על ידי סמדר_נ* » 09 ינואר 2005, 11:49
פיעל - P I 'E L עשה פעולה על משהו אחר: לימד, ליקט, שיקם, שיכלל,
לא רק. לפעמים זה ההבדל בין פעולה חד פעמית שתבוטא בבניין פָּעַל, לפעולה מתמשכת שתבוטא בפִּעֵל, או, אולי, טוב מזה -- בפִּעֵל המוקד עובר מתוצאת הפעולה לתהליך שלה. נסו לחשוב על ההבדל בין הָלַךְ להִלֵּךְ.
התפעל - עשה פעולה על עצמו - התלבש, הסתרק, התגנדר
שוב, לא רק.
יש משמעות של "הדדי" -- כלומר, מי שנעשתה עליו הפעולה בהכרח גם עשה אותה על זה שעשה אותה עליו. למשל, הִתְחַבֵּק. הרי אי אפשר להתחבק עם מישהו אם הוא לא מתחבק איתנו...
יש גם משמעות של תהליך התפתחותי, או שינוי מצב, כמו הִזְדַּקֵּן.
ויש גם משמעות של "עשה את עצמו": הִצְטַדֵּק, הִתְיַלֵּד. וגם "התבכיין"...
וגם עמדות ורגשות: הִתְרַגֵּש, הִתְפָּעֵל, הִתְרַשֵּם, הִצְטָעֵר.
הפעיל - עשה פעולה על מישהו אחר: הרביץ, האכיל, הושיב .
זה לא בדיוק "עשה פעולה על מישהו אחר", אלא "גרם למישהו אחר לפעול".
הרביץ -- גרם למישהו אחר לרבוץ, כנראה. אאוץ'.
האכיל -- גרם למישהו אחר לאכול.
הושיב -- גרם למישהו אחר לשבת.
והוליד -- גרם למישהו אחר להיוולד... זה דווקא ממחיש טוב יותר את ההבדל בינו לבין בניין פעל. יָלַד היא פעולה ישירה, ואילו הוֹלִיד -- עקיפה.
בנוסף, גם להפעיל יש לפעמים משמעות של שינוי מצב, כמו בהתפעל: הכחיל, החלים.
אגב, גם לבניין פָּעַל יש לפעמים משמעות כזו: קָטַן, גָּדַל. אני לא מצליחה לנסח כלל שיגיד מתי משתמשים בכל אחד מהבניינים כשיש משמעות של שינוי מצב. מה גם שהשורש ז'ק'נ', למשל, מופיע בכל שלושת הבניינים האלה במשמעות הזו. יכול להיות שאלה פשוט אופנות דיבור שהשתנו עם השנים. אנחנו היום משתמשים יותר ב"הֶאֱדִים", והצורות "אָדַם" או "הִתְאַדֵּם" נחשבות לשפה "גבוהה" יותר, אף על פי שלמיטב ידיעתי -- כולן "תקניות".
[u]פיעל - P I 'E L עשה פעולה על משהו אחר: לימד, ליקט, שיקם, שיכלל,[/u]
לא רק. לפעמים זה ההבדל בין פעולה חד פעמית שתבוטא בבניין פָּעַל, לפעולה מתמשכת שתבוטא בפִּעֵל, או, אולי, טוב מזה -- בפִּעֵל המוקד עובר מתוצאת הפעולה לתהליך שלה. נסו לחשוב על ההבדל בין הָלַךְ להִלֵּךְ.
[u]התפעל - עשה פעולה על עצמו - התלבש, הסתרק, התגנדר[/u]
שוב, לא רק.
יש משמעות של "הדדי" -- כלומר, מי שנעשתה עליו הפעולה בהכרח גם עשה אותה על זה שעשה אותה עליו. למשל, הִתְחַבֵּק. הרי אי אפשר להתחבק עם מישהו אם הוא לא מתחבק איתנו...
יש גם משמעות של תהליך התפתחותי, או שינוי מצב, כמו הִזְדַּקֵּן.
ויש גם משמעות של "עשה את עצמו": הִצְטַדֵּק, הִתְיַלֵּד. וגם "התבכיין"...
וגם עמדות ורגשות: הִתְרַגֵּש, הִתְפָּעֵל, הִתְרַשֵּם, הִצְטָעֵר.
[u]הפעיל - עשה פעולה על מישהו אחר: הרביץ, האכיל, הושיב .[/u]
זה לא בדיוק "עשה פעולה על מישהו אחר", אלא "גרם למישהו אחר לפעול".
הרביץ -- גרם למישהו אחר לרבוץ, כנראה. אאוץ'.
האכיל -- גרם למישהו אחר לאכול.
הושיב -- גרם למישהו אחר לשבת.
והוליד -- גרם למישהו אחר להיוולד... זה דווקא ממחיש טוב יותר את ההבדל בינו לבין בניין פעל. יָלַד היא פעולה ישירה, ואילו הוֹלִיד -- עקיפה.
בנוסף, גם להפעיל יש לפעמים משמעות של שינוי מצב, כמו בהתפעל: הכחיל, החלים.
אגב, גם לבניין פָּעַל יש לפעמים משמעות כזו: קָטַן, גָּדַל. אני לא מצליחה לנסח כלל שיגיד מתי משתמשים בכל אחד מהבניינים כשיש משמעות של שינוי מצב. מה גם שהשורש ז'ק'נ', למשל, מופיע בכל שלושת הבניינים האלה במשמעות הזו. יכול להיות שאלה פשוט אופנות דיבור שהשתנו עם השנים. אנחנו היום משתמשים יותר ב"הֶאֱדִים", והצורות "אָדַם" או "הִתְאַדֵּם" נחשבות לשפה "גבוהה" יותר, אף על פי שלמיטב ידיעתי -- כולן "תקניות".