על ידי צפריר_שפרון* » 14 נובמבר 2002, 10:10
לפני שמביאים ילדים צריך לחשוב אם נוכל לספק להם צרכים בסיסיים.
יש רבים שעברו את השואה והתחבטו בשאלה האם בכלל להביא ילדים לעולם.
יש כאן עניין הפוך על הפוך, האם בעולם של כאוס, כאשר המחר איננו ברור, נביא ילדים לעולם? במחנות המוות, במחנות כפייה, במחנות פליטים, תמיד נולדו ילדים. לא חשוב כמה המצב קשה, ילודה היתה.
מכאן, שכל השיקולים הרציונליים נכונים פנימה. זוג הורים עושה את שיקוליו ומחליט על פי הורמוניו (בכל מקרה). כל ביקורת החוצה, כלפי אשה כזו או אחרת, או תנאים "לא ראויים" כאלה או אחרים, למעשה מבטאת את ההזדהות / אי הזדהות של מי שמעביר בקורת על מעשה זה או אחר. במילים אחרות, למשל, המסעדה לא יכולה להזדהות עם אם שגונבת מטרנה וחיה עם ילדיה בחדר מדרגות, מכאן ניתן להבין שלמסעדה זה לא נראה סביר שהיא היתה יכולה או רוצה לחיות כך.
כאשר מדובר על תנאים בסיסיים, או נורמליים, לילד, אנו רואים לנגד עינינו את התנאים הפיזיים, מזון, מחסה, לבוש. בהגדרת אלה, אנו שמים איזה רף מינימלי גם מבחינת האמצעים השונים, מחסה - בית על פני אוהל, לבוש - בגדים חדשים כל שנה או כל עונה (מעבר להשאלות המשפחתיות יש איזו נורמה של "מגיע לילד מכנסיים חדשים") ומזון שיהיה מכובד או "בריא" (בדרך כלל המזון הבריא באמת זה המזון הזול ביותר).
אלא, שתנאים נורמליים, או תנאים בסיסיים עשויים להיות מסופקים גם על ידי אם שחיה בחדר המדרגות, לבושה בסמרטוטים וגונבת מטרנה. מבחינתה של אותה אם הריהי עומדת במשימה כפי יכולתה. השאלה היא האם אותה אם מספקת גם את התנאים הרגשיים/נפשיים לילדיה.
עוני לעתים קרובות "מבטיח" יחס ורגש ושמחה.
לכן, הבה ונזהר מסיסמת התנאים הנורמליים, את ילדותי העברתי בסביון, שם גם אני וגם רבים כמוני, קבלנו את התנאים הפיזיים ה"טובים ביותר". מה שנקרא היינו ילדים מבית טוב.
אלא שברוב המקרים הבית היה טוב, בנוי לתלפיות, בו בעת שבפועל המושג משפחה היה ערטילאי ושאינו קשור למציאות.
אם בכלל ניתן למדוד מסוגלות הורית, הרי שניתן להתבונן על הנושא הכלכלי גם כך: הבחינה הכלכלית בדרך כלל, ברוב המקרים מצביעה על היפוך. ככל שהמצב הכלכלי בבית יותר טוב כך ההורות יותר דפוקה, ככל שהמשפחה מלוכדת יותר גם תחת עוני, הרי שההורות נמצאת מבורכת יותר.
זה לא חייב להיות כך, ניתן להיות במצב כלכלי מעולה ולהיות הורים טובים עם משפחה מודעת וטובה, אבל הנוסחה של תנאים כלכליים מתאימים להבאת ילד איננה רלוונטית לאותם הורים אשר במודע או שלא במודע מרחיבים את משפחתם, גם כאשר זה לא נראה "הגיוני" או "תקין" או אפילו כאשר זה נראה "עול על החברה".
[u]לפני שמביאים ילדים צריך לחשוב אם נוכל לספק להם צרכים בסיסיים.[/u]
יש רבים שעברו את השואה והתחבטו בשאלה האם בכלל להביא ילדים לעולם.
יש כאן עניין הפוך על הפוך, האם בעולם של כאוס, כאשר המחר איננו ברור, נביא ילדים לעולם? במחנות המוות, במחנות כפייה, במחנות פליטים, תמיד נולדו ילדים. לא חשוב כמה המצב קשה, ילודה היתה.
מכאן, שכל השיקולים הרציונליים נכונים פנימה. זוג הורים עושה את שיקוליו ומחליט על פי הורמוניו (בכל מקרה). כל ביקורת החוצה, כלפי אשה כזו או אחרת, או תנאים "לא ראויים" כאלה או אחרים, למעשה מבטאת את ההזדהות / אי הזדהות של מי שמעביר בקורת על מעשה זה או אחר. במילים אחרות, למשל, המסעדה לא יכולה להזדהות עם אם שגונבת מטרנה וחיה עם ילדיה בחדר מדרגות, מכאן ניתן להבין שלמסעדה זה לא נראה סביר ש[b]היא[/b] היתה יכולה או רוצה לחיות כך.
כאשר מדובר על תנאים בסיסיים, או נורמליים, לילד, אנו רואים לנגד עינינו את התנאים הפיזיים, מזון, מחסה, לבוש. בהגדרת אלה, אנו שמים איזה רף מינימלי גם מבחינת האמצעים השונים, מחסה - בית על פני אוהל, לבוש - בגדים חדשים כל שנה או כל עונה (מעבר להשאלות המשפחתיות יש איזו נורמה של "מגיע לילד מכנסיים חדשים") ומזון שיהיה מכובד או "בריא" (בדרך כלל המזון הבריא באמת זה המזון הזול ביותר).
אלא, שתנאים נורמליים, או תנאים בסיסיים עשויים להיות מסופקים גם על ידי אם שחיה בחדר המדרגות, לבושה בסמרטוטים וגונבת מטרנה. מבחינתה של אותה אם הריהי עומדת במשימה כפי יכולתה. השאלה היא האם אותה אם מספקת גם את התנאים הרגשיים/נפשיים לילדיה.
עוני לעתים קרובות "מבטיח" יחס ורגש ושמחה.
לכן, הבה ונזהר מסיסמת התנאים הנורמליים, את ילדותי העברתי בסביון, שם גם אני וגם רבים כמוני, קבלנו את התנאים הפיזיים ה"טובים ביותר". מה שנקרא היינו ילדים מבית טוב.
אלא שברוב המקרים הבית היה טוב, בנוי לתלפיות, בו בעת שבפועל המושג משפחה היה ערטילאי ושאינו קשור למציאות.
אם בכלל ניתן למדוד מסוגלות הורית, הרי שניתן להתבונן על הנושא הכלכלי גם כך: הבחינה הכלכלית בדרך כלל, ברוב המקרים מצביעה על היפוך. ככל שהמצב הכלכלי בבית יותר טוב כך ההורות יותר דפוקה, ככל שהמשפחה מלוכדת יותר גם תחת עוני, הרי שההורות נמצאת מבורכת יותר.
זה לא חייב להיות כך, ניתן להיות במצב כלכלי מעולה ולהיות הורים טובים עם משפחה מודעת וטובה, אבל הנוסחה של תנאים כלכליים מתאימים להבאת ילד איננה רלוונטית לאותם הורים אשר במודע או שלא במודע מרחיבים את משפחתם, גם כאשר זה לא נראה "הגיוני" או "תקין" או אפילו כאשר זה נראה "עול על החברה".