התנהגות במצבי קונפליקט

עדי_רן*
הודעות: 261
הצטרפות: 25 אוגוסט 2001, 00:22
דף אישי: הדף האישי של עדי_רן*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי עדי_רן* »

לאחרונה ביקרו בביתנו בני דודים של הילדים. בשעות הראשונות של הביקור קרה מקרה שגרם לי למחשבות רבות, והחלטתי לשתף בכך את הקוראים.

בשלב מסוים שמעתי צעקות בכי מחדר הילדים. באתי (בריצה) ומצאתי סכסוך על כסאות פלסטיק. סמדר - בת דודה של איילת - רצתה לשבת על הכיסא הירוק, ואיילת לא הסכימה. בסופו של דבר איילת לקחה את שני הכיסאות שהיו בחדר, שמה אותם זה על זה, והתיישבה על שניהם. סמדר כמובן נעלבה ובכתה.

התגובה האינסטינקטיבית שלי היתה לנסות לשכנע את איילת לתת אחד מהכסאות לסמדר - בלי להכריח כמובן, אבל לשדר לה שסמדר נפגעה וכדאי שהיא תפתור את הבעיה...

אלא שאז התערב במצב גיסי, אבא של סמדר, ואמר לי: לא נורא, סמדר לא צריכה תמיד לקבל מה שהיא רוצה.

נשארתי בתחושה מעורבת - מצד אחד הרגשתי לא נעים, מצד שני יש לי "לגיטימציה" לא לריב עם איילת... המחשבה העיקרית שעלתה בראשי: מה אני צריך לעשות?

אחרי כמה שעות, בדיון "נינוח" עם בת זוגי בעוד הילדים ישנים, פתאום נפל לי האסימון.

נזכרתי בסדנא שעברתי פעם, בה הוצגו כמה מצבי קונפליקט ולכל אחד מספר צורות התנהגות לבחירה. לדוגמא:

בחדר האוכל אתה מגיע לבחור קינוח ומוצא שנשארו רק שתי מנות, מהן אחת אהובה עליך, ואחת אינה אהובה עליך. יחד איתך עומד אדם נוסף, ושניכם מושיטים יד למנה שאהובה עליך. מה תעשה?

א. אחטוף את המנה שאני אוהב. ב. אקח את המנה שאני לא אוהב. ג. אציע לאדם השני להתחלק במנה האהובה עלינו. ד. אציע לאדם השני להטיל מטבע. ה. אוותר לגמרי על הקינוח.

המשתתפים התבקשו לבחור ולרשום את הצורה בה היו מתנהגים. לאחר ריכוז התוצאות הסתבר, לא במפתיע, שבכל קונפליקט היו לאנשים שונים בחירות שונות, וכמעט כל צורת התנהגות התאימה למישהו אחד לפחות.

לאחר דיון, הסתבר לכולנו לקח מפתיע: אין צורת התנהגות נכונה. הצורות השונות שהוצגו מייצגות חמש טקטיקות שאליהן ניתן למפות כמעט כל התנהגות במצב קונפליקט:
  • התעקשות - כוחנית או מתוחכמת: לא משנה מה יקרה - אני אשיג את מה שאני רוצה.
  • ויתור - תוך הבנה שרציתי ולא קיבלתי.
  • פשרה - כל אחד ייצא עם חצי תאוותו בידו, וגם כל אחד ייאלץ לוותר על חצי תאוותו.
  • עקיפה - פתרון הקונפליקט בדרך שאינה קשורה לרצונות המקוריים; החלפת הבעיה בבעיה אחרת; דחיית ההחלטה; וכו'. העיקרון - שאף אחד לא ירגיש שנאלץ לוותר על משהו.
  • נסיגה - התעלמות מהקונפליקט, העמדת פנים ששום דבר לא קרה, ביטול הרצון העצמי כדי שלא ארגיש שויתרתי.
(אפשר אולי למצוא נוספות, אבל אלה די מספיקות).

