חיבור וחיסור

סבתא_לשמונה*
הודעות: 1140
הצטרפות: 02 יוני 2005, 20:32
דף אישי: הדף האישי של סבתא_לשמונה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי סבתא_לשמונה* »

הרבה נכתב על כפל אבל על חיבור וחיסור לא נכתב דבר.
בלי הבנת חיבור אין הבנת כפל
אציג מספר שאלות שלי יש תשובות עליהן אבל בשלב זה לא אכתוב אותן מפני שאני רוצה לדעת מה חושבים אחרים.
  1. האם להרשות לילדים להשתמש באצבעות לצורך חיבור וחיסור?
  2. כיצד ללמד חיבור וחיסור מעבר ל-10 שהרי אין לנו יותר מ-10 אצבעות ידים. כמובן אפשר גם לחלוץ את הנעליים ואז אפשר להסתדר עד 20...
  3. כיצד להסביר בצורה קלה ומובנת תרגילים מסוג 1000
-
873
  1. איך נראה לוח חיבור ואיך עובדים איתו לצורך חיבור וחיסור?
בהמשך אפשר יהיה לדון בשיטה העשרונית לעומת שיטות אחרות.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

בקצרה -
המפתח לחיבור וחיסור היא תשובה חיובית לשאלה #1 שלך.
כל השאר - טכניקה ;-)
סבתא_לשמונה*
הודעות: 1140
הצטרפות: 02 יוני 2005, 20:32
דף אישי: הדף האישי של סבתא_לשמונה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי סבתא_לשמונה* »

לגילה חורש
את צודקת בעניין תשובה חיובית למספר 1. אבל שכל השאר הוא טכניקה זה לא נכון. צריך הרבה הבנה.
דוגמה: 7+9 האם לפתור 6+1+9,כלומר - להשלים לעשר ולצרף את היתרה (שבירת העשרת) או 1-7+10 (אין צורך בשבירת העשרת). 19+27 נחשב = 16+3+27 (השלמה ל- 30) או 1-20+27 (אין צורך להשלים ל-30) .
אחד הקשיים הוא להסביר מדוע בתרגיל 485-1000 בסיפרת האחדות נחשב כאילו כתוב 10,בעשרות 9, במאות 9 ובאלפים לא נותר דבר.
נהוג להסביר ע"י פריטת האלף ל-10 מאות ואז נשאר מקום האלף ריק, אח"כ "לוֹוִים" מאה אחת ופורטים ל-10 עשרות ולכן נשארות רק 9 מאות
וכך ממשיכים בתהליך עד לאחדות ששם מסתיים תהליך "ההלוואה" ויש 10 אחדות.
ילדים רבים אינם מבינים את התהליך המסורבל הזה והם מחשבים 10 אחדות ו-9 עשרות ובתהליך הגיוני לגמרי 8 מאות.
כלומר הם רואים טור יורד 8,9,10 ואם מדובר במספר בעל יותר אפסים ימשיכו בתהליך ההורדה.
אפשר להסביר בדרך הרבה יותר פשוטה. שואלים כמה הם 1-1000 וכמעט כולם ישיבו 999 ומיד הם רואים את 10 האחדות 9 עשרות 9 מאות ואין ספרת אלפים.
מכאן כבר יכולים בקלות להקיש לכל מספר שלאחר ספרתו הראשונה יש אפסים.
הצעתי דרך זאת אפילו למורות שעבדו עם תלמידים שיש להם בעיות למידה והם הצליחו יפה.
אפשר להכין לוח חיבור שיעזור גם לחיבור שאינו אפשרי בעזרת האצבעות.
אנשה לראות אם אוכל להקלידו.
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

חיבור וחיסור

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

העקרון החשוב ביותר בלימודי חשבון בסיסי - הן חיבור וחיסור והן כפל, הוא להחליף דוגמאות.
  • בדידים זה טוב; רק בדידים זה לא טוב; רק בדידים בערכת צבעים אחת זה רע.
  • אצבעות זה טוב. רק אצבעות זה לא טוב.
באופן עקרוני, הדוגמאות צריכות להכיל
  • הן ספירה, ולא כל הזמן ספירה של אותו הדבר:
  • אצבעות
  • פירות
  • ספרים
  • ...
  • הן מדידה, ושוב: לא בכל המקרים אותו הדבר:
  • בדידים.
  • שטח (אפשר עם בלטות ברצפה - זה מחבר מדידה לספירה)
  • נוזלים
  • ...
  • והן דרך
  • בלטות: הולכים שתי בלטות קדימה, ואז עוד אחת קדימה (או אחורה, לחיסור).
  • מדרגות
  • ...
אם נצמדים לאותה הדוגמא, הילד מאבד את המשמעות הכללית של המספר.
heshbon]בתוכנית הסינגפורית aharon[/po].html (המעולה! - כרגע האתר שם חלקי) ללימודי חשבון יסודי - מקפידים כל הזמן להחליף דוגמאות.
אני השתדלתי לעשות כך בדף _שעור לוח הכפל.
סבתא_לשמונה*
הודעות: 1140
הצטרפות: 02 יוני 2005, 20:32
דף אישי: הדף האישי של סבתא_לשמונה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי סבתא_לשמונה* »

