יוגה ומחזור

במבי_ק*
הודעות: 3060
הצטרפות: 02 אפריל 2005, 11:04
דף אישי: הדף האישי של במבי_ק*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי במבי_ק* »

רציתי להתייעץ ולשאול את מי שעושה יוגה - מה היחס של השיטה שאתם מתרגלים בה ליוגה+מחזור. אני עושה עכשיו יוגה דינמית (אשטנגה) ולמורה אין שום יחס מיוחד לזה. ואצלי, בגלל שתרגלתי הרבה שנים איינגר יוגה, זה פשוט לא אפשרי ללכת לעשות יוגה כסאחיסטית רגילה במחזור, כולל תנוחות הפוכות ופיתולים. אשמח לשמוע דעתכם. תודה..

<ראיתי שאין דף בנושא אז פתחתי, כי זה לא משתלב בשום דף אחר>
דקל_נור*
הודעות: 383
הצטרפות: 15 פברואר 2004, 01:25
דף אישי: הדף האישי של דקל_נור*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי דקל_נור* »

הרסת אותי עכשיו, בדיוק נכנסתי לאתר כדי לשאול על הנושא הזה!
אני מתרגלת שיווננדה, אין לי מושג אם יש יחס מיוחד למחזור או לא, המורה שלי הוא זכר ולא ממש דיסקסנו את העניין S-: . מישהי שמתרגלת איתי לא מרגישה נוח לבצע תנוחות הפוכות בזמן הווסת, היא אומרת שהיא מרגישה (ציטוט מדויק) "בלופ בלופ" כזה שגורם לה להרגיש לא נינוחה עם זה.
אני עוד לא יודעת מה להחליט לגבי עצמי, יצא לי בערך פעמיים לתרגל בזמן הימים הקשים של הווסת. אבל זה מרגיש קצת לא טבעי, הדם שצריך לצאת, לנזול למטה, נקווה במעלה הרחם במקום בתחתיתו. לא?
במבי_ק*
הודעות: 3060
הצטרפות: 02 אפריל 2005, 11:04
דף אישי: הדף האישי של במבי_ק*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי במבי_ק* »

באיינגר יוגה יש התייחסות מאוד רצינית לעניין יוגה בזמן מחזור. יש סיקוונס אחר לגמרי, "רסטורטיבי", שעושים בזמן המחזור. בטח שלא תנוחות הפוכות ופיתולים. אני בינתיים לא הולכת ליוגה כשיש לי מחזור, כי ביוגה הזו (אשטנגה) אין יחס לזה והמורה הוא זכר ובאמת לא מתייחס לזה בכלל. לכן חשוב לי לשמוע עוד דעות. ככה יוצא שאני מפסידה שיעור, ולפעמים זה בא אחרי שיעור אחר שנאלצתי להפסיד ויוצא ששבועיים אני לא הולכת.
ירוק_ה*
הודעות: 100
הצטרפות: 18 מאי 2005, 17:40
דף אישי: הדף האישי של ירוק_ה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ירוק_ה* »

המורה שלי הוא זכר ולא ממש דיסקסנו את העניין
אוי ואבוי... והוא לא שם לב שחלק התלמידים שלו שייכים למין השני, שיש לו גם צרכים שונים? לא ממש הגיוני. כשמתרגלים יוגה, מתחברים למצב של הגוף ושל הנפש ולפי זה בונים את האימון לאותו יום. בין הגורמים שצריכים להילקח בחשבון, למשל אם זה בוקר/ערב, מזג אויר חם/ קר, מצב עייפות/ערניות, ואצל נשים כמובן, מתיחסים למחזור.
למחזור יש השפעה גם על הגוף, וגם על הנפש, וההשפעה קיימת בין אם אנחנו נותנות לה מקום, מכירות בזה ומתאימות את עצמינו, ובין אם לא, ואז הגוף לפעמים צריך להזדעק ולדרוש את תשומת הלב שלנו, (לדוגמא בצורה של מיגרנות שקשורות למחזור, כל התופעות שמוגדרות כ-pms , ובמקרים מסוימים אפילו בצורה של מחלות ובעיות פוריות.)
המון נשים מבטלות את הצורך באימון שונה בטענה ש "גם ככה המחזור שלי הוא רק יומיים שלושה, אני ממש לא מרגישה שום הבדל וחבל לי לוותר על האימון הרגיל, אני נהנית יותר מאימון קשה אחרת אני מרגישה שלא עשיתי שום דבר". אבל זה בדיוק הענין. חשוב לאפשר לגוף להוציא את האנרגיה הדרושה לביוץ טוב וחזק, ולאפשר לו להתנקות עד הסוף, ולא לדחוק בו להזדרז ולהיעלם כדי שנוכל להמשיך מבלי שזה יאט אותנו במרוץ היומיומי.
גם למי שלא מתחברת לרעיון, דרך יוגה יש אפשרות להתחבר לענין הזה בגלל שבאופן כללי דרך יוגה מחדדים את ההבנה של מה אנחנו מרגישות, פיזית ונפשית. כשמתפתחת רגישות לענין, נשים פתאום נזכרות שבאמת בזמן מחזור כשהיו מתאמנות רגיל היה תוקף אותן גל של עייפות בשיעור, עצבנות, סחרחורת קלה, או שהמחזור פתאום היה נעלם אחרי יום-יומיים. הן פשוט לא קישרו בין הדברים והיה נוח יותר להתעלם.
בזמן מחזור הזרימה היא כלפי מטה, התנקות ושחרור החוצה. לכן לא עושים בכלל תנוחות הפוכות. אני מכירה אישית מורה ליוגה שתרגלה יומיום תנוחות הפוכות באדיקות, מחזור או לא, והצטברה אצלה כזו שכבה רירית ברחם, שהיו צריכים לעשות לה גרידה!!!! בשביל לנקות את זה. חשוב לאפשר לגוף להתנקות במחזור. בענין הזה יש באופן יוצא דופן הסכמה בין כל שיטות ההאתה יוגה. לא כל המורים מקפידים על זה, כי לא כל המורים מבינים למה זה חשוב. אבל המורים הגדולים שייסדו את השיטות תמיד התייחסו לפחות לענין של תנוחות הפוכות במחזור. כמו כן לא מומלצים פיתולים עמוקים, כפיפות אינטנסיביות לאחור, ותנוחות מאמצות באופן כללי.
שיטות אימון שמתייחסות יותר לעומק גם למצב האנרגטי של הגוף בכל תנוחה, כמו הדרך בה אני מתרגלת ומלמדת, מחמירות יותר ביחס לתרגול במחזור, וגורסות שבזמן מחזור בכלל לא צריך לתרגל אסנות, אלא פשוט לנוח הרבה, ולשבת במדיטציה ולהתבונן. בבסיס להמלצה זו עומדת הידיעה שבזמן מחזור הגוף עובר תהליך אנרגטי שאסור להפריע לו עם תנוחות, בעיקר לא במסגרת של שיעור, כי אז ההשפעה האנרגטית גדולה בהרבה מאשר תרגול אישי בבית. אצלי תלמידות שחבל להן להפסיד שיעורים כל חודש, יושבות באולם במדיטציה בזמן השיעור, ומי שיכולה מתרגלת רק בדמיון את חלק מהתרגילים, שזה אימון קשה ומענין בפני עצמו. מי שקשה לה לשבת במדיטציה פשוט לא באה פעם בחודש, וזה גם לא נורא... אם נורא קשה לשבת בשקט תמיד אפשר לעשות סופטה ויראסנה, סופטה בדהה קונאסנה, תנוחות ישיבה בפישוקים וכפיפות מתונות לפנים.
בת_ההרים*
הודעות: 1548
הצטרפות: 22 ינואר 2003, 12:24

יוגה ומחזור

שליחה על ידי בת_ההרים* »

מצטרפת וחותמת על כל מילה של ירוק ה
אם נורא קשה לשבת בשקט תמיד אפשר לעשות סופטה ויראסנה, סופטה בדהה קונאסנה, תנוחות ישיבה בפישוקים וכפיפות מתונות לפנים
ירוק_ה*
הודעות: 100
הצטרפות: 18 מאי 2005, 17:40
דף אישי: הדף האישי של ירוק_ה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ירוק_ה* »