הטקטיקה ה"נכונה" תלויה בהכרת ה"יריב" שעומד מולך, באינטרסים לטווח קצר וארוך של שניכם, וגם באופי האישי.
והכי חשוב: אנשים שנוטים להשתמש בטקטיקה אחת בעיקר, או פוסלים אחת מהטקטיקות, עלולים להפסיד הזדמנויות לפעול לטובת האינטרסים שלהם. למה? למשל, מי שלא יודע לוותר, עלול למצוא את עצמו בלי חברים (או בלי קינוח). מי שלא יודע לעקוף, ייתקע על קונפליקטים פתירים. ומי שתמיד מוותר, סביר שישיג פחות ממה שהוא יכול בחיים ! התופעה האחרונה נפוצה למדי ואפשר להרחיב עליה עוד ועוד...

למה זה קשור למריבה בין הילדים? אז ככה:

הנטיה שלי היתה לנסות לשכנע את איילת לתת אחד מהכסאות לסמדר - כלומר אני לא הרגשתי נוח עם טקטיקת ה התעקשות שבה בחרה איילת. לי נראה מתאים יותר לבחור ב ויתור או פשרה.

אבל בזה הייתי משדר לאיילת מסר של התעקשות היא לא טקטיקה לגיטימית, זה מסר מסרס שבאופן רציונלי אינני רוצה להעביר לילדי (בתורשה...) כנראה שאם לא הייתי בסביבה, איילת היתה מתעקשת וסמדר היתה מוותרת ונעלבת - וכך, איילת היתה צריכה להתמודד עם רגשות עלבון מול הסיפוק האישי שלה. זה שיעור חשוב בחיים, למה להחמיץ אותו?

השורה התחתונה? הבנתי (רציונלית בינתיים) שאני לא צריך לשים את עצמי במקום הילד כאשר הוא בקונפליקט. אם הוא צריך את עזרתי, הוא יפנה אלי - בהנחה שלא הטבעתי בו את המסר "אל תצפה ממני לעזרה כשאתה צריך". אם בחירתו ממש אינה מוצאת חן בעיני, אפשר לדון בה לאחר מעשה.
איתי_שרון*
הודעות: 1164
הצטרפות: 27 אוגוסט 2001, 00:51
דף אישי: הדף האישי של איתי_שרון*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי איתי_שרון* »

אבל בזה הייתי משדר לאיילת מסר של התעקשות היא לא טקטיקה לגיטימית, זה מסר מסרס שבאופן רציונלי אינני רוצה להעביר לילדי
נניח שהיית מוצא את שתי הילדות הולכות מכות בחדר, מה היית עושה בדיעבד? אני לא יכול לדמיין לעצמי מצב שבו לא הייתי מפריד כי אלימות היא לחלוטין לא דרך לגיטימית בעיני להשיג דברים, אבל מצד שני, יש מצבים שבהם אולי אלימות היא לגיטימית? כמו למשל - אם מישהו אחר מרביץ לך קודם בלי שום סיבה? שלא לדבר על זה שאם אני מפריד אני גם אולי מונע מהילד שלי ללמוד שיעור חשוב בחיים?
בכל מקרה - למרות שזה נמצא עוד כמה חודשים לפני, הדוגמא בהחלט הבהירה לי את ההבדל בין להבין את העקרון (שלתת לילד להתנסות בעצמו ילמד אותו הרבה יותר מכל מה שאני אגיד לו) לבין להפנים אותו (ליישם את זה בפועל, גם כשלא היה עולה בדעתי בכלל שאני לא מתנהג לפי הרעיון הזה). אני מנחש שהייתי ישר מנסה לשכנע את הילד שלי לוותר... בעוד כמה חודשים אני אראה אם אכן הפנמתי את העניין :-)
עדי_רן*
הודעות: 261
הצטרפות: 25 אוגוסט 2001, 00:22
דף אישי: הדף האישי של עדי_רן*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי עדי_רן* »

אלימות היא לחלוטין לא דרך לגיטימית בעיני להשיג דברים - גם בעיני לא.

בספר החוקים הוירטואלי שלי, מייד לפני "אסור להרביץ" מופיע "מותר לריב, אבל". לדעתי צריך להיזהר לא לאסור מריבות - כי זה המסר המסרס.
עדי_יותם*
הודעות: 2996
הצטרפות: 07 אוקטובר 2001, 22:47
דף אישי: הדף האישי של עדי_יותם*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי עדי_יותם* »

אני תוהה, אבל, אם בגילאים הרכים התעקשות היא לא הדרך היחידה המוכרת להשגת דברים. כמובן שלמידה מתוך צפייה בהורים היא משמעותית מאוד, אבל לפעמים "מותר" לנו להציע אפשרויות פתרון אחרות - לאו דווקא לכפות, אבל להציע, ע"מ להגדיל את הרפרטואר שממנו יבחר הילד.
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי בשמת_א* »