לעודד לבנה
נכון מאוד. ריבוי דוגמאות חשוב ביותר ואסור להיצמד לשיטת חישוב אחת וזו היא הבעייה בלימוד החשבון אצלנו. כופים על המורות והמורים שיטה אחת ומכריחים אותם ללמד בשיטה זאת גם אם הם חושבים אחרת.כאשר שיטה נכשלת מחליפים אותה ושוב דורשים אחידות מתוך הנחה שתרופת הפלא נמצאה ולא היא. הגִיווּן הכרחי ולא אחידות.
אין גם שיטה שמתאימה לכל הילדים בכיתה. יש ילדים שילמדו טוב יותר בשיטה אחת ואחרים בשיטה אחרת. (כל מה שכתבתי על כפיית שיטה נכון גם ללימוד קריאה וכתיבה).
סבתא_לשמונה*
הודעות: 1140
הצטרפות: 02 יוני 2005, 20:32
דף אישי: הדף האישי של סבתא_לשמונה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי סבתא_לשמונה* »

לעודד ליבנה
האם יש לך את הכתובת של האתר של התוכנית הסינגפורית?
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

עודד שם קישור למעלה, את יכולה לראות שהמילים "בתכנית הסינגפורית" בהודעתו צבועות ירוק ועם קו מתחתן.
הנה הכתובת: http://www.ifma.org.il/articles/[po]heshbon aharon[/po].html.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

וואלי גם זה מענין אותך, מתור האתר הנ"ל: http://www.singaporemath.com/
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

חיבור וחיסור

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

סבתא לשמונה,

אין גם שיטה שמתאימה לכל הילדים בכיתה. יש ילדים שילמדו טוב יותר בשיטה אחת ואחרים בשיטה אחרת.

הנימוק שאני רואה לשימוש בריבוי השיטות הוא אחר:
זה לא ששיטה א טובה לילד אחד ושיטה ב לילד אחר, אלא שלכל הילדים עדיף לראות פעם את שיטה א ופעם את שיטה ב.

דוגמא: נניח שיש שתי ערכות של בדידים. באחת הן המספר 5 הוא בדיד ירוק, ובאחרת כחול.
מי שלומד רק באחת מהן קושר, בתודעתו, את חמש עם ירוק.
מי שלומד רק עם השניה - קושר בתודעתו את חמש עם כחול.
מי שלומד עם שתיהן - קושר בתודעתו את חמש עם האורך, אך לא עם הצבע.
מי שלומד גם עם ספירה על האצבעות - מבין שחמש עומד באופן בלתי תלוי, ויש לו התגלמות כאורך והתגלמות כספירה.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

עודד, אתה מדבר על כמה מערכות-דוגמאות.
סבתא לשמונה דיברה (גם) על שיטות שונות, נדמה לי שזה משהו אחר.
סבתא_לשמונה*
הודעות: 1140
הצטרפות: 02 יוני 2005, 20:32
דף אישי: הדף האישי של סבתא_לשמונה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי סבתא_לשמונה* »

תודה לכל מי ששלח לי כתובות אתרים של תוכנית סינגפור. יש לי הרגשה שאנחנו חוזרים לדרך בה אנחנו למדנו ושהיתה הרבה יותר טובה מכל הרעיונות החדשניים שהוכנסו מ-1988 לאחר שכבר נפסלו בארה"ב.
אכן, גילה צודקת. אני מדברת על שיטות הוראה שונות בנוסף לדוגמאות.
יש ילדים שתפישתם ויזואלית יותר ויש כאלה שתפישתם שמיעתית ואחרים שרוצים למשש. יש כאלה שתופשים קודם את השלם (למשל-רואים קבוצה של 5 מסודרת כמו במשחק הדומינו ורק אח"כ סופרים את הנקודות ומצליחים לסדר גם בצורות אחרות) ויש כאלה שקודם מונים ומודדים בדרכים שונות. משחק המלחמה בקלפים שהילדים משחקים מצויין לבעלי תפישה שלמה חזותית ושם רואים גם את המספר כתוב.
כפי שכבר כתבתי פעם זה נכון גם לגבי לימוד קריאה.
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי יונת_שרון* »