חשבתי על זה קצת, ונראה לי שלחלק מהמורים ממין זכר עשוי להיות קצת לא נוח עם לדבר בהרחבה על עניני מחזור, ועוד לחזור על זה כל פעם, כשיש מישהי חדשה למשל (למרות שבעיני זו כמובן עדיין חובתו), ונזכרתי שבעבר כשלמדתי אצל מורים זכרים פשוט התגברתי על המבוכה ויידעתי אותם שהיום אני במחזור, ולכן אעשה רק מה שמתאים לי, כדי שיבין למה אני לא עושה חלק מהדברים (החלטה שקיבלתי אחרי שספגתי כמה נזיפות וירידות...) נראה לי שעכשיו שאת יודעת יותר, טוב לקחת את האחריות לענין אלייך במקום לחכות שהוא יתייחס לזה, ופשוט לבקש ממנו שייתן לך אפשרויות אחרות בזמן שהקבוצה מתרגלת משהו שלא מתאים בשבילך, זה נכון לגבי כל מצב, לא רק מחזור. האחראיות היא עדיין של המורה, כי ברוב המקרים תלמידים לא יודעים בכלל מה לשאול, ולמה לשים לב.
והמורה הוא זכר ובאמת לא מתייחס לזה בכלל
אם את מתכוונת לומר בזה שכבר העלית את השאלה בפניו והוא אמר שאין צורך להתייחס לזה, אז זה כבר לא טוב, והייתי שוקלת להחליף מורה. אם עדיין לא שאלת את יכולה אולי להקל עליו בכך שתשאלי אותו ישירות.
ניב_דור_כהן*
הודעות: 65
הצטרפות: 30 מאי 2005, 16:03
דף אישי: הדף האישי של ניב_דור_כהן*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ניב_דור_כהן* »

שלום לכולכן.
המאסטר של השיטה שאני לומד כרגע ( shandor ramate - shadow yoga), אדם עם הרבה ידע ניסיון בכל הקשור לתהליכים אנרגטיים ופנימיים בגוף., אומר שאישה במחזור לא צריכה לתרגל יוגה חוץ משתי תנוחות - Badah konasana ( ישיבה עם פישוק על הרצפה, כף רגל לכף רגל) ותנוחה דומה רק עם שתי רגליים ישרות ופשוקות לצדדים. ההסבר לכך הוא שהגוף של אישה במחזור נמצא בתהליך של סילוק והוצאה החוצה, קרי האנרגיה נמצאת בתהליך של ירידה מטה, החוצה. במצב כזה תרגילי היוגה המומלצים הם אלו שתומכים באנרגיה היורדת מטה ושעוזרת בסילוק חומרים שונים מהגוף - samana vaiu
תנוחות שתומכות בעליית האנרגייה מעלה כמו תנוחות הפוכות מאוד לא מומלצות ולפי shandor גם יכולות לשבש את המחזור ולהעצים כאבי מחזור.
כמו כן, בשלב המחזור של האישה נוצר חום רב באזור הבטן התחתונה, שוב, בגלל הצטברות אנרגטית באזור ה kanda - אזור הטבור. כל תרגיל יוגה שיוצר חום באזור זה מאוד לא מומלץ לפי shandor. בין השאר תרגילים כמו - uddiana bandha, פיתולים, kaphalabhati, כפיפות קדימה, agni sara, וכו'.

כאשר למדתי בוינגייט אצל ליאורה קסטנבויים, לא הייתה התייחסות מיוחדת לעניין המחזור חוץ מההמלצה הכללית לא לתרגל תנוחות הפוכות ופיתולים.
כאשר אני מלמד, אני ממליץ לתלמידות במחזור לא לבצע תרגילים מסויימים שאני יודע שמגבירים את החום באזור הבטן התחתונה או שתורמים לעליית האנרגייה מעלה.
המחזור הוא זמן של התכנסות פנימה, של מנוחה, לא סתם בעבר היו נשים במחזור פורשות לאזור מבודד ( האוהל האדום - ספר מצויין!), כדי לנוח ולאגור כוחות.
היום, בעידן המודרני הלחוץ והמלחיץ, זה חשוב פי כמה למצוא זמן של מנוחה, הרפייה והתכנסות.

אם תרצו את העצה שלי, בזמן המחזור אל תתרגלו האטה יוגה חוץ משתי התנוחות שהזכרתי, תעשו הרבה מדיטציה, נשימות והתבוננות. לקראת סוף המחזור תחזרו בהדרגתיות לאימון מלא.