אזהרה: ארוך... D-:

אחרי שקראתי חלק נכבד מהמאמרים באתר http://www.naturalchild.org/home הבנתי יותר לעומק מה פירוש
non coercive parenting
ואחד הדברים שנידונים לא מעט הוא המקרה הזה, כי בארה"ב יש לחץ חזק במיוחד למה שנקרא sharing, והוא בפועל "להכריח ילדים לוותר על מה שחשוב להם למען ילדים אחרים שפחות חשובים להם, בניגוד לרצונם ורק בגלל שהוריהם מכריחים אותם בכוח" (על ידי הפחדה או על ידי מניפולציות רגשיות ואחרות).

איתי שרון, כאן לא מדובר באלימות.
אבל המחשבות שלך בהחלט גורמות לי להמליץ על אתר נוסף,
http://drirene.com
שבו אפשר למצוא חומר מצויין על סוגיית ה"גבולות", ובמיוחד הנושא שעלה כאן (בשאלות של עדי ובתגובות של איתי):
מה ההבדל בין שתלטנות לבין אסרטיביות , מתי לעמוד על שלך, מתי אתה דורש משהו שזכותך לדרוש, לעומת מתי אתה גוזל משהו ממישהו אחר, מתי אתה קורבן ופגעו בך באלימות, מתי אתה מוותר על מה שמגיע לך, מתוך הקרבה עצמית שאינה במקומה, מתי אתה כועס בגלל שפגעו בך באלימות, ומתי אתה עצוב, מצטער או אפילו כועס - אבל לא בגלל ש"עשו לך" משהו, אלא פשוט מפני שלא הסתדר שתקבל מה שרצית, וככה זה בחיים.

במקרה שעדי תאר:
אני מניחה שהכסאות הם של איילת.
איילת עדיין לא בגיל שבו היא כבר הפנימה שעליה להקריב את רצונותיה ולוותר על עצמה פשוט מפני שמישהו אחר רוצה את מה שהיא רוצה (עדי רן, אם אתה שומע פה ציניות, אתה שומע נכון, ובניגוד לאיתי, אני מסכימה עם הרצון שלך לחסוך מבתך את תוצאות האילוף שהעבירו אותך).
אז איילת רצתה לעשות בכסאות שלה את מה שעשתה.
וסמדר היתה לא מרוצה מפני שהיא לא השיגה את מה ש היא רצתה.
שתיהן הביעו את רגשותיהן.
יפה.
(אגב, חשבתי על דוגמת הקינוח שלך, והגעתי למסקנה שאני, ובוודאי רוב האנשים כמוני, עשויה להגיב בכל אחת מחמש התגובות - תלוי במה מדובר, איך, איפה ומתי).

איך שאני רואה את זה, תפקידנו כמבוגרים, במקרה כזה, לתמוך בילדות.
לא נעשה את זה על ידי כך שנכריח אחת להפוך למקריבה, ונשיג לאחרת את חפצה על חשבונה. כי מה המסר? תמיד יש מנצח ומפסיד, אבל לא אתן תקבעו את זה אלא אנחנו המבוגרים, שיכולים להתערב ככוח עליון ולהפוך את הקוביה, רק בגלל ש"לא נעים לנו" שהילדה שלנו ניצחה, או שכמארחים חובתנו להיות המפסידים, או משהו כזה?
גם לא נעשה את זה על ידי התעלמות, במקרה כל כך ברור של קונפליקט, כעס ועצב.
גם לא נעשה את זה על ידי אמירות קרות, באוזני הילדות, שזאת וזאת לא צריכה תמיד לקבל מה שהיא רוצה. קשה לי לנתח את זה כרגע, אבל אם זה כל מה שסמדר קיבלה מאביה, אז זה נורא. זה אצלי באותה קופסא עם "את מפונקת", "לא מגיע לך", "תסבלי קצת", "לא יזיק לך שיהיה לך גם כן רע לפעמים" (יש קצת נקמנות של ההורים בילד?).