מעניין מאוד לשמוע מהילדים עצמם איך הם פותרים תרגילים. הרבה פעמים יש להם דרכים מקוריות ומעניינות, שלא היינו מעלים בדעתנו, כי הן לאו דווקא קצרות או "יעילות". כשיטה, נראה לי שאם רוצים להסביר דברים חדשים כדאי להתחיל מהדרך של הילד, ולא להנחית עליו דרך חישוב שהוא עוד לא מרגיש אותה.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

ובהמשך ליונת -
אני לא חושבת שילד בהכרח ירוויח מזה שננסה ללמד אותו בכמה שיטות.
אם יש לו דרך משלו, הוא לא זקוק להסברים נוספים שעלולים רק לבלבל.
בהמשך, סביר שיוכל "לראות מלמעלה" עוד שיטות.
אמא_של_יונת*
הודעות: 2560
הצטרפות: 23 דצמבר 2002, 00:39
דף אישי: הדף האישי של אמא_של_יונת*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי אמא_של_יונת* »

דוגמא מהחיים:
ילד בן שלוש וחצי או ארבע שיחק עם מבוגר במשחק זכרון.
בסוף המשחק, אחרי שספר כמה זוגות מצא הוא וכמה המבוגר, רצה לדעת כמה זוגות היו בסך הכל.
אחרי קצת מחשבה הוא מצא דרך: סידר את כל הזוגות בשורה וספר אותם, ואז ניסח את התוצאה: 7 ועוד 9 הם 16.
מה היתה שיטת הלימוד כאן?
עומר_ס*
הודעות: 493
הצטרפות: 20 פברואר 2004, 11:51
דף אישי: הדף האישי של עומר_ס*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי עומר_ס* »

_אני לא חושבת שילד בהכרח ירוויח מזה שננסה ללמד אותו בכמה שיטות.
אם יש לו דרך משלו, הוא לא זקוק להסברים נוספים שעלולים רק לבלבל_
אני סבור שחייבים ללמד ילד מספר שיטות שונות של חשבון, וכך כל ילד יוכל לבחור את השיטה המתאימה לו.
אם לא מלמדים שום שיטה, ייתכן והילד ימציא משהו, אולם ייתכן בהחלט שהוא לא ימציא שיטה כלל, או שימציא שיטה גרועה מאוד, וכך הוא לא ירכוש את המיומנות. אני מדבר מנסיון. למדתי רק עם מחשבון, וכיום אני עושה חישובים או עם האצבעות, או עם מחשבון, או עם טעויות.

מי שלומד רק באחת מהן קושר, בתודעתו, את חמש עם ירוק. ... מי שלומד עם שתיהן - קושר בתודעתו את חמש עם האורך, אך לא עם הצבע
לענ"ד זה אינו נכון, ועם הזמן הילד ילמד להרחיב את תפיסתו. הילד ילמד את החשבון עם בדידים ומכך שיראה מקרים אחרים יידע לבצע את ההרחבה הזו לבד.

אתר בעברית ללימוד אלגברה, נכתב ע"י אם ובן חיפניים : מתמטיקה לכול
סבתא_לשמונה*
הודעות: 1140
הצטרפות: 02 יוני 2005, 20:32
דף אישי: הדף האישי של סבתא_לשמונה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי סבתא_לשמונה* »

ברור שדרכי פתרון שילדים מוצאים בעצמם חשובות מאוד והן יכולות להיות בסיס להרחבה.
הבעייה היא עם ילדים שאינם מוצאים דרכי פתרון ומתקשים בכלל בתפישת מספרים וכמויות וכאן יש צורך בריבוי הדוגמאות שמציע עודד ובמציאת שיטה שתתאים למתקשים, וכאמור אין שיטת פלאים אחת.
אמא_של_יונת*
הודעות: 2560
הצטרפות: 23 דצמבר 2002, 00:39
דף אישי: הדף האישי של אמא_של_יונת*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי אמא_של_יונת* »

אני מדבר מנסיון. למדתי רק עם מחשבון,
עומר,
ממחשבון אין אפשרות ללמוד את המהות הכמותית של המספרים ואת היחסים ביניהם, כפי שאי אפשר ללמוד משעון דיגיטלי את מבנה השעות והדקות.
הבנת המספר באה לפני הכרת המחשבון.

וכאמור אין שיטת פלאים אחת.
מדוייק.
בדקתי פעם איך אנשים זוכרים מספרי טלפון. שאלתי אנשים רבים והתברר לי:
יש אנשים הזוכרים את תמונת המספר הכתוב (זכרון ויזואלי),
יש אנשים הזוכרים את צליל הקראת המספר, בחלוקה מסויימת (זכרון שמיעתי),
ויש הזוכרים את סדר הקשת המספרים בטלפון (זכרון תנועתי).
ברור לי, שלאנשים עם אופן זכירה שונה לא יכולה להתאים שיטה אחת ללמוד מספרים.
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

חיבור וחיסור

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

עומר,

בוא ניקח שני דברים שאמרת.
לראשון אני מסכים לחלוטין:

אם לא מלמדים שום שיטה, ייתכן והילד ימציא משהו, אולם ייתכן בהחלט שהוא לא ימציא שיטה כלל

לענ"ד זה אינו נכון, ועם הזמן הילד ילמד להרחיב את תפיסתו. הילד ילמד את החשבון עם בדידים ומכך שיראה מקרים אחרים יידע לבצע את ההרחבה הזו לבד.

לשני אינני מסכים, ובעיקר בגלל הראשון:
יתכן בהחלט שהילד לא יחריב את תפיסתו.
בהחלט יש אנשים שנתקעו עם הצימוד של צבעי-בדידים למספרים, ולא הכלילו מעבר לכך. זו אחת הביקורות העיקריות על שיטת הבדידים.
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

חיבור וחיסור

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

אמא,

_אחרי קצת מחשבה הוא מצא דרך: סידר את כל הזוגות בשורה וספר אותם, ואז ניסח את התוצאה: 7 ועוד 9 הם 16.
מה היתה שיטת הלימוד כאן?_

איחוד קבוצות וספירה.
זו השיטה הבסיסית ללימוד חיבור.
סבתא_לשמונה*
הודעות: 1140
הצטרפות: 02 יוני 2005, 20:32
דף אישי: הדף האישי של סבתא_לשמונה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי סבתא_לשמונה* »

כאשר הבת שלי הייתה בכיתה א' או ב' נתנו להם לחשב 17+18 והמורה הסבירה:
20=2+18 15=2-17 35=15+20 ולכן 35=17+18.
הבת שלי אמרה: 38=20+18 3=17-20 35=3-38 ולכן הפתרון לתרגיל הוא 35.
תגובת המורה הייתה - זה פתרון מסובך.
האם הוא באמת יותר מסובך מהפתרון שהציעה המורה?
אמא_של_יונת*
הודעות: 2560
הצטרפות: 23 דצמבר 2002, 00:39
דף אישי: הדף האישי של אמא_של_יונת*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי אמא_של_יונת* »

לי שניהם נראים מסובכים.
אם אזכור, אני אשאל את הנכדים ונראה מה הם מציעים (הם בחינוך ביתי).
אמא_של_יונת*
הודעות: 2560
הצטרפות: 23 דצמבר 2002, 00:39
דף אישי: הדף האישי של אמא_של_יונת*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי אמא_של_יונת* »

טוב, הנה התשובה של אחד מהם:
אני מחבר קודם את העשרות משני המספרים וזה 20.
אחר כך אני לוקח 5 מכל אחת מהשאריות - ומחבר גם אותם וזה 10. יחד 30.
בסוף אני מחבר מה שנשאר - 2+3 שזה 5. יחד 35.
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי יונת_שרון* »

כל שלושת הפתרונות יפים בעיני. הם מתחילים מהקל והידוע, ומתקדמים לאט ובצעדים קטנים לחדש והלא מוכר. נפלא.
(רק שכמובן, אצל כל אחד הקל והידוע הוא שונה...)
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

חיבור וחיסור

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

סבתא לשמונה,

_תגובת המורה הייתה - זה פתרון מסובך.
האם הוא באמת יותר מסובך מהפתרון שהציעה המורה?_

האמירה הזו מעידה יותר על האומרת מאשר על הנאמר.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

ומה זה משנה אם זה מסובך?
האם המורה רוצה שהילדה תדע לחבר, או שתקבל ציונים על הסגנון? (האם זו תחרות בחיבור אמנותי?)
עומר_ס*
הודעות: 493
הצטרפות: 20 פברואר 2004, 11:51
דף אישי: הדף האישי של עומר_ס*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי עומר_ס* »

<עד עכשיו לא מבין את תשובת המורה>
סבתא_לשמונה*
הודעות: 1140
הצטרפות: 02 יוני 2005, 20:32
דף אישי: הדף האישי של סבתא_לשמונה*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי סבתא_לשמונה* »

לעומר ס
המורה,כנראה, לא הבינה מיד את מה שהילדה הציעה ולכן הגיבה כפי שהגיבה.
לאמא של יונת
הצעה נחמדה והגיונית. בכל מקרה - חיבור וחיסור אינם יותם קלים מאשר כפל.
חגית_פ*
הודעות: 880
הצטרפות: 18 אוקטובר 2001, 17:18
דף אישי: הדף האישי של חגית_פ*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי חגית_פ* »

אני מתכוונת ללמד את אלה מתמטיקה בעזרת הספרים של שיטת סינגפור.
מישהו יודע איפה ניתן לקנות אותם? (ספר למורה וחוברת עבודה).
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

חיבור וחיסור

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

חיבור עדיף עם אצבעות שתמיד יש אותם
שליחת תגובה

חזור אל “למידה”