על ידי צפי_ג* » 03 ספטמבר 2003, 20:09
אבל ד"ר ספוק לא אומר לתת לתינוק לבכות בין הנקה להנקה. רפרפתי שוב על הפרקים בספר, העוסקים בהנקה, ומה שד"ר ספוק אומר בגדול הוא זה - אין כזה דבר להאכיל את הילד לפי שעון. האכלה לפי שעון לא מתאימה להרבה מאוד ילודים. מנגד, הוא אינו ממליץ על אימוץ החלטותיו של הילד בעניני אוכל באופן מיידי. הוא חושב שיש להעיר תינוק ישן כדי להניקו, וחושב שאפשר לנסות למתוח קצת תינוק, ולא להניק אותו עם הציוץ הראשון.
אני קראתי את הספר כספר הדרכה להורות. כשקראתיו כאם לישראל, בכורנו, ראיתי מיד שיש דברים שאינם מתאימים לי, ויש דברים שמתאימים לי מאוד. תמיד יש לזכור מתי נכתב הספר. הספר היה חדשני בכך שהוא נתן לאם לגטימציה לא להתלהב מכל גרפס של ילדה, להרגיש שהיא מיוגעת, בקיצור לזכור שהיא אדם הגם שיש צפיות חברתיות ממנה להפוך ברגע להיות אם מושלמת. הספר גם היה חדשני בכך שהוא התיחס להורות לא כאל אינסטינקט מולד, אלא כאל כלי נרכש.
העובדה שיש דרכים שונות להורות ושלא כל האנשים בעולם חושבים כמוני בנושא, כולל ד"ר ספוק בחלק מהנושאים, היא היופי בעולמנו. קודם כל, לא כל דבר שמתאים לי, מתאים לזולת. יכול להיות שאני יכולה להניק את ילדי עם כל ציוץ. יש אמהות שההתפנות הכמעט קבועה הזו, שוברת אותן ממש. היש טעם לשבירה כזו? האם נאום נמרץ של - עובדה אבל אני עושה כך - תועיל?
אדם כותב ספר שבודאות לא כל כלליו יתאימו כל אדם בעולם. כך גם עקרון הרצף, הוא ספר אנתרפולוגיה שהרעיונות העולים ממנו לא מתאימים לי בכללותם. האם בשל כך אפסול את הרעיונות הטובים הצצים ממנו? את העובדה שד"רספוק מפרט נקודות התפתחות חשובות מאוד אצל תינוק (שהרבה פעמים מביאות הורים לידי תסכול נורא) כמו למשל שינוי הרגלי שינה אצל ילד בגיל שנה? כאם לחמישה, זה ברור לי שבערך בגיל שנה, ילד לא ילך כל כך בקלות לישון בשעות שהוא ישן בגיל 8 חודשים. אבל כהורה לילד ראשון, זה לא היה לי כ"כ ברור, ומאוד שמחתי לקרוא שזו תופעה נפוצה. נכון הוא שהיו עצות אחרות שזעזעו אותי, כמו לתת לתינוק לבכות חצי שעה עד שירדם, אבל, עובדה היא, שיש גם היום הורים שחושבים כך, וילדיהם לא נראים לי כל כך שונים מילדי, שאינם בוכים בלילה. עצם העובדה שאני חושבת שמשהו לא ראוי, לא הופכת אותו אוטומטית ללא ראוי. ויתירה מכך. אם אני חושבת שמשהו לא ראוי, ועושה אותו, ממילא התגובות שלי תהינה שונות ממי שמשוכנע שהוא עושה את טובת ילדיו בפעולה זו. כך אם אני הייתי למשל מחנכת את ילדי בחינוך ביתי, התגובות שלי לא היו זהות למי שמשוכנע שהחינוך הביתי מיטיב עם ילדיו ולהפך.
.
אבל ד"ר ספוק לא אומר לתת לתינוק לבכות בין הנקה להנקה. רפרפתי שוב על הפרקים בספר, העוסקים בהנקה, ומה שד"ר ספוק אומר בגדול הוא זה - אין כזה דבר להאכיל את הילד לפי שעון. האכלה לפי שעון לא מתאימה להרבה מאוד ילודים. מנגד, הוא אינו ממליץ על אימוץ החלטותיו של הילד בעניני אוכל באופן מיידי. הוא חושב שיש להעיר תינוק ישן כדי להניקו, וחושב שאפשר לנסות למתוח קצת תינוק, ולא להניק אותו עם הציוץ הראשון.
אני קראתי את הספר כספר הדרכה להורות. כשקראתיו כאם לישראל, בכורנו, ראיתי מיד שיש דברים שאינם מתאימים לי, ויש דברים שמתאימים לי מאוד. תמיד יש לזכור מתי נכתב הספר. הספר היה חדשני בכך שהוא נתן לאם לגטימציה לא להתלהב מכל גרפס של ילדה, להרגיש שהיא מיוגעת, בקיצור לזכור שהיא אדם הגם שיש צפיות חברתיות ממנה להפוך ברגע להיות אם מושלמת. הספר גם היה חדשני בכך שהוא התיחס להורות לא כאל אינסטינקט מולד, אלא כאל כלי נרכש.
העובדה שיש דרכים שונות להורות ושלא כל האנשים בעולם חושבים כמוני בנושא, כולל ד"ר ספוק בחלק מהנושאים, היא היופי בעולמנו. קודם כל, לא כל דבר שמתאים לי, מתאים לזולת. יכול להיות שאני יכולה להניק את ילדי עם כל ציוץ. יש אמהות שההתפנות הכמעט קבועה הזו, שוברת אותן ממש. היש טעם לשבירה כזו? האם נאום נמרץ של - עובדה אבל אני עושה כך - תועיל?
אדם כותב ספר שבודאות לא כל כלליו יתאימו כל אדם בעולם. כך גם עקרון הרצף, הוא ספר אנתרפולוגיה שהרעיונות העולים ממנו לא מתאימים לי בכללותם. האם בשל כך אפסול את הרעיונות הטובים הצצים ממנו? את העובדה שד"רספוק מפרט נקודות התפתחות חשובות מאוד אצל תינוק (שהרבה פעמים מביאות הורים לידי תסכול נורא) כמו למשל שינוי הרגלי שינה אצל ילד בגיל שנה? כאם לחמישה, זה ברור לי שבערך בגיל שנה, ילד לא ילך כל כך בקלות לישון בשעות שהוא ישן בגיל 8 חודשים. אבל כהורה לילד ראשון, זה לא היה לי כ"כ ברור, ומאוד שמחתי לקרוא שזו תופעה נפוצה. נכון הוא שהיו עצות אחרות שזעזעו אותי, כמו לתת לתינוק לבכות חצי שעה עד שירדם, אבל, עובדה היא, שיש גם היום הורים שחושבים כך, וילדיהם לא נראים לי כל כך שונים מילדי, שאינם בוכים בלילה. עצם העובדה שאני חושבת שמשהו לא ראוי, לא הופכת אותו אוטומטית ללא ראוי. ויתירה מכך. אם אני חושבת שמשהו לא ראוי, ועושה אותו, ממילא התגובות שלי תהינה שונות ממי שמשוכנע שהוא עושה את טובת ילדיו בפעולה זו. כך אם אני הייתי למשל מחנכת את ילדי בחינוך ביתי, התגובות שלי לא היו זהות למי שמשוכנע שהחינוך הביתי מיטיב עם ילדיו ולהפך.
.