דפים קשורים: הכנה לחיים בחינוך ביתי
[h=3]
מבוא - גרסה ראשונה מאת עודד לבנה[/h]משרד החינוך הכניס לאחרונה מקצוע חדש בשם "כישורי חיים".
אני בעד.
אלא שכאן נכנסת הבעיה העיקרית של כל פעילות שלטונית עם רצון טוב: יש רצון ואין יכולת, או שחסר כשרון. (להרחבת הרעיון הזה ראה גם שיפור השלטון בישראל)
נראה שמישהו במשרד החינוך יצא עם הרעיון (הנכון) הבא: במערכת החינוך אנחנו מעבירים ידע, אבל לא מלמדים כישורי חיים. העברת ידע בלבד אינה מכינה את התלמיד היטב לחיים העצמאיים. אנחנו צריכים ללמד כישורי חיים.
יופי של רעיון, כמסגרת, אך בלי תוכן הוא ישאר כותרת ריקה. אלוהים נמצא בפרטים, וכאן היו חסרים פרטים.
מתקבל הרושם שההחלטה שצריך ללמד כישורי חיים לא לוותה באיפיון מספיק של התוכן.
כנראה שירדה הוראה במורד מערכת החינוך "מהיום מתחילים ללמד כישורי חיים. למטרה הזו מוקצים כך וכך תקציב וכך וכך שעות הוראה".
ההוראה הגיעה למנהלים. המנהל הגיע לתפקידו כי הוא יודע איך לפתור בעיות בין מורים ואיך לסדר מערכת שעות בין חדרים וכיתות ואיך לארגן נושא מרכז ואיך לקנות ספרי לימוד. הוא לא קיבל את תפקידו בגלל שהוא כזה פדגוג גדול.
המנהל הטיל את המשימה על אחד המורים שהוא מעריך או על היועץ.
המורה הזה הוא מצויין בהעברת חומר שהוא מלמד כבר עשרים שנה, מתוך ספרים שהכינו אנשים אחרים. למעשה הוא גם יודע להכין תוכנית ללימוד ידע עיוני, אבל לא ללימוד של כישורים מעשיים, וודאי לא לשינוי גישה.
למעשה חסרים לו כמה כישורים המרכזיים להכין תוכנית לימודים לכישורי חיים:
- הוא יודע ללמד רק ידע, לא מיומנויות, וודאי שלא תפיסות.
- הוא לא ניסח לעצמו היטב איזה כישורי חיים ראויים להילמד. הוא אינו יודע להפוך אינטואיציות לניסוחים, לדוגמאות ולמשהו שהתלמיד יכול להפנים.
- הוא מעולם לא לימד שום דבר שקשור למיומנות.
- במקרים רבים גם חסרים לו כמה מכישורי החיים אשר ראויים להילמד, ואין לו מושג מה צריך להיכלל בכישורים האלה: לא רק שחסר לו הניסוח של האינטואיציה, גם אין לו האינטואיציה.
- אין לו מושג מהם הקשיים השונים שתלמידים שונים נתקלים בהם בלמידת כישורי חיים, ואיך להתמודד בהם.
אבל המורה יוצא מזה נקי, כי גם למפקח או המנהל שבודק אותו אין הכישורים האלה. המפקח והמנהל משבחים את המורה על היוזמה והביצוע, וכולם מרוצים.
אף אחד לא בוחן שום מדדים להצלחה:
- שביעות רצון התלמידים משיפור כישוריהם.
- האם ההורים מבחינים באיזשהו שינוי בכישורי ילדיהם.
- האם ילדים מבחינים בשינוי בכישורי החיים ההבאים ליידי מימוש אצל חבריהם.
מדברים על חינוך גופני, כמו דפוסי תנועה בחברה מתוקשבת וחינוך חברתי ככישורי חיים. מדברים גם על תחליף לשעת המחנך.
כאשר בוחנים מה יצקו בתי ספר לתוך הכלי הנקרא "כישורי חיים", נראה שכל בית ספר איפשר לאדם יצירתי אחד להפגין את כשרונו בפיתוח תוכניות לימודים (כן, שמעתם נכון: היה צליל זילזול).
לא ניכר חזון, לא ברמה הלאומית, ולא ברמת בית הספר.
(כן, חזון. מותר להגיד חזון בהקשר של חינוך!)
בדף כישורי חיים מופיעה סקירה של כמה בתי ספר.
בית הספר היחיד אשר נראה שעשה עבודה טובה הוא חוגים: הנושא שלהם הוא יחסים והם מתמקדים ב פיתוח כישורי חיים בסביבה מתוקשבת
נעיר שאת המיומנות של פתרון קונפליקטים אימץ מחוז הדרום של משרד החינוך, אך במקום לתת לזה שם חיובי נתן לזה שם תחליפי אלימות אם כי לא ברור כמה זה חלק מהלימוד של מדור כישורי חיים, וכמה נבחר הנושא הזה פשוט כחלק מהמטרות של המחוז להקטין את מידת האלימות בו.