אחותי ואני עושות את הדברים הבאים , כאשר סדר השימוש בהם תלוי בשאלה באיזה שלב בקונפליקט הגענו להתערב:
אם הקונפליקט בעיצומו, ועדיין אפשר לשנות משהו (כמעט תמיד), אנחנו מגדירות את הקונפליקט במלים
למשל, "אהה, סמדר רוצה ... אבל איילת רוצה ...?"
ומחכות שהילדים יסכימו או יתקנו אותנו.
ואז אנחנו מציעות הצעת פשרה אחת או יותר, באופן שברור שהילדים אמורים לחשוב על זה ולבחור אחת ההצעות, או להציע הצעה משלהם. למשל, אנחנו מזכירות להם שאפשר לעשות תורות, או להתחלק (כל אחת תיקח כסא אחד), וכדומה.
(אם מאוחר מדי לשנות, עדיין אנחנו מגדירות במלים "אה, אז את רצית ככה והוא רצה ככה?" ומעלות הצעות לאיך אפשר היה לפתור את הבעיה).

כשהם היו מאוד קטנים, היינו "מלמדות" אותם את ה"פטנטים" של פיתרון קונפליקטים, ועכשיו, כשהם בני חמש, זה יותר תזכורת.
הרבה פעמים, במקום להזכיר להם את דרכי הפתרון השונות, אנחנו כבר שואלות אותם: "אהה, אז אם כך הבעיה היא... איך לדעתכם אפשר לפתור את הבעיה?"
בכל מקרה, הילדים עוברים מריב שהתחיל להסלים, לדיון ב"פתרון בעיה" בכוונה לשתף פעולה ולפתור אותה כך שכולם יהיו מרוצים.
במקרה שצד אחד מתעקש על רצונו ("אני לא מוכנה שפלוני ישחק בכסאות שלי בכלל!") אז מקבלים את רצונו (רצונו הוא כבודו), נותנים לו לגיטימציה מוחלטת, ועוזרים להבהיר לצד השני שיש לקבל את רצונו ולעבור הלאה.

אם כן - חלק א של האסטרטגיה המתווכת הוא הגדרת הקונפליקט במונחים של בעיה הדורשת פתרון של פשרה וכן הדרכה בדרכי פתרון בעיות .
אני שוב מדגישה: הדרכה, עזרה, תמיכה, קבלה - בשום אופן לא להכריח, ובשום אופן לא לעשות מניפולציות כדי שהילדים יעשו את מה ש ההורים חושבים שהם צריכים לעשות.

חלק ב של האסטרטגיה המתווכת, שאליו הוליך אותנו המקרה שבו אין אפשרות להגיע לפשרה, הוא לא פחות חשוב:
תמיכה והכלה רגשית.
כמו שההדרכה בפתרון בעיות היא שיעור לחיים, שיילמד במשך כמה שנים ויבנה גישה בריאה לקונפליקטים, כך גם ההכלה הרגשית היא מה שיאפשר לקבל את העובדה שלא תמיד אנחנו מקבלים מה שאנחנו רוצים, וגם את העובדה שלפעמים אנחנו מקבלים מה שאנחנו רוצים, אבל גם סבל ופגיעה של מישהו שכתוצאה מזה לא קיבל את מה שהוא רצה, וגם ריב, ועוד כל מיני דברים שלא משמחים אותנו.
אבא של איילת יכול לשדר לאיילת שאכן יש לה זכות לעשות כרצונה בכסאות שלה. בלי להתנצל ובלי להרגיש אשמה.
ואבא של סמדר ישדר לסמדר שזה באמת טבעי להרגיש מאוכזבת בגלל שהיא לא יכולה לעשות כרצונה בכסאות האלה.
לא שהיא "לא צריכה לקבל תמיד את מה שהיא רוצה", אלא ש"באמת לא נעים ומאכזב שלא קיבלת את מה שרצית", אפשר בלווית חיבוק (תלוי בילד ובמה שמרגישים שיתמוך בו באותו רגע).
לא שיפוט של הרגשות או המעשים של הילדות, אלא קבלה והכלה שלמה של הרגשות ושל המעשים.
מותר להתאכזב כשהדברים לא יוצאים לפי רוחנו.
וחשוב לילד לקבל את המלים שמגדירות את רגשותיו. כי זאת הלגיטימציה שלו להרגיש אותם, וגם זאת בנייה בריאה של גבולות.

