אני מבקש רעיונות לשעורי חשיבה לכיתה א
שלום לכולם.אני מבקש ממי שיכול - להקדיש חמש דקות מחשבה, ולתרום לי רעיון אחד. חשוב לי מאד לקבל מכם רעיונות.
בשנה ההבאה הבת שלי תתחיל כיתה א (בבית ספר קונבנציונאלי, נעבעך).
החלטתי שאני רוצה ליטול חלק פעיל בהוראה, ולהיות מעורב בבית הספר. באופן קונקרטי יותר - אני מתכוון להעביר שעורי חשיבה לה ולכיתה שלה.
יש לי נסיון של שנתיים בקורס חשיבה לנוער מחונן בגיל תיכון, ונסיון בהוראה אקדמית, אך אין לי נסיון עם גילאים צעירים יותר, ולא עם תלמידים שלא אותרו כמחוננים. בעיני ההבדל בין מחוננים לבין אחרים הוא בראש ובראשונה ברמת הסקרנות - לא ברמת היכולת (אני מאמין שהיכולת נובעת מהתנסות, וההתנסות בחשיבה נובעת מסקרנות).
השאלה הראשונה שלי: איזה חומר להעביר להם? (בשאלת אופן ההוראה אטפל בעתיד).
הנושאים צריכים להיות צריך להיות מספיק קשים כדי להיות מעניינים, ומספיק קלים להתאים לכל הכיתה.
נושאים שחשבתי בעצמי
בינתיים חשבתי על חמשת הנושאים הבאים – כל אחד מספיק בערך לשעור:- יחסים בין מילים – הפכים, הגברה/החלשה, מילים נרדפות. בשעור הזה אפשר לדבר גם על אונומטופיאות.
- הגדרות – מדוע צריך הגדרה, ההבדל בין הגדרה להסבר, תנאי מספיק, תנאי הכרחי, תנאי הכרחי ומספיק.
- קבוצות – אבר בקבוצה, הכלה, קבוצות של קבוצות.
- משחקים – מבוכים, ארבע בשורה, בול פגיעה וכדומה.
- קונפליקטים והתרתם – ברמה בסיסית.
נושאים נוספים שקיבלתי מחברים בפייסבוק
- דוקטור מיכאל תבור: רעיון הסדר ותפקידו, באותה הזדמנות אבחנה בין אורדינליות וקרדינליות) דיון בשאלה למה צריך להתחיל בכיתה א. אם נניח היו מתחילים בכיתה ג היו יכולים להיות לזה כמה יתרונות (ילדים תנו דוגמאות) ואז ללכת לכיתה ו אחר כך לכיתה ב וכו׳. אם הסדר הוא כך כך חשוב, אז למה אתם לא מסדרים את החדר לבד ואמא צריכה לבקש. עכשיו בואו ונחשוב אם תמיד לסדר יש יתרון. מתי אולי כדאי שיהיה אי סדר. בואו ונרשום את הרעיונות שלכם על הלוח....
- מרותם מלינקי: לתת להם שאלות או משימות, ולתת חיזוק חיובי לפתרונות יצירתיים ומקוריים.
- גלי שרון: זיהוי יוצאי דופן בקבוצות (של ציורים / מושגים).
- טל לבנה: בהשראת מסגרת של אופק - לימוד אגב משחק: אוריגמי, תיאטרון, קסמים.
- יעל כהן גרינבאום: לא לקפוץ מעל הפופיק. לדוגמא, ניסויים מדעיים / קסמים עלולים להיות מסובכים מדי לרוב הילדים.
- ניצן שקד: ממשל. צורות ממשל. מיעוטים.
- מיכל דנקנר: פתרון בעיות של משחקים העשויים מעץ ויש בהם חידות שונות - חלקים שצריך להשלים מהם צורות - פירמידה קוביה וכו'.
- עמית גל הציע לעודד את האינטרפרטציה האישית - לדרבן אותם להקשיב ולהתבונן, ולשמוע מה כל אחד מהם קלט.
- שלמה אנגליסטר מציע לנסות שאלות פתוחות המתחילות במלה "למה": למה יש כוכבים? למה יש זברות? או למה לזברות יש פסים? למה אנחנו בוכים לפעמים? למה השמים כחולים? וכדומה.
- רותם מלינקי הפנה ל 2Fsugata]הרצאה ב- TED mitra build a school in the cloud[/po]&h=iAQHdNXt3 .
- דנה מתתיהו-גורביץ הפנתה ל- גלים - לגלות, לחשוב, לדעת הפניות מהסוג הזה עוזרות מאד.
- מיכל דנקנר הפנתה לסדרת משחקי החשיבה של fox mind עם המלצה מיוחדת על שלושה משחקים: נסיך ונסיכה, אבלון, הטירה.
- אביבית משמרי הפנתה אותי לבלוג שלה, כתיבה מוחקת לפוסט בשם המעבדה לשירה: פענוח טקסטים שיריים עם ילדים .
מה אתם הייתם מציעים ללמד לילדים בכיתה א?
תודה רבה,עודד