לא הבנתי מאיפה הגעת למסקנה שאני מאמין שיש "מוסר פוסטמודרני" ו"מוסר מודרני". ב-
חקיקה בנושא חינוך ביתי ההערה היחידה שלי ב-13.07.2001 היא שהעברתי את הערתך ל-
מוסר ופוסטמודרניזם. בכל מקרה, אני מאמין שיש לכל אדם מערכת אישית ושונה של ערכים הקובעים את השיפוט המוסרי שלו, כלומר את מה שנתפס בעיניו כ"טוב" וכ"רע". איני מאמין שניתן להוכיח בצורה לוגית את הערכים של אף אדם (ראה "הכשל הנטורליסטי" ב-
מילון מונחים), ואני בטוח שרוב האנשים אינם מחזיקים מערכות ערכים שלמות ועקביות.
לכן, לתפיסתי אין מוסר אחד, או שניים או חמישה. יש ששה מיליארד מערכות מוסר שונות על הפלנטה שלנו, ומערכת חדשה נולדת עם כל תינוק חדש שיוצא לאויר העולם.
לכן לקבוצות של אנשים (משפחות, יישובים, מדינות, חבר המדינות) יש תמיד בעיות בקביעת כללי המוסר של הקבוצה. כי פשוט אין הסכמה עליהם. לכן קבוצה אם אינה מתפרקת תמיד מגיעה בסוף לשלב שבו היא מתחילה להמציא "כללים מסדרים". אלה הם כללים שמנסים לפתור התנגשויות בין מערכות ערכים שונות של אנשים שונים, וגם סתם התנגשויות בין רצונות סותרים של אנשים בקבוצה. לחלק גדול מהכללים האלה אין שום משמעות מוסרית אפילו בעיני חברי הקבוצה, אבל יש להם ערך בהכנסת סדר בקבוצה. דוגמא לכללים כאלה הם חוקי התנועה (למה לקבוע חוק שצריך לסוע בצד ימין? לא כי זה "טוב" או כי לסוע בצד שמאל זה "רע", אלא כי כולם צריכים לסוע בצד אחד של הדרך על מנת שהתנועה תתקדם ביעילות).
חלק אחר של הכללים שקבוצה קובעת עוסק בפתרון התנגשויות בין מערכות ערכים של אנשים שונים. כללים אלה לא תמיד מספיקים, ולכן נקבעים עקרונות שפחות או יותר מייצגים קונצנזוס (הסכמה רחבה מאד) בקרב הקבוצה מבחינה ערכית. ועקרונות אלה ("עקרונות חוקתיים") אמורים לאפשר לבתי משפט להכריע במקרים של התנגשויות בין מערכות ערכים שונות. אבל גם זה לא מושלם, שכן קורים לא מעט פעמים שיש התנגשות בין החוקים עצמם לעקרונות החוקתיים. לצורך זה יש את בית המשפט העליון שנועד בין השאר לפתור התנגשויות כאלה. (זו גם הסיבה שהמפלגות הדתיות מרגישות כל כך מאויימות על ידי בית המשפט העליון -- כי ביכולתו של בית משפט זה לבטל חוקים אם לתפיסתו הם נוגדים את הערונות החוקתיים. בעוד שהמפלגות הדתיות מצליחות מאד -- מעבר לכוחן הסקטוריאלי -- בחיקוק חוקים המעדיפים את משנתן המוסרית, חוקים אלה עומדים לעתים בניגוד לקונצנזוס כפי שהוא בא לידי ביטוי בעקרונות החוקתיים.)
לפי תפיסתי ותפיסתך חוק חינוך חובה מתנגש עם העקרון החוקתי של חופש הפרט. עד כאן אנו מסכימים.
לפי תפיסתי השיטה הדמוקרטית היא אוסף של כללים מסדרים שנועדו לאפשר למערכות ערכים סותרות להתקיים ביחד בקבוצה אחת. אני לא חושב שהיא מאד מצליחה בהשגת המטרה הזו, ולראיה ראה כמה מקום יש לערכים שאתה אישית מאמין בהם לעומת המקום שיש לערכים סותרים בקבוצה המדינית שלנו. אתה מאמין בחינוך חופשי, והנה יש חוק חינוך חובה. אתה מאמין בחופש, והנה אסור במדינתנו הקטנה לשדר ערוצי פורנו. ועוד כהנה וכהנה דוגמאות.
לפי תפיסתי קיימות חלופות לשיטה המסדרת הקרויה דמוקרטיה. הבעיה העיקרית עם הרבה מהחלופות האלה היא רמת החשיבה הנדרשת מהאנשים חברי הקבוצה. וכפי שכבר אמרתי במקום אחר באתר,
רוב האנשים אינם חושבים. לכן השיטות האלה טובות רק בקבוצות קטנות יחסית, כמו משפחה, עסק, ולעתים יישוב. דוגמא לשיטה אחת כזו היא סופר-רציונאליזם (ראה
מילון מונחים). שיטה נוספת היא אנרכיזם רציונלי (כנ"ל). ויש עוד. כל שיטה וצדדיה הטובים יותר והטובים פחות.
טוב, כתבתי מספיק. אעצור ואתן לך הזדמנות להגיב.
לא הבנתי מאיפה הגעת למסקנה שאני מאמין שיש "מוסר פוסטמודרני" ו"מוסר מודרני". ב-[po]חקיקה בנושא חינוך ביתי[/po] ההערה היחידה שלי ב-13.07.2001 היא שהעברתי את הערתך ל-[po]מוסר ופוסטמודרניזם[/po]. בכל מקרה, אני מאמין שיש לכל אדם מערכת אישית ושונה של ערכים הקובעים את השיפוט המוסרי שלו, כלומר את מה שנתפס בעיניו כ"טוב" וכ"רע". איני מאמין שניתן להוכיח בצורה לוגית את הערכים של אף אדם (ראה "הכשל הנטורליסטי" ב-[po]מילון מונחים[/po]), ואני בטוח שרוב האנשים אינם מחזיקים מערכות ערכים שלמות ועקביות.
לכן, לתפיסתי אין מוסר אחד, או שניים או חמישה. יש ששה מיליארד מערכות מוסר שונות על הפלנטה שלנו, ומערכת חדשה נולדת עם כל תינוק חדש שיוצא לאויר העולם.
לכן לקבוצות של אנשים (משפחות, יישובים, מדינות, חבר המדינות) יש תמיד בעיות בקביעת כללי המוסר של הקבוצה. כי פשוט אין הסכמה עליהם. לכן קבוצה אם אינה מתפרקת תמיד מגיעה בסוף לשלב שבו היא מתחילה להמציא "כללים מסדרים". אלה הם כללים שמנסים לפתור התנגשויות בין מערכות ערכים שונות של אנשים שונים, וגם סתם התנגשויות בין רצונות סותרים של אנשים בקבוצה. לחלק גדול מהכללים האלה אין שום משמעות מוסרית אפילו בעיני חברי הקבוצה, אבל יש להם ערך בהכנסת סדר בקבוצה. דוגמא לכללים כאלה הם חוקי התנועה (למה לקבוע חוק שצריך לסוע בצד ימין? לא כי זה "טוב" או כי לסוע בצד שמאל זה "רע", אלא כי כולם צריכים לסוע בצד אחד של הדרך על מנת שהתנועה תתקדם ביעילות).
חלק אחר של הכללים שקבוצה קובעת עוסק בפתרון התנגשויות בין מערכות ערכים של אנשים שונים. כללים אלה לא תמיד מספיקים, ולכן נקבעים עקרונות שפחות או יותר מייצגים קונצנזוס (הסכמה רחבה מאד) בקרב הקבוצה מבחינה ערכית. ועקרונות אלה ("עקרונות חוקתיים") אמורים לאפשר לבתי משפט להכריע במקרים של התנגשויות בין מערכות ערכים שונות. אבל גם זה לא מושלם, שכן קורים לא מעט פעמים שיש התנגשות בין החוקים עצמם לעקרונות החוקתיים. לצורך זה יש את בית המשפט העליון שנועד בין השאר לפתור התנגשויות כאלה. (זו גם הסיבה שהמפלגות הדתיות מרגישות כל כך מאויימות על ידי בית המשפט העליון -- כי ביכולתו של בית משפט זה לבטל חוקים אם לתפיסתו הם נוגדים את הערונות החוקתיים. בעוד שהמפלגות הדתיות מצליחות מאד -- מעבר לכוחן הסקטוריאלי -- בחיקוק חוקים המעדיפים את משנתן המוסרית, חוקים אלה עומדים לעתים בניגוד לקונצנזוס כפי שהוא בא לידי ביטוי בעקרונות החוקתיים.)
לפי תפיסתי ותפיסתך חוק חינוך חובה מתנגש עם העקרון החוקתי של חופש הפרט. עד כאן אנו מסכימים.
לפי תפיסתי השיטה הדמוקרטית היא אוסף של כללים מסדרים שנועדו לאפשר למערכות ערכים סותרות להתקיים ביחד בקבוצה אחת. אני לא חושב שהיא מאד מצליחה בהשגת המטרה הזו, ולראיה ראה כמה מקום יש לערכים שאתה אישית מאמין בהם לעומת המקום שיש לערכים סותרים בקבוצה המדינית שלנו. אתה מאמין בחינוך חופשי, והנה יש חוק חינוך חובה. אתה מאמין בחופש, והנה אסור במדינתנו הקטנה לשדר ערוצי פורנו. ועוד כהנה וכהנה דוגמאות.
לפי תפיסתי קיימות חלופות לשיטה המסדרת הקרויה דמוקרטיה. הבעיה העיקרית עם הרבה מהחלופות האלה היא רמת החשיבה הנדרשת מהאנשים חברי הקבוצה. וכפי שכבר אמרתי במקום אחר באתר, [b]רוב האנשים אינם חושבים[/b]. לכן השיטות האלה טובות רק בקבוצות קטנות יחסית, כמו משפחה, עסק, ולעתים יישוב. דוגמא לשיטה אחת כזו היא סופר-רציונאליזם (ראה [po]מילון מונחים[/po]). שיטה נוספת היא אנרכיזם רציונלי (כנ"ל). ויש עוד. כל שיטה וצדדיה הטובים יותר והטובים פחות.
טוב, כתבתי מספיק. אעצור ואתן לך הזדמנות להגיב.