הלוואי שהיה איזה מבוגר עושה את זה בשבילי כשאני מתחילה לריב ;-)
מה שכן, בתי עושה את זה יותר ויותר... (אח, אח, לימדתי אותה טוב!)
עדי_רן*
הודעות: 261
הצטרפות: 25 אוגוסט 2001, 00:22
דף אישי: הדף האישי של עדי_רן*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי עדי_רן* »

בשמת, מסכים בגדול עם דעותייך.

רק תיקון קטן: האמירה "סמדר לא תמיד צריכה לקבל מה שהיא רוצה" לא כוונה לסמדר, אלא אלי (אם כי לא נאמרה בלחש וסביר שסמדר שמעה אותה). לא התכוונתי להעביר ביקורת על הצד השני אלא לתאר את התובנות שלי מהמקרה.

כמו כן, לא הזכרתי שסמדר היא בת 3 ואיילת בת 4. בגילאים אלה יש אמת רבה באמירה ש התעקשות היא ... הדרך היחידה המוכרת להשגת דברים וקשה יותר לעבור מסכסוך לדיון, אם כי אני מסכים שצריך לנסות.
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי יונת_שרון* »

מנסיוני ילדים בגיל הזה דווקא שמחים לעשות כל דבר שיביא להם את מה שהם רוצים, גם בלי התעקשות, אם מציעים להם אפשרות כזאת. למשל, "תני לה את השרפרף והיא תחזיר לך את הכסא הירוק." או למשל, "בואו! גלידה!"
דיון זה לא האופציה היחידה השונה ממאבק - אפשר גם ישר לנסות פתרונות. (ובגיל כזה כדאי לרוב להציע אותם בלי סימן שאלה בסוף המשפט. כלומר להגיד "בואו לאכול גלידה" ולא לשאול "רוצות גלידה?")
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי בשמת_א* »

עדי, היה ברור לי שהאמירה כוונה אליך - אבל זה פטנט ידוע של הורים. בו זמנית היא נועדה גם לסמדר. השאלה אם נוספה אחרי זה התייחסות מכילה אליה ואל רגשותיה.
בגילאים האלה (ניחשתי שאלה הגילאים) אנחנו אכן השתמשנו בהסחה שיונת ציינה (שכחתי את הטקטיקה הזאת).
תני לה את השרפרף והיא תחזיר לך את הכסא הירוק
זו האופציה שקראתי לה "הצעת פתרון" בשלב שעוד מלמדים אותם פתרונות.
עודד_המחפש*
הודעות: 3030
הצטרפות: 19 יולי 2003, 21:25
דף אישי: הדף האישי של עודד_המחפש*

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי עודד_המחפש* »

אני רוצה לעורר קצת את הדף החשוב והמעניין הזה, שנתקלתי בו דרך דפים באקראי (כן, התמכרתי...)

במקרה שצד אחד מתעקש על רצונו ("אני לא מוכנה שפלוני ישחק בכסאות שלי בכלל!") אז מקבלים את רצונו (רצונו הוא כבודו), נותנים לו לגיטימציה מוחלטת, ועוזרים להבהיר לצד השני שיש לקבל את רצונו ולעבור הלאה.

ומה במקרה ש שני הצדדים מתעקשים? הרי זו הסיטואציה היותר בעייתית, והיא נפוצה מאוד.

לפעמים שני הרצונות הם לגיטימיים אך סותרים. אפשר לתת לשני הרצונות לגיטימציה ולהעביר את המסר ששניהם לגיטימיים, אבל לא נוכל לקבל את רצונם של שני הצדדים. זה פשוט לא אפשרי.

כאן התיווך על מנת להגיע לפשרה יהיה הרבה יותר מורכב, כנראה.

<יאללה, גלידה!>
פלונית*
הודעות: 5019
הצטרפות: 02 אוקטובר 2001, 03:13

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי פלונית* »

הצורך בהכרה פנים רבות לו. מעניין שלמרות שכולנו או לפחות רובנו חווים מידה זו או אחרת ממנו וכהים לקבלו, יוצא שלא אחת שוכחים לתת ממנו ...
פלונית*
הודעות: 5019
הצטרפות: 02 אוקטובר 2001, 03:13

התנהגות במצבי קונפליקט

שליחה על ידי פלונית* »

כמהים לקבלו....
שליחת תגובה

חזור אל “ילדים ופגיעות מיניות”