בברכה לכולכן,
ניב דור-כהן
טרה_רוסה*
הודעות: 5845
הצטרפות: 08 ינואר 2004, 15:33
דף אישי: הדף האישי של טרה_רוסה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי טרה_רוסה* »

וסת.
מחזור זה כל החודש.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

החלטה שקיבלתי אחרי שספגתי כמה נזיפות וירידות...
האין זו סיבה להחליף מורה?
אם תלמיד(ה) מחליט(ה) לא לעשות כל מה שהמורה אומר, הייתי מצפה מהמורה לפנות לתלמיד באופן אישי (לא לפני כל הכתה) ולברר מה קרה.

גם לא כל כך ברור לי איך זה שלמורה שעוסק בגוף-נפש עשוי להיות קצת לא נוח עם לדבר בהרחבה על עניני מחזור.
לא יכול לדבר על גוף של אשה? אל תלמד נשים!

> לא עושה יוגה <
ירוק_ה*
הודעות: 100
הצטרפות: 18 מאי 2005, 17:40
דף אישי: הדף האישי של ירוק_ה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ירוק_ה* »

האין זו סיבה להחליף מורה
גילה, תיארתי משהו שקרה לי לפני עשר שנים בערך... בתהליך הלימוד שלי החלפתי יותר מ- 10 מורים, גם מסיבות פחות חמורות מזו שהזכרתי. קשה מאוד למצוא מורים טובים בעלי ידע אמיתי בתחום כל כך פופולארי שפרוץ לכל אחד שבא לו להוציא תעודת מדריך. וכשכבר מוצאים מורה ממש טוב, ואפילו מרחיקים לארצות זרות כדי ללמוד אצלו, לפעמים האישיות שלו והמושג שלו לגבי יחסי מורה תלמיד הם בעייתיים ולא מתאימים להשקפות העולם שלי. באופן פרדוקסאלי למהות היוגה, נכנסים כאן המון סוגיות של אגו, תחרותיות, צורך בשליטה, והרבה דברים מורכבים אחרים שלא שייכים לדף הזה.
אני מסכימה איתך לחלוטין שזה לגמרי לא לענין שמורה לא יעביר מידע חשוב לתלמידיו רק כי הוא מרגיש לא נוח לדבר על זה, (ולכן היה לי חשוב להעלות את האפשרות הזו, אנחנו לא באמת יודעות שבזה מדובר) ,ועוד יותר לא לענין שהרבה מורים לא יעבירו את האינפורמציה פשוט כי הם לא מודעים לה בעצמם, מה שלא מפריע להם ללמד. לכן חשוב לתת למי שמתענין יותר ידע וכלים לשפוט בעצמו מי הוא מורה מתאים עבורו. לדעת מה לשאול, ומה צריך להדליק נורה אדומה.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

חס וחלילה להשמיץ!
כתבתי שאני לא עושה יוגה, כדי שיהיה ברור שהעמדות שלי תיאורטיות.
לא התכונתי לומר ש"בגלל כאלה דברים אני..."
ירוק_ה*
הודעות: 100
הצטרפות: 18 מאי 2005, 17:40
דף אישי: הדף האישי של ירוק_ה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ירוק_ה* »

טוב, קצת צחקתי, ויוגה היא באמת משהו שלא מתאים לכולם, אפילו אני מבינה את זה:-D...
דקל_נור*
הודעות: 383
הצטרפות: 15 פברואר 2004, 01:25
דף אישי: הדף האישי של דקל_נור*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי דקל_נור* »

אוי ואבוי... והוא לא שם לב שחלק התלמידים שלו שייכים למין השני, שיש לו גם צרכים שונים? לא ממש הגיוני
טוב, להירגע בבקשה. במקרה לא יצא לי לשוחח עם מורה שלי על הנושא לא בגלל שהוא לא אכפת לו או לא מתעניין או כל מה שהצלחת להבין מהשורה וחצי שכתבתי בעניין, אלא בגלל ש אני פשוט לא פניתי אליו בנושא. אני דיי בטוחה שאם אתייעץ איתו בנושא יהיו לו תובנות לומר לי. בפעמיים היחידות שיצא לי לתרגל בזמן הווסת עשיתי בדיוק מה שהרגיש לי נכון וחלק מהתרגילים באמת ביצעתי בדמיון, שזה, כמו שאת תיארת ויפה, באמת תרגול מעניין ומורכב. שהלא האסאנות הן עזרה בדרך למדיטציה ולא להפך. לא?



נשים פתאום נזכרות שבאמת בזמן מחזור כשהיו מתאמנות רגיל היה תוקף אותן גל של עייפות בשיעור, עצבנות, סחרחורת קלה,
נכון לגבי סוגים רבים של פעילויות בזמן הווסת. לפחות אצלי.

האמת שהנושא מעלה אצלי שאלה נוספת שהייתי רוצה להיוועץ בך (ירוק ה) אבל היא אינטימית-מביכה. אולי באיזה מפגש חיפאי בהזדמנות (-:
דקל_נור*
הודעות: 383
הצטרפות: 15 פברואר 2004, 01:25
דף אישי: הדף האישי של דקל_נור*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי דקל_נור* »

באופן פרדוקסאלי למהות היוגה, נכנסים כאן המון סוגיות של אגו, תחרותיות, צורך בשליטה, והרבה דברים מורכבים אחרים שלא שייכים לדף הזה.

בדיוק אבל בדיוק מה שרציתי לכתוב אבל התביישתי מטעמי קטנותי בתחום...

<דקל מוסיפה תגובות בדף פתוח בלי לרפרש אחרי שבע שעות>
במבי_ק*
הודעות: 3060
הצטרפות: 02 אפריל 2005, 11:04
דף אישי: הדף האישי של במבי_ק*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי במבי_ק* »

תודה על הדברים שכתבתם. חיזקתם את מה שהרגשתי ועשיתי עד עכשיו. גם אני לא דיברתי עם המורה על זה, אולי אשאל אותו. פשוט נראה לי שאין לו יחס מיוחד לזה כי מעולם לא הזכיר את זה. יש לי כמה דברים שאני לא אוהבת בשיעורים שלו, אבל הרבה יותר מזה אני כן אוהבת. בעיקר שיש מין אנרגיה סוחפת כזאת לשיעורים. ואני יוצאת תמיד אנרגטית ושמחה. והוא מורה טוב מאוד. היו לי גם מורים מעולים באיינגר יוגה, פשוט כאן זה מרחק הליכה מהבית וכרגע - גם מורה טוב וגם קרוב לבית, זה הכי טוב ומתאים לי כרגע.

באיינגר יוגה עושים באמת סופטה ויראסנה, סופטה בדהה קונאסנה וגם כפיפות קדימה, אבל לא "אקטיביות" אלא עם תמיכה של כריות.
פלוני_אלמונית*
הודעות: 43441
הצטרפות: 19 אוגוסט 2001, 22:52
דף אישי: הדף האישי של פלוני_אלמונית*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי פלוני_אלמונית* »

אני שמעתי מהמורה שלי דברים הפוכים בדיוק.
המורה שלי, לימד שילוב של האטה יוגה, ראג'ה יוגה וטנטרה יוגה.
הוא בא מהכיוון של הטנטרה.

והרעיון של הטנטרה הבסיסי הוא: סובלימציה. סובלימציה של האנרגיות. כל הזמן למשוך את האנרגיות למעלה. מהצ'אקרות התחתונות שהן בדרך כלל גדושות באנרגיה ויותר קל למלא אותן מחדש, אל הצ'אקרות העליונות.

וזה היה מתבטא גם ברעיון של הסקס: במשך כל זמן הסקס לגרום להעלאה של האנרגיות כלפי מעלה. מה שגורם שהסקס היה נחווה כחוויה מאוד רוחנית שמחברת בין השניים וביניהם לאלוהים, וגם התענוג מתפשט מאברי המין לכל הגוף.

הסובלימציה מתבטאת גם בתנוחות השונות של היוגה: בכל תנוחה היה מסלול מסוים של האנרגיה, שהמתרגל מְשַווה לעיני רוחו, ולומד ממש להסיט את האנרגיה ולשלוט בה.
ובפרט בתנוחות ההפוכות - שאז קל יותר למשוך את האנרגