8 במרץ, 2012

האוניברסיטה כשוק

 (מתוך הספר A Pattern Language‏ מאת כריסטופר אלכסנדר, דפוס 43)

אוניברסיטאות תחומות ונבדלות, עם תנאי קבלה מחמירים ונהלים נוקשים המכתיבים מי יכול ללמד, מחסלות את ההזדמנויות ללמידה.

האוניברסיטאות המקוריות בימי הביניים היו למעשה חבורות של מורים, אשר משכו אליהם תלמידים מכיוון שהיה להם מה להציע. האוניברסיטה תפקדה כמו ככר שוק של רעיונות, הממוקמת בתוך העיר, ומציעה לאנשים לרכוש ידע ומיומנויות לפי צרכיהם. כניגוד לכך, האוניברסיטה המבודדת של ימינו, עם עודף הנהלים ששולטים בה, מחסלת את המגוון והעוצמה של הרעיונות השונים ובנוסף מגבילה את אפשרות הסטודנט ללקט ולרכוש רעיונות.

כדי ליצור מחדש סוג זה של חופש אקדמי ואפשרות לחילופי רעיונות ולצמיחת רעיונות נחוצים שני דברים:

ראשית, הסביבה החברתית והפיזית מוכרחה ליצור אווירה המעודדת, לא מדכאת, אינדיבידואליות וחופש מחשבתי. שנית, הסביבה מוכרחה ליצור אווירה אשר תעודד את הסטודנט להחליט בעצמו אילו רעיונות הגיוניים עבורו – סביבה המעניקה לו את מירב האפשרויות וחשיפה למגוון גדול של רעיונות כדי שיוכל להחליט בעצמו.

הדימוי אשר מתאר בבירור סביבה שכזו הוא דימוי ככר השוק המסורתית, עם מאות דוכנים קטנים שכל אחד מהם מציע מומחיות, טעם ואיכות יחודיים, מסודרים כך שקונה פוטנציאלי יכול להסתובב ביניהם בחופשיות ולבחון את הטובין לפני הרכישה.

איך אפשר לעצב את האוניברסיטה לפי מודל כזה?

  1. כל אחד יכול להשתתף בקורס. בתור התחלה, בשוק-אוניברסיטה אין נהלי קבלה. כל אחד, בכל גיל, יכול להכנס ולבחור להשתתף בקורס. למעשה, “קטלוג הקורסים" יפורסם ויופץ בהיקף נרחב, בעיתונים וברדיו וכן יוצג במקומות צבוריים ברחבי האיזור.
  2. כל אחד יכול להעביר קורס. באופן דומה, כל אחד יכול להגיע ולהציע קורס. אין הבדלים חדים ונוקשים בין מורים לשאר האזרחים. קורס יתקיים במידה ונרשמו אליו אנשים. בהחלט עשויות להיות קבוצות של מורים המתאגדים יחדיו ומציעים כיתות משותפות. מורים עשויים להציב דרישות מוקדמות להשתתפות בקורס או להנהיג חובת נוכחות, אולם, כמו בשוק של ממש, התלמידים יצרו את הביקוש. אם במשך פרק זמן מסוים אין איש ניגש ללמוד בקורס של פרופסור מסוים, עליו לשנות את ההיצע או למצוא לעצמו מקור פרנסה אחר.

קורסים רבים, מרגע שאורגנו, יכולים להתקיים בבתים פרטיים ובמקומות מפגש ברחבי העיר. חלקם יזדקקו למרחב גדול יותר או ציוד מיוחד וכל הקורסים יזדקקו לגישה לספריות ומתקני ציבור אחרים. השוק-אוניברסיטה זקוק, אם כן, למבנה של ממש בכדי לתמוך במבנהו החברתי.

ללא ספק, שוק אינו יכול להיתהוות בצורתו של קמפוס מבודד. להיפך – הוא יטה להיות פתוח ופומבי, ארוג בתשתית העירונית, אולי עם רחוב או שניים בהם מרוכזים מתקני האוניברסיטה.

בגירסה מוקדמת של דפוס זה, אשר נכתבה במיוחד עבור האוניברסיטה של אורגון ביוג'ין, תארנו במפורט את מבנה האוניברסיטה התואם, כך אנו סבורים, את ככר השוק הרעיונית. עצתנו הייתה:

צרו את האוניברסיטה כאוסף של בניינים קטנים הממוקמים לאורך מדרחוב, אשר בהם מתקיימים פרויקטים לימודיים, אחד או שניים בכל בניין. קיימו את כל התנועה האופקית במרחב הציבורי, בין פרויקט לימודי אחד למשנהו, בקומת הקרקע. מכאן עולה, שכל הפרויקטים מתנקזים ישירות אל המדרחוב ושהקומות העליונות בבניינים מחוברות ישירות לקרקע, באמצעות מדרגות ודלת כניסה. חברו את כל שבילי המדרחוב כך שיצרו, כמו בשוק, תוואי מרכזי להולכי רגל, עם כניסות ויציאות רבות מתוכו. התוצאה הכללית של תבנית זו היא שכל הסביבה הופכת לאוסף של מבנים נמוכים יחסית, במרווחים של כ-15 מטרים זה מזה, הנפתחים למדרחוב גדול. כל בנין מכיל אוסף של כניסות וגרמי מדרגות.

אנו סבורים כי דימוי זה של אוניברסיטה כשוק הפזור ברחבי העיר עדיין תקף.

לבסוף, כיצד תנוהל אוניברסיטה כזאת? איננו יודעים. שיטת השוברים, בה לכל אחד יש גישה שווה לשוברי תשלום, נראית סבירה. דרושה גם איזו שיטה להתאמת התשלום לגודל הכתה, בכדי שמורים לא יקבלו שכר לפי מספר התלמידים. יתרה מזאת, יש צורך בשיטת הערכה כך שמידע מהימן אודות מורים וקורסים יועבר לאנשי העיר.

לכן:

כוננו את האוניברסיטה כשוק להשכלה גבוהה. כתפיסה חברתית פירוש הדבר שהאוניברסיטה פתוחה לאנשים בכל הגילים, בהיקף לימודים מלא, חלקי או קורס אחד בכל פעם. כל אחד יכול להציע קורס. כל אחד יכול ללמוד בקורס. מבחינה פיזית, לאוניברסיטה-שוק יש צמתים מרכזיים בהם ממוקמים המבנים הראשיים והמשרדים, בעוד כיתות הלימוד והמעבדות נפרשות הלאה מן המרכז – בתחילה מרוכזות בבניינים קטנים לאורך מדרחובות להולכי רגל ובהדרגה הולכות ומתמזגות בעיר עצמה.

תגובה אחת   (רסס)

  1. רועי שרון הגיב:

    שירלי, תודה על התרגום!

    יש כזו אוניברסיטה, אם לא בהיבט האדריכלי, לפחות בהיבט השוק: http://www.khanacademy.org .

    התחושה שלי היא שאתרים כאלה עומדים לייתר את מרבית האוניברסיטאות הפיזיות בעתיד.

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )