נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

אני מבקש רעיונות לשעורי חשיבה לכיתה א

שלום לכולם.
אני מבקש ממי שיכול - להקדיש חמש דקות מחשבה, ולתרום לי רעיון אחד. חשוב לי מאד לקבל מכם רעיונות.

בשנה ההבאה הבת שלי תתחיל כיתה א (בבית ספר קונבנציונאלי, נעבעך).

החלטתי שאני רוצה ליטול חלק פעיל בהוראה, ולהיות מעורב בבית הספר. באופן קונקרטי יותר - אני מתכוון להעביר שעורי חשיבה לה ולכיתה שלה.

יש לי נסיון של שנתיים בקורס חשיבה לנוער מחונן בגיל תיכון, ונסיון בהוראה אקדמית, אך אין לי נסיון עם גילאים צעירים יותר, ולא עם תלמידים שלא אותרו כמחוננים. בעיני ההבדל בין מחוננים לבין אחרים הוא בראש ובראשונה ברמת הסקרנות - לא ברמת היכולת (אני מאמין שהיכולת נובעת מהתנסות, וההתנסות בחשיבה נובעת מסקרנות).

השאלה הראשונה שלי: איזה חומר להעביר להם? (בשאלת אופן ההוראה אטפל בעתיד).
הנושאים צריכים להיות צריך להיות מספיק קשים כדי להיות מעניינים, ומספיק קלים להתאים לכל הכיתה.

נושאים שחשבתי בעצמי

בינתיים חשבתי על חמשת הנושאים הבאים – כל אחד מספיק בערך לשעור:
  1. יחסים בין מילים – הפכים, הגברה/החלשה, מילים נרדפות. בשעור הזה אפשר לדבר גם על אונומטופיאות.
  2. הגדרות – מדוע צריך הגדרה, ההבדל בין הגדרה להסבר, תנאי מספיק, תנאי הכרחי, תנאי הכרחי ומספיק.
  3. קבוצות – אבר בקבוצה, הכלה, קבוצות של קבוצות.
  4. משחקים – מבוכים, ארבע בשורה, בול פגיעה וכדומה.
  5. קונפליקטים והתרתם – ברמה בסיסית.

נושאים נוספים שקיבלתי מחברים בפייסבוק

  1. דוקטור מיכאל תבור: רעיון הסדר ותפקידו, באותה הזדמנות אבחנה בין אורדינליות וקרדינליות) דיון בשאלה למה צריך להתחיל בכיתה א. אם נניח היו מתחילים בכיתה ג היו יכולים להיות לזה כמה יתרונות (ילדים תנו דוגמאות) ואז ללכת לכיתה ו אחר כך לכיתה ב וכו׳. אם הסדר הוא כך כך חשוב, אז למה אתם לא מסדרים את החדר לבד ואמא צריכה לבקש. עכשיו בואו ונחשוב אם תמיד לסדר יש יתרון. מתי אולי כדאי שיהיה אי סדר. בואו ונרשום את הרעיונות שלכם על הלוח....
  2. מרותם מלינקי: לתת להם שאלות או משימות, ולתת חיזוק חיובי לפתרונות יצירתיים ומקוריים.
  3. גלי שרון: זיהוי יוצאי דופן בקבוצות (של ציורים / מושגים).
  4. טל לבנה: בהשראת מסגרת של אופק - לימוד אגב משחק: אוריגמי, תיאטרון, קסמים.
  5. יעל כהן גרינבאום: לא לקפוץ מעל הפופיק. לדוגמא, ניסויים מדעיים / קסמים עלולים להיות מסובכים מדי לרוב הילדים.
  6. ניצן שקד: ממשל. צורות ממשל. מיעוטים.
  7. מיכל דנקנר: פתרון בעיות של משחקים העשויים מעץ ויש בהם חידות שונות - חלקים שצריך להשלים מהם צורות - פירמידה קוביה וכו'.
  8. עמית גל הציע לעודד את האינטרפרטציה האישית - לדרבן אותם להקשיב ולהתבונן, ולשמוע מה כל אחד מהם קלט.
  9. שלמה אנגליסטר מציע לנסות שאלות פתוחות המתחילות במלה "למה": למה יש כוכבים? למה יש זברות? או למה לזברות יש פסים? למה אנחנו בוכים לפעמים? למה השמים כחולים? וכדומה.
כמו כן הפנו אותי למספר אתרים:
  1. רותם מלינקי הפנה ל 2Fsugata]הרצאה ב- TED mitra build a school in the cloud[/po]&h=iAQHdNXt3 .
  2. דנה מתתיהו-גורביץ הפנתה ל- גלים - לגלות, לחשוב, לדעת הפניות מהסוג הזה עוזרות מאד.
  3. מיכל דנקנר הפנתה לסדרת משחקי החשיבה של fox mind עם המלצה מיוחדת על שלושה משחקים: נסיך ונסיכה, אבלון, הטירה.
  4. אביבית משמרי הפנתה אותי לבלוג שלה, כתיבה מוחקת לפוסט בשם המעבדה לשירה: פענוח טקסטים שיריים עם ילדים .

מה אתם הייתם מציעים ללמד לילדים בכיתה א?

תודה רבה,
עודד
יוליקו*
הודעות: 349
הצטרפות: 01 מרץ 2008, 20:37

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי יוליקו* »

אפשר ללמד איקס עיגול, ואז וריאציות עליו. יש כמה (למשל איקס עיגול הפוך, כלומר שמנסים לגרום לשני לעשות שורה). ואז לדון בהבדלים.
אפשר לעשות ניסויים בכימיה (הבדלים בשריפת סוכר ומלח), בפיזיקה (למשל ניסויים בלחצים, כמו ביצה קשה בלי קליפה שנשאבת לבקבוק חם שמתקרר). יש המון מידע בחמד''ע, ביוטיוב בסדרה 'מדע בבית', ', ועוד.
אפשר ללמד קסמים (דורש קואורדינציה, זריזות, זיכרון, משחק acting), במיוחד כאלה שדורשים הבנה וחשיבה שיוצאת מהקופסא (איך מעבירים מטבע בתוך חור שקוטרו קטן מהמטבע? רמז: לקפל את הדף לאורך החור).
שיעור שלם יכול להתעסק בטבעות מביוס, הכנתן, הבנה שלהן (מעקב אחרי הצדדים בעט) וגזירות שונות שלהן עם תוצאות מפתיעות.
אפשר גם לבשל, לטעום או להריח פירות ותבלינים נדירים שמוצאים שווקים וחנויות יחודיים של קבוצות אתניות, ולהוסיף סרטונים או סיפורים להכרת התרבויות הללו.

הילדים שלי אוהבים את כל הנושאים הללו מגיל צעיר מאוד.
אין לי ניסיון בהוראת כיתות.
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

סיכום של ההרצאה ב TED אשר רותם הפנה אליה

נותנים לילדים להתמודד בעצמם עם חומר – הם ילמדו אותו בעצמם. לא צריך מורה. חשוב מאד לעודד. פחד, ומבחנים, מפחידים, ופחד מכבה את המח.
חשוב להחזיר את הפוקוס מאיום – להנאה.

להבין בעצמי, שבגיל הזה, יש חשיבות עצומה להנאה.
לימוד הוא תהליך של self-organization, וצריך לאפשר את התהליך הזה. כשמאפשרים – הלימוד צץ. לא גורמים ללמידה, אלא מאפשרים למידה.

Self-organized learning environment
פס רחב, שיתוף פעולה, ועידוד.
ניסה את זה בכל העולם, והלמידה פשוט מתרחשת מעצמה.
לא לדבר על "טנגנס של זוית", אלא לשאול אם מטאוריט נופל מהשמים – האם הוא יפגע בארץ? ואז לומר שיש מילת קסם – טנגנס של זווית – ולהשאיר אותו ללמוד לבד.
שאלות שהוא ניסה:
• מתי החל העולם.
• איך העולם יסתיים (לגיל 9).
• מה קורה לאויר שאנחנו נושמים.
הילדים בונים מפת מח, כאשר המבוגרים רק שואלים שאלות, ואז נסוגים, ומשבחים את התשובות.
הוא מקווה שנעצב את עתיד ההוראה, באופן של SOLE.
הוא רוצה שילדים יצאו למסע מחקר בעקבות השאלות הגדולות.
והדרך היא לבנות מערכת שמאפשרת ללמוד זאת, והכל בענן.
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי יונת_שרון* »

נראה לי שהאיך חשוב כאן יותר מאשר המה. הייתי מנסה להימנע מהוראה פרונטלית, וגם מהניסיון ולוודא שהם ידעו בסוף השיעור משהו מסוים שהחלטת עליו מבעוד מועד. במקום זה, הייתי מנסה ליצור סיטואציות שיעודדו חשיבה, ובזמן השיעור מחפשת הזדמנויות לתת לכל ילד איזושהי מדרגה שתעזור לו לטפס קצת בידע או טכניקות.

פעילויות אפשריות:
  • לבנות משהו (בית, מכשיר, גשר) מאיזשהם חומרים נתונים (מקלות ארטיק, נייר דבק, קרטון, מנקי מקטרות).
  • לעשות משהו בקבוצה שאי אפשר בלי לתכנן מראש (למשל להעביר את כל הילדים בקבוצה מצד אחד של החדר לשני בלי לדרוך על הרצפה, כשלרשותם שלוש קופסאות ומקל).
  • להמציא שפת תנועות, למשל כדי להעביר מידע לשותף במשחק.
  • לעשות קסמים בקלפים.
  • לשחק משחקי אסטרטגיה (בגיל הזה -- דמקה, מנקלה. שחמט זה קצת מסובך בלי הוראה אישית והשקעת זמן.).
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי בשמת_א* »

_לבנות משהו (בית, מכשיר, גשר) מאיזשהם חומרים נתונים (מקלות ארטיק, נייר דבק, קרטון, מנקי מקטרות).
לעשות משהו בקבוצה שאי אפשר בלי לתכנן מראש (למשל להעביר את כל הילדים בקבוצה מצד אחד של החדר לשני בלי לדרוך על הרצפה, כשלרשותם שלוש קופסאות ומקל).
להמציא שפת תנועות, למשל כדי להעביר מידע לשותף במשחק._
בעיני, הכי הכי הכי הכי. לכיתה א'.
זה מגשר בין הגן לחשיבה ולתיכנון.
זה יערב את כל הילדים.

ממליצה לך גם על ההרצאה dan]הזאת של דן מאייר בטד meyer math curriculum makeover[/po]?utm medium=on.ted.com-facebook-share&awesm=on.ted.com c0664&utm content=awesm-bookmarklet&utm campaign=&utm source=facebook.com שבדיוק אתמול צפיתי בה והתפעמתי (הגעתי אליה מסטטוס של משה אח של גילה בפייסבוק... ). מתמטיקה. בהחלט אפשר לעשות התאמה לכיתה א'.
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי בשמת_א* »

אגב, איקס מיקס דריקס (מה שיוליקו קראה איקס עיגול) - לא רק ללמד, אלא אחר כך שהם יסבירו לך את הטכניקות לנצח במשחק...
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

מסכימה לחלוטין עם יונת ובשמת על העדיפות לפעילויות hands-on שמערבות את הגוף (גם את הידיים, אבל לא רק)
אמר לי אישי לפני זמן לא רב, שהמדענים הגדולים, ובייחוד התיאורטיקנים שבהם (ניוטון, פיינמן, גלילאו), התעסקו המון המון עם לפרק, להרכיב ולבנות. ניוטון התעסק בלי סוף עם גלגלי מים, גלילאו מצא ושייף בעצמו את העדשות שלו, ופיינמן היה מפרק ומתקן מכשירי רדיו.
הידיים "חושבות" לא פחות מהראש. ככל הנראה יותר. והמפגש עם העולם הפיזי מאלץ לחדד את החשיבה ולשפר אותה, כי הוא מעמת אותה עם האתגרים והמגבלות של הדברים שאתה חושב עליהם.
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי בשמת_א* »

הידיים "חושבות" לא פחות מהראש. ככל הנראה יותר
|Y|
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

תודה על כל הרעיונות,
וכמו שאמר אוליבר טוויסט:
אפשר בבקשה לקבל עוד?
אליאל*
הודעות: 69
הצטרפות: 20 ינואר 2008, 11:57

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי אליאל* »

מצאתי באיטנרנט. לא בטוחה, אבל מרפרוף קליל נראה שאולי יש שם דברים טובים http://kitabapita.wordpress.com/category/כיתה-א/
ללו*
הודעות: 427
הצטרפות: 11 ינואר 2011, 09:59

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי ללו* »

אני לא בטוחה שאני בכיוון, אבל אולי לעזור להם להפעיל חשיבה כשהם נתקלים בפרסומות, או בכל מיני מסרים תת-קרקעיים אחרים?
למשל לגזור תמונה מאריזה של איזה שהוא מוצר נחשק, ולשאול אותם למה לדעתם הפרחים דווקא בצבע כזה, מה רצו שנחשוב כשאנחנו רואים אותם, וכן הלאה.
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

אליאל, תודה. אני אביט.

ללו - אהבתי. יופי של רעיון.
תמרול_ה*
הודעות: 1233
הצטרפות: 25 יולי 2004, 14:17
דף אישי: הדף האישי של תמרול_ה*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי תמרול_ה* »

בנוסף לדברים הנהדרים כאן למעלה, במיוחד הדברים האלה של העשייה והתכנון,
ילדים מאד אוהבים סיפורים.
אפשר לעשות רגע של סיפור, של סיפור בהמשכים שכל פעם ממשיכים אותו קצת...
יכול בהחלט להיות סיפור דמיוני שטותניקי.
ואחרי שיודעים לכתוב: סיפור ג'יברישי: שכל אחד כותב שורה ומקפל את הדף, ומעביר הלאה. ואז יוצא סיפור מכל השורות...
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

יש משחק נחמד ששיחקנו בילדותנו, קוראים לו אני יוצא לטייל ולוקח איתי... מי שיוצא לטייל מצרף אליו את מי שהצליח לגלות על איזה כלל חשב. למשל ילד ששמו מתחיל באות מסוימת לוקח איתו מילים המתחילות באות הזו ומצרף אליו ילדים ש"עלו" על הרעיון. אפשר להגיע לאין ספור רעיונות מדהימים וכל ילד עם הראש השונה שלו.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

לדוגמא: הראשון בתור מכריז: "אני יוצא לטיול ולוקח איתי חלון" הבא בתור מנסה ומכריז מה יקח לטיול, אם הדבר שלקח עונה להגדרה שחשב עליה המכריז הוא יכול להצטרף לטיול, אם לא מחכה לתור הבא ומנסה ע"פ ניחושי שאר הילדים להבין את הכלל. אפשר להתחיל מדברים פשוטים כמו פירות, דברים עגולים, דברים אדומים ולהתקדם הלאה עם הדמיון.
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

פלונית,
באיזו כיתה שיחקתם את זה?
יעלפו_מהמושב*
הודעות: 1247
הצטרפות: 02 נובמבר 2007, 10:21
דף אישי: הדף האישי של יעלפו_מהמושב*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי יעלפו_מהמושב* »

רותם מלינקי הפנה ל הרצאה ב- TED .
הלינק לא עובד, אשמח לקישור :-)
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

לא כל כך זוכרת, אבל עכשיו משחקת בהנאה רבה עם ילדה בכיתה ב'.
שביל_בצד*
הודעות: 287
הצטרפות: 27 אוגוסט 2007, 12:17
דף אישי: הדף האישי של שביל_בצד*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי שביל_בצד* »

ללמד על כח המשיכה, לא את הנוסחה, אלא את הרעיון שכל שני גופים נמשכים זה לזה ולכן מכל כיוון אנחנו נמשכים לכדוה"א ולמה בירח יש פחות כוח משיכה (בגלל גודלו) וכו'
ובנוסף לעורר סקרנות לגבי תורת היחסות באמצעות הדילמות הידועות (כדור נזרק ברכבת עם ובניגוד לכיוון התנועה וכו')

עוד נושא: אבולוציה, דארוויניזם (לא חייבים דוקא לדבר על זה שמוצא האדם מן הקוף אלא על התפיסה ששינוי גנטי קטן גורם להשרדות, על האיזון שנוצר בטבע בעקבות כך שהחזק שורד וכו')

אלו נראים לי נושאי מחשבה שיעניינו ילדים אם יגישו להם את זה ברמה שלהם. ובכלל כל נושאי הטבע והמדע (החומר המורכב מאטומים, מצבי צבירה של חומרים) אלו דברים מעוררי סקרנות
שביל_בצד*
הודעות: 287
הצטרפות: 27 אוגוסט 2007, 12:17
דף אישי: הדף האישי של שביל_בצד*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי שביל_בצד* »

ומוסיפה: תיאוריות לגבי צורת העולם בעבר והיום. גלילאו והכנסיה. שבטים עתיקים וכו'
תמרול_ה*
הודעות: 1233
הצטרפות: 25 יולי 2004, 14:17
דף אישי: הדף האישי של תמרול_ה*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי תמרול_ה* »

אפרופו מה שכתבה כאן שביל בצד על כוח המשיכה, יש משחקים נהדרים עם מגנטים.
למשל, אבקת ברזל, בתוך קופסה עם מכסה זכוכית, ומגנט שמושך את האבקה ואפשר לעשות כל מני צורות.
לראות איך הקטבים נדחים זה מפני זה, וכשהופכים הם פתאום נמשכים זה לזה...
לאסוף כל מני דברים ולראות מה נמשך למגנט ומה לא, מאיזה חומר זה עשוי וכולי...
תמרול_ה*
הודעות: 1233
הצטרפות: 25 יולי 2004, 14:17
דף אישי: הדף האישי של תמרול_ה*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי תמרול_ה* »

ובאותה רוח, משחקי בועות. לראות איך מצליחים לעשות בועות טובות, מתי זה עובד ומתי לא... ומה אפשר לעשות עם בועות (באמת ניסים ונפלאות- למשל אם מכניסים קשית לתוך בועה אפשר לנשוף בועה נוספת בפנים) (-:
חשמל סטאטי: לוקחים בלון ומשפשפים בבגדים ואז הוא נצמד לקיר ועומד לו תלוי שם.
שיער שנעמד פתאום כשיש חשמל סטאטי (גם חשמל סטאטי בבלון מושך את השיער).. איך זה קורה... מה עושים כדי שזה יתבטל...
תמרול_ה*
הודעות: 1233
הצטרפות: 25 יולי 2004, 14:17
דף אישי: הדף האישי של תמרול_ה*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי תמרול_ה* »

ועוד משהו...
ללמוד לשבור ביצה, ולהפריד את הלבן והצהוב.
יש כאן לדעתי עולם ומלואו, מתח הפנים, ההבדל בין החומרים, שליטה בידיים, ובסוף אולי גם להכין מזה משהו טעים.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

אבולוציה, דארוויניזם (לא חייבים דוקא לדבר על זה שמוצא האדם מן הקוף
למה לא?
בלי קשר, אבולוציה לא אומרת שמוצא האדם מן הקוף. אלא שלשניהם יש אב קדמון משותף.
אהבת_עולם*
הודעות: 5866
הצטרפות: 12 ספטמבר 2008, 01:17
דף אישי: הדף האישי של אהבת_עולם*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי אהבת_עולם* »

ללמוד על גוף האדם.

אין לי כ"כ רעיונות למשחקים בנושא.
אבל אני זוכרת שניהלתי שיחות מעניינות מאוד עם בן 4 על מערכת העיכול, או על עמוד השדרה.

וגם פעם עם בת 7 גילינו ביחד את התפקיד של הלשון - גם בדיבור וגם באוכל. ושבעצם בלי הלשון זה קשה עד בלתי אפשרי.
ניסינו לדבר בלי להשתמש בלשון (למשל להגיד את המילה זבובים עם הלשון מחוץ לפה - זה יוצא ממש מצחיק).
אפשר גם לנסות לאכול משהו בלי להשתמש בלשון ולראות אם זה אפשרי. או לבלוע רוק בלי להשתמש בלשון.

אפשר לחשוב על עוד כל מיני ניסויים נחמדים כאלה עם תפקודי הגוף.

(בכלל על הרבה דברים אפשר ללמוד מה הם נותנים לנו, דווקא כאשר אנחנו מוציאים אותם מכלל שימוש. כמו הנ"ל, תנסה לדבר בלי להשתמש בלשון, או תנסה לתפוס כדור בלי להשתמש בידיים, וכו' וכו').

***********

אה, וכמובן ללמוד על חמשת החושים.
למשל על הראייה - לעשות משחקים עם עיניים קשורות ולראות איך אנחנו מסתדרים בלי לראות. להגיע ממקום למקום. למשש דברים ולנחש וכו'.
לחשוב על עוד אתגרים שיכולים להיות למי שלא רואה. אפשר לשאול אותם נניח: אם לא היינו יכולים לראות, אז מה היה שונה בחיים שלנו. איזה אתגרים היו לנו. וכד'. מתוך זה אנחנו מבינים יותר מה הראייה נותנת לנו.
ריח - לנחש דברים לפי חוש הריח.
וכן הלאה עם החושים.
(ואפשר גם חושים נוספים - הבנתי מויקיפדיה שיש עוד הרבה חושים מלבד החמישה המוכרים).

אפשר ללמד אותם גם על אשליות אופטיות.
להביא להם דוגמאות (יש דוגמאות ידועות כמו 'איזה קו יותר ארוך' וכד').

************

אפשר ללמד על יחסיות (ומתוך כך גם על 'פרספקטיבה').
למשל משהו שנראה לנו ממש גדול, כשנציב אותו מול משהו הרבה יותר גדול - פתאום ייראה קטן.
או קור וחום. אם ניגע קודם במשהו חם - אז פתאום המים הקרירים ירגישו לנו הרבה יותר קרים.
או למשל אם מפחדים מדבורה - אז הדבורה תהיה לא כלום אם פתאום יופיע שם אריה.

אפשר מזה להשליך גם לחיים - הבנה שההסתכלות שלנו רוב הזמן היא סובייקטיבית. וכך גם של אנשים שסביבנו. שהתפיסה של המציאות היא מאוד אישית. (ולכן גם יכולות להיווצר מחלוקות. כי מה שלי נראה קטן למישהו אחר נראה גדול וכו').
ולהבין גם איך אנחנו תופסים דברים. דברים שנראים לנו 'גדולים', שמשפיעים עלינו מאוד רגשית, אולי בפרספקטיבה נוכל לראות שהם לא כ"כ נוראיים.
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

נראה לי שאת רוב הרעיונות כאן אפשר לשמור לכיתות הרבה יותר גבוהות :-)
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

אתמול הייתי בהרצאה מרתקת של אייל דורון והוא הדגים שאלה מעוררת חשיבה ודיון שאפשר לתת לילדים בכל גיל:

איך היה נראה העולם אילו היו לנו שבע אצבעות בכל יד?.

אשמח לקבל רעיונות נוספים לשאלות כאלו, שאלות שאין עליהן תשובה נכונה או שגויה, המגרות את המחשבה, מתאימות לכיתה א, ומגרות את הדמיון והיצירתיות.

תודה,
עודד
מאי*
הודעות: 338
הצטרפות: 01 ספטמבר 2003, 17:18

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי מאי* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

מה היה קורה אם לבני אדם היו כנפיים?

איך היה נראה עולם שבו ילדים בגיל שש צריכים כבר לעזוב את הבית ולגור לבד, כמו מבוגרים?

איך הייתם מסתדרים לפני המצאת הכסף?

לו היינו מבינים את שפת החיות אז...

איזה 'כוח על' הייתם הכי רוצים ולמה?
עודד_לבנה*
הודעות: 1477
הצטרפות: 05 אוגוסט 2002, 23:41

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי עודד_לבנה* »

מאי, תודה.
את השני והשלישי אשמור לשנים אחרות - נראה לי שהם פחות מתאימים לגיל שש.
רק_מה*
הודעות: 516
הצטרפות: 25 אפריל 2014, 23:20
דף אישי: הדף האישי של רק_מה*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי רק_מה* »

קראתי ברפרוף. הרעיונות הראשונים שהצעת- מבחינה נושאית כל אחד מהם מתאים לכמה וכמה שיעורים, כשכל פעם מציעים פעילות/ משחק אחר שמתמודד איתם (נניח שיתוף/ פתרון בעיות יכול להיות סביב הרכבה קבוצתית של משהו...פאזל? רכבת?)
חזרתיות טובה בגילאים כאלה, וגם עיסוק בנושא אחד מכמה זוויות. קח בחשבון 10 דק בהתחלה ובסוף ועוד כמה באמצע כזמן התארגנות לפעולה.
הייתי מציעה לך לבחור משהו אחד עיקרי (פתירת קונפליקטים/ שיתוף/ קבוצה והבדל נשמע לי אישית) ולבנות סביבו פעולות.
לסיום דוגמה קטנה- אמא שלי הראתה לבכורתי (3) תפוח שצידו מוצל וצידו מואר, והן דיברו שעה על אור וחושך, לילה במקום אחר בעולם, לאן הולכת השמש וכו. כש״שיטת ההוראה״ היא שאלות של אמא שלי ומסקנות של בכורה
א_ל_א_ן*
הודעות: 896
הצטרפות: 12 דצמבר 2004, 15:51
דף אישי: הדף האישי של א_ל_א_ן*

נושאים לקורס חשיבה לכיתה א

שליחה על ידי א_ל_א_ן* »

אני רוצה לספר לכם על חוברת הכנה לכיתה א', אשר באהבה רבה הוצאתי, בשנה שעברה.
את החוברת בניתי, תוך כדי הקשבה לצורך שלי כאמא, לצייד את בתי הבכורה (היום בת 22) באהבה לעולם הכתיבה. (עולם ומלואות).
אז ישבנו בבית הקפה השכונתי שלי, קסטלר במרכז הכרמל, למי שמכיר, ושיחקנו במשחקים אשר המצאתי.
אז נוספו לבתי הבכורה אחים, שגם אותם ציידתי באלו, ואף ביותר.
אבל כל הזמן הזה, הרגשתי שאני רוצה להפיץ את השיטה שהתפתחה ברבים...
היו לי משחקים (המרכזי שהבם מילימצוירות) ורציתי שיהפכו למשחק פאזל, ואחרים לקלפים. - הפקה כספית ענקית, שבכל פעם כמעט צלחה, אבל בסוף לא.
יום אחד שוחחתי עם סאלי תדמור, שיחה מצולמת (שלא כל כך אהבתי, אגב) כי הבעתי בה את הרצון האגואיסטי שלי, שלא הצלחתי (משהו בתוכי) לשחרר את השיטה שלי החוצה, ולהסביר לאמהות שפנו אלי בבקשה להסביר להן, איך אני עושה את זה (מכינה את ילדיי לקראת בית הספר). לא הרגשתי נכון ללמד אותן את הטריק, ככמה על הדרך. שמרתי אותו בשלב ההוא לעצמי.
ברגע שבו אמרתי את זה בפגישה עם סאלי- משהו ענק השתחרר אצלי- ומיד אחריו- ביטאתי- אני רוצה להוציא חוברת!!!!!!!!
היה לי ניסיון באיך לערוך חוברת שכזו, לקח לי זמן להבין שאני עושה את זה עבור קהל רב, ולכן פניתי למאיירת (במקום שאצייר בעצמי) וכעבור עבודת עריכה של חצי שנה- יצאה חוברת שנועדה לחבב את הכתיבה על ילדים. ושמה איך לא- לאהוב לכתוב.
מבחינת ציר הזמן הפרטי שלי- בני הצעיר היה אז לקראת כיתה א', ודגמן לי הרבה מפעיליות החוברת, עבור אתר שבניתי.
היום אני כמובן עובדת על חוברת המשך- של לאהוב לכתוב.
החוברת אינה דידקטית, היא אוסף של משחקים, שכאשר משחקים בהם, נטמעות המילים הראשונות, אותיות הפכות מסימנים, לחלקים שמרכיבים מילים, שיש להן משמעות.
אתמול קיבלתי תגובה לחוברת בהודעת ווצאפ (זו אינה התגובה הראשונה, תודה, כמה יפה, כמה עוזר וכו...)
אמרתי בליבי- אין הנחתום מעיד על עיסתו- צלמי את ההמלצה שתעלי בדף... ואז נתבקשתי להסיר, כדי שלא לפגוע בפרטיות האם שקיבלה את החוברת. עוד קיבלתי כתגובה לחוברת- את משכנעת את המשוכנעים...
ובכן- אני לא משכנעת את המשוכנעים, אני נותנת להורים, אשר משוכנעים שהם אלו שצריכים להעניק לילד שלהם את המפגש הראשון עם עולם הכתיבה בעצמם- כלי מתוק ומדליק לעות זאת באמצעותו.
אז הנה קישור לחוברת, ותודה לכל מי שהיה אתי בדרך, למשל, לאורה קוסטר ומשפחתה היפה, שראו, ויותר מכך, את רוב המשחקים, לפני שנכנסו לפורמט של פעילויות בחוברת, לאוניקה אלנה דניאלה על האיורים, ולסאלי תדמור, שזעזעה את אילי המנומסת שצעקה- אני רוצה להוציא חוברת! וכמובן לכל מי שעושה את המאמץ, ומזמין דרך הטלפון, ומחכה למשלוח בדואר... (זה לא מובן מאליו) ומאמין שאפשר גם אחרת, לסבתות ששולחות את החוברת לנכדות מעבר לים... (קנדה, ארה"ב, גרמניה) הנה אתר החוברת
שליחת תגובה

חזור אל “דפים למיון”