על ידי רועי_שרון* » 14 ספטמבר 2001, 13:59
רזי, הכלל שלפיו אנחנו נוהגים הוא "חנוך לנער לפי דרכו". בפרשנות שלנו: תן לילד להחליט איך ומה הוא מעוניין ללמוד. במקרה שלנו הוא החליט שהוא רוצה להשאר בבית ולא ללכת לבית הספר. מאחר שאין לנו בעיה אופרטיבית עם זה (יונת ממילא בבית), אז יכולנו גם לאפשר את זה. אני מניח שלא כל (ואולי רק מיעוט) המשפחות יכולות לאפשר את זה, ולכן למשפחות אלו היה מתאים יותר פתרון של מקום משותף שבו הילד יכול להמצא וללמוד -- על פי רצונו -- בחלק משעות היום. מקום כזה יכול להיות מעין קאנטרי קלאב של ילדים המכיל מתקני ספורט, ספריה, אולם הקרנות, מעבדות, מחשבים, גישה לאנשים עם ידע ספציפי שמעניין את הילדים, וכו'. זה גם יכול להיות בית ספר חופשי, או בית ספר דמוקרטי, או מתנ"ס. אם כולם היו נוהגים ככה, אז אני חושב שהרבה יותר ילדים היו מצליחים למצות את עצמם עוד בשנותיהם המוקדמות, וזה מן הסתם היה משפיע על החברה לטובה.
יחד עם זאת, במאמר שפורסם לאחרונה ב-Time שעסק בחינוך ביתי בארה"ב, נאמר שהחלק הארי של המשפחות שמחנכות בבית נוהגות לעשות בית ספר בבית. כלומר, יש להן תוכנית לימודים, מסגרת שעות, שיעורי בית, ועוד. יש אפילו לא מעט חברות שמתמחות בייצור של מערכי לימוד כאלה. כמו כן צויין שרוב המשפחות קשורות לאיזשהו ארגון תומך, המאפשר פגישות במהלך השבוע, טיולים משותפים, ועוד פעילויות שונות שיותר קשה לעשות לבד. דובר שם גם על מגמה שמתחילה להסתמן של בתי ספר ציבוריים שפותחים את שעריהם לפני ילדים בחינוך ביתי, כך שאלה יכולים להצטרף לשיעורים ספציפיים, או לימים ספציפיים, ולהנות מתשתיות שיש לבית הספר. המשפחות שמבצעות Unschooling (בדומה למשפחה שלי), היו רק כ-7% מכלל המשפחות שמבצעות
חינוך ביתי.
רזי, הכלל שלפיו אנחנו נוהגים הוא "חנוך לנער לפי דרכו". בפרשנות שלנו: תן לילד להחליט איך ומה הוא מעוניין ללמוד. במקרה שלנו הוא החליט שהוא רוצה להשאר בבית ולא ללכת לבית הספר. מאחר שאין לנו בעיה אופרטיבית עם זה (יונת ממילא בבית), אז יכולנו גם לאפשר את זה. אני מניח שלא כל (ואולי רק מיעוט) המשפחות יכולות לאפשר את זה, ולכן למשפחות אלו היה מתאים יותר פתרון של מקום משותף שבו הילד יכול להמצא וללמוד -- על פי רצונו -- בחלק משעות היום. מקום כזה יכול להיות מעין קאנטרי קלאב של ילדים המכיל מתקני ספורט, ספריה, אולם הקרנות, מעבדות, מחשבים, גישה לאנשים עם ידע ספציפי שמעניין את הילדים, וכו'. זה גם יכול להיות בית ספר חופשי, או בית ספר דמוקרטי, או מתנ"ס. אם כולם היו נוהגים ככה, אז אני חושב שהרבה יותר ילדים היו מצליחים למצות את עצמם עוד בשנותיהם המוקדמות, וזה מן הסתם היה משפיע על החברה לטובה.
יחד עם זאת, במאמר שפורסם לאחרונה ב-Time שעסק בחינוך ביתי בארה"ב, נאמר שהחלק הארי של המשפחות שמחנכות בבית נוהגות לעשות בית ספר בבית. כלומר, יש להן תוכנית לימודים, מסגרת שעות, שיעורי בית, ועוד. יש אפילו לא מעט חברות שמתמחות בייצור של מערכי לימוד כאלה. כמו כן צויין שרוב המשפחות קשורות לאיזשהו ארגון תומך, המאפשר פגישות במהלך השבוע, טיולים משותפים, ועוד פעילויות שונות שיותר קשה לעשות לבד. דובר שם גם על מגמה שמתחילה להסתמן של בתי ספר ציבוריים שפותחים את שעריהם לפני ילדים בחינוך ביתי, כך שאלה יכולים להצטרף לשיעורים ספציפיים, או לימים ספציפיים, ולהנות מתשתיות שיש לבית הספר. המשפחות שמבצעות Unschooling (בדומה למשפחה שלי), היו רק כ-7% מכלל המשפחות שמבצעות [po]חינוך ביתי[/po].