אצלנו הוא לא רק בהיותנו חלק מהתרבות המערבית של היום, אלא קודם כל בהיותנו יהודים, צאצאים של תרבות עתיקה שמשחר ימיה החשיבה מעל לכל את מצוות "פרו ורבו" ובנתה את כל החברה סביב זה.

  7. עודד הגיב:

    לא כתבתי על "התרבות המערבית של היום" בהגדרתה הרגילה.
    בספר "ישמעאל" הוא מדבר על תרבות "הלקחנים" (אלה שלא חיים בהרמוניה עם הטבע). התרבות הזו התחילה במהפכה החקלאית של לפני כ 10,000 שנים, והיא כוללת גם את היהדות, וגם את העולם המערבי של היום. וגם עוד תרבויות אחרות שלא נחשבות חלק מהעולם המערבי.

  8. כ הגיב:

    דרך המשקפיים שציידת אותי בהם קראתי כתבה ישנה שבמקרה התגלגלה לעיניי היום: "הנחיות לשימוש בפוסטינור" http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3462319,00.html

    מה הידע האסור? שהצפת הגוף בהורמונים זרים היא גורם סיכון לסרטן.
    מי מחזיק בו? הרופאה שכתבה את הפוסט.
    איך היא משתמשת בכוח שבידה? היא גוזרת הנחיות מאוד תקיפות בלי לספק מידע של ממש.

    מצד אחד היא מבטיחה ששימוש בפוסטינור לא יכול להשפיע בטווח הארוך, מצד שני לשאלה למה בכלל להשתמש באמצעי מניעה היא עונה: "השימוש בפוסטינור מיועד לשימוש רק במקרה של "תאונה", כאשר קונדום נקרע או החליק, בנסיבות מסוימות של שכיחת גלולות או לאחר מקרי אונס.
    פוסטינור איננה תחליף לאמצעי מניעה יעילים ורגילים. ואם זה לא ברור, אני חוזרת שוב: הגלולה מיועדת לשימוש במצבי חירום בלבד." ראיתם את הסגנון הפטרוני? שלא תעזו לבנות על פוסטינור מראש. למה? כי ככה אמרתי. לא – קבלו את המידע הקיים היום ושקלו את שיקוליכם, אלא – השתמשו בזה כשאני אומרת לכם להשתמש ובלי כל חשש או הסתייגות, ואל תשתמשו כשאני אומרת לא להשתמש. אני הקובעת.

    למותר לציין שהמילה סרטן לא מוזכרת ולא נרמזת, למרות שברור שהרופאה מחזיקה בידע הזה. הכי קרוב לזה שיש, ממש בסוף הכתבה, זה "מדובר בגלולה עם מינון גבוה יחסית של פרוגסטרון ולא בריא להכניס מינון גבוה כזה לגוף לאורך זמן".

  9. הדר ק הגיב:

    נראה לי שהמידע האסור היום הוא מידע רפואי, רובנו לא יכולים לקרוא אותו באופן חופשי, או לפחות נתפסים כמי שלא יכולים להבין אותו. רופאים מנצלים את זה כדי להחליט בשבילנו.
    אף אחד לא מסביר לאישה את הסיכונים שבגלולות, לא מסבירים לנו על התוספי מזון שאנחנו לוקחים או על התרופות שנותנים לנו.
    במידה מסוימת הרפואה הקונבנציונלית מחליפה את הכנסיה במידה מסוימת.

  10. פפריקה_הונגרית הגיב:

    אקסיומה- בסרטן מטפלים ע"י כימו והקרנות.
    ידע אסור- כימותרפיה והקרנות גורמים לסרטן.
    פחות מ-5% מהחולים שמתרפאים לא יחלו שוב במחלה, במשך 5 שנים לאחר סיום הטיפולים.
    שאר ה95% מקבלים את המחלה בצורה אגרסיבית ביותר שלא מותירה סיכוי למלחמה. מדובר על חודשים ספורים, או שנה שנתיים לכל היותר, בהם מערכת החיסון מתה כמעט לגמרי, ואינה מסוגלת להתמודד עם הרעלים וההקרנות (שינוי מולקולארי) ומכאן ועד לסוף הדרך תלולה מאוד מאוד.
    מי מחזיק בידע הזה…?
    חברות התרופות בראש ובראשונה.
    למרות נתונים מזוויעים, הם ממשיכים לשווק את הטיפולים האלה כדרך היחידה לנצח את המחלה (פחות מ5% זה נצחון?…).
    הרופאים.
    עלון הידע (המספק מידע לכל תרופה בהתאם) מראה בפירוש כי הכימו – אחת מתופעות הלוואי שלה היא שהיא גורמת לסרטן. אבל זה זניח…
    המחקרים מראים כי גם מי שנרפא כביכול, יקבל שוב את המחלה, בצורה אגרסיבית ומתפשטת בצורה מהירה ואכזרית. אף רופא לא יעז להגיד למטופל את זה, או יציע לא לעבור סיבובי טיפולים נוספים לאחר גילוי שני- הם לא ימליצו לנצל את הזמן שנשאר עם המשפחה, בבריאות כמה שניתן- אלא יציעו עוד טיפול, ועוד טיפול- שגוררים הקאות, יסורים וכאבים (נוסף על יסורי המחלה) במרדף שווא אחר חלום שקרי- בריאות…

  11. פפריקה_הונגרית הגיב:

    כמובן שחלום הבריאות אינו שקרי, עכשיו שאני מתבוננת בניסוח במבט שני..
    הכוונה לחלום שהוא- עשה עוד כימו ועוד כימו- קח את הכדור הזה, או עשה עוד סיבוב הקרנות, ותהיה בריא… ה"בריאות" בחסות הכימו- זה השקר…

  12. לילך_ש הגיב:

    מה המקור של המידע הזה? יכולה להפנות אותי?

  13. בשמת_א הגיב:

    לילך_ש, את מי את שואלת ועל מה?

    המממ. גם אני מסכימה שחלק לא מבוטל מהידע האסור כיום, קשור לבריאות בצורה זו או אחרת. אבל רחב יותר מהרפואה:
    – תעשיית ההדברה
    – תעשיית הדשנים הכימיים
    – תעשיית התרופות העולמית
    ועוד.

  14. לילך_ש הגיב:

    בשמת, שאלתי את פפריקה על הכימו, אבל אם יש לך מידע בעניין הספציפי הזה אני אשמח לשמוע.

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )