על ידי אמא_ללי* » 22 ספטמבר 2011, 20:01
התחלתי לכתוב משהו אבל הוא נמחק...
יכול להיות שמה שלא מתחבר לך זה באופן כללי לחיות מתוך תחושה יומיומית של חובה ואין ברירה? שזה צורם לך כי את מאמינה שלא צריך להיות מצב כזה?
בהחלט יכול להיות. אני מאמינה שתמיד יש ברירה.
אני מאד מסכימה איתך לגבי הכנות, וגם לגבי זה שאם אנחנו מנסים לייפות משהו והחוויה הרגשית היא סותרת, ילדים מרגישים את הפער וזה פוגע בהם.
ויחד עם זאת, משהו במצב הזה (העקרוני, לא מתייחסת כרגע לסיטואציה הפרטית של קרוטונית) מרגיש לי שונה מזה. אני אנסה להסביר למה.
בוודאי שיש ביום יום מצבים מבעסים והתמודדויות. לרוב במצבים האלה, מה שאני יכולה לעשות כאמא הוא להכיר בקושי ולהתייחס אליו בצורה כנה - לאכזבה, לתסכול, לכאב, מה שזה לא יהיה - ולהיות שם עם הילדה שלי, להכיל את רגשותיה, למצוא ביחד את הדרך לעבור הלאה. לפעמים זה גם פשוט להיות עצובה ביחד איתה אם זה משהו שכואב לשתינו.
אבל כשהקושי הזה הוא עצם הסיבה לפרידה שלי מהילד, לא נראה לי סביר לצפות שהוא יוכל להכיל את זה מבחינה רגשית.
ילדים נמצאים בכאן ועכשיו. אם ילד סובל בבית הספר, הידיעה שאני בזמן הזה מפרנסת אותנו לא מקלה עליו כהוא זה, בעיני. זאת יכולה להיות עוד עובדה שהוא מודע אליה, ומבין אותה אינטלקטואלית במידה כזאת או אחרת בהתאם לגילו, אבל מבחינה רגשית זה לא עוזר לו לדעת את זה ולא הופך את השהות בבית הספר לקלה יותר. הוא סובל.
ואם ניקח מצב פחות חד משמעי, כמו שלרוב יש בחיים, אז מן הסתם הילד בבית הספר כי ההורים שלו החליטו שזאת האפשרות העדיפה מבין הקיימות, ולפעמים טוב לו שם ולפעמים קשה. לדעתי עצם האמירה הזאת של - היית מעדיף להיות בבית וגם אני הייתי מעדיפה שנהיה בבית אבל אי אפשר, מלמדת אותו משהו של חוסר אונים. שוב, כשהילד בבית הספר הוא לא עסוק במה אני (אמא שלו) עושה בזמן הזה, והדבר הכי טוב שאני יכולה לעשות עבורו זה להתחבר לחוויות שהוא עובר שם, לראות איך ואיפה אני יכולה לעזור לו כדי שיהיה לו כמה שיותר טוב שם. אני לא צריכה לשקר בשביל זה או להכחיש את הקשיים שיש לו, אבל אני כן צריכה להתמקד במה שקורה לו שם, ולא במה שלא קורה. הדיון באלטרנטיבה, אם היא לא מציאותית, לא משרת את הילד בהתמודדות שלו עם מה שהוא עכשיו מציאות חייו.
אם אני כהורה בחרתי בחירה, זאת חלק מלקיחת האחריות שלי על הבחירה הזאת וחלק מהתפקיד שלי כמנהיגת המשפחה.
אולי זה אפילו עניין קל של ניסוח - כי אפשר גם להגיד - אני בבוקר צריכה לעבוד ואתה צריך להיות בבית הספר, ככה זה במשפחה שלנו. וזה מאד שונה מאמירה של - כל אחד מאיתנו נמצא במקום שבו הוא לא רוצה להיות ושנינו מסכנים בגלל זה.... מה גם שאני לא מאמינה שזו המציאות השלמה.
אבל כמו תמיד, בסופו של דבר העניין הוא התבוננות פנימה, שמאפשרת לי לזהות האם הכנות שלי מול הילד היא לטובתו, או שהיא דרך שלי "לפרוק" את הקשיים שלי, להעצים את המסכנות שלי, וכו'. ואם זה יוצא ממקום נקי אז גם התוצאה תהיה לטובת כולם.
התחלתי לכתוב משהו אבל הוא נמחק...
[u]יכול להיות שמה שלא מתחבר לך זה באופן כללי לחיות מתוך תחושה יומיומית של חובה ואין ברירה? שזה צורם לך כי את מאמינה שלא צריך להיות מצב כזה?[/u]
בהחלט יכול להיות. אני מאמינה שתמיד יש ברירה.
אני מאד מסכימה איתך לגבי הכנות, וגם לגבי זה שאם אנחנו מנסים לייפות משהו והחוויה הרגשית היא סותרת, ילדים מרגישים את הפער וזה פוגע בהם.
ויחד עם זאת, משהו במצב הזה (העקרוני, לא מתייחסת כרגע לסיטואציה הפרטית של קרוטונית) מרגיש לי שונה מזה. אני אנסה להסביר למה.
בוודאי שיש ביום יום מצבים מבעסים והתמודדויות. לרוב במצבים האלה, מה שאני יכולה לעשות כאמא הוא להכיר בקושי ולהתייחס אליו בצורה כנה - לאכזבה, לתסכול, לכאב, מה שזה לא יהיה - ולהיות שם עם הילדה שלי, להכיל את רגשותיה, למצוא ביחד את הדרך לעבור הלאה. לפעמים זה גם פשוט להיות עצובה ביחד איתה אם זה משהו שכואב לשתינו.
אבל כשהקושי הזה הוא עצם הסיבה לפרידה שלי מהילד, לא נראה לי סביר לצפות שהוא יוכל להכיל את זה מבחינה רגשית.
ילדים נמצאים בכאן ועכשיו. אם ילד סובל בבית הספר, הידיעה שאני בזמן הזה מפרנסת אותנו לא מקלה עליו כהוא זה, בעיני. זאת יכולה להיות עוד עובדה שהוא מודע אליה, ומבין אותה אינטלקטואלית במידה כזאת או אחרת בהתאם לגילו, אבל מבחינה רגשית זה לא עוזר לו לדעת את זה ולא הופך את השהות בבית הספר לקלה יותר. הוא סובל.
ואם ניקח מצב פחות חד משמעי, כמו שלרוב יש בחיים, אז מן הסתם הילד בבית הספר כי ההורים שלו החליטו שזאת האפשרות העדיפה מבין הקיימות, ולפעמים טוב לו שם ולפעמים קשה. לדעתי עצם האמירה הזאת של - היית מעדיף להיות בבית וגם אני הייתי מעדיפה שנהיה בבית אבל אי אפשר, מלמדת אותו משהו של חוסר אונים. שוב, כשהילד בבית הספר הוא לא עסוק במה אני (אמא שלו) עושה בזמן הזה, והדבר הכי טוב שאני יכולה לעשות עבורו זה להתחבר לחוויות שהוא עובר שם, לראות איך ואיפה אני יכולה לעזור לו כדי שיהיה לו כמה שיותר טוב שם. אני לא צריכה לשקר בשביל זה או להכחיש את הקשיים שיש לו, אבל אני כן צריכה להתמקד במה שקורה לו שם, ולא במה שלא קורה. הדיון באלטרנטיבה, אם היא לא מציאותית, לא משרת את הילד בהתמודדות שלו עם מה שהוא עכשיו מציאות חייו.
אם אני כהורה בחרתי בחירה, זאת חלק מלקיחת האחריות שלי על הבחירה הזאת וחלק מהתפקיד שלי כמנהיגת המשפחה.
אולי זה אפילו עניין קל של ניסוח - כי אפשר גם להגיד - אני בבוקר צריכה לעבוד ואתה צריך להיות בבית הספר, ככה זה במשפחה שלנו. וזה מאד שונה מאמירה של - כל אחד מאיתנו נמצא במקום שבו הוא לא רוצה להיות ושנינו מסכנים בגלל זה.... מה גם שאני לא מאמינה שזו המציאות השלמה.
אבל כמו תמיד, בסופו של דבר העניין הוא התבוננות פנימה, שמאפשרת לי לזהות האם הכנות שלי מול הילד היא לטובתו, או שהיא דרך שלי "לפרוק" את הקשיים שלי, להעצים את המסכנות שלי, וכו'. ואם זה יוצא ממקום נקי אז גם התוצאה תהיה לטובת כולם.