ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 7 בפברואר, 2012

הספר "פרא" מאת גבי ניצן

האם הידע עוזר לנו בחיים, או אולי מפריע לנו?
האם ייתכן שכאשר אנחנו "יודעים" משהו, אנחנו למעשה מגבילים את עצמנו לדבר שאנחנו מכירים, ומונעים מעצמנו אפשרויות אחרות?
אם לא ניצמד לידע שלנו שאומר שאיננו יכולים לעוף – האם נוכל לעוף?
האם "ידע הוא כח" כפי שמקובל להגיד, או שאולי הוא גם מגבלה?

בשאלה הזו עוסק הספר המקסים והמרתק של גבי ניצן – "פרא". הפרא הוא דמות בספר שאינה כבולה לידע המקובל (אני לא מסגיר פרטים כדי לא להפוך את ההמלצה לספוילר) – ופועלת בצורה שונה לגמרי מכולנו. התכונה המיוחדת הזו מביאה אותו למקומות מעניינים, מפגשים מיוחדים, והרפתקה מרגשת ומותחת שלא מאפשרת לך להניח את הספר מהידיים.

מעבר לרעיון המעניין הזה וההשלכות שלו, הספר כתוב בצורה וירטואוזית ומיוחדת, כאשר עבר הווה ועתיד מתערבבים, חלקים שונים מסופרים מפי דמויות שונות, וסגנונות כתיבה שונים מאוד אחד מהשני שזורים זה בזה.

הספר פותח בסגנון של סיפורי אגדה קלאסיים, על נסיך ונסיכה. למרות שהחלק הזה גורם לחלק מהאנשים לקושי ב"התנעה" של הספר, שווה לצלוח אותו. לסיפור הזה יש כמובן תפקיד מעניין בספר, שנדע אותו רק בהמשך. אבל לאחר 10 עמודים מתחיל הסיפור האמיתי, בסגנון שונה לחלוטין.

והנה ציטוט קטן לעורר את התיאבון, דיאלוג בין שתי דמויות בסיפור:

– תרשה לי להיות גלוי איתך. הסיבה היחידה שאני מגלה בך עניין מסויים היא זאת: כי אתה לא מבין כמעט שום דבר. אל תקלקל. אתה מכיר את הביטוי "ידע הוא נשק" ?
– לא
– מצוין. כי האמת היא שידע הוא רולטה רוסית.
– אני לא מבין.
– ובזה יתרונך הגדול – והיחידי, אם לא איכפת לך – בחיים האלה. אתה לא מוגבל על-ידי אינפורמציה. מבחינתך, זה שאתה לא מבין משהו לא אומר שהוא לא יכול לקרות. כי אתה לא מבין כלום. אז הכל יכול לקרות. זה כח. אם תאלץ אותי לספק הסבר שיניח את דעתך, עולם האפשרויות שלך יצטמצם.

3 תגובות   (רסס)

  1. רונית_סלע הגיב:

    איזה כיף שהמלצת על "פרא". זה אחד הספרים האהובים עלי ביותר. כל כך אהוב, שכמו עם הספרים האהובים מהילדות- קראתי אותו כבר ארבע פעמים. זה משהו שכבר כמעט לא קורה לי עם ספרים.

  2. מתחדשת הגיב:

    רונית – מקווה שאת רואה את זה – שלחתי לך מייל לפני כשבוע
    מצטערת שמנצלת את הפלטרפורמה הזאת, פשוט לא מוצאת איפה רשמתי את מס' הטלפון שלך…
    @}

  3. טלי מאיר-צ'יזיק הגיב:

    ספר נהדר.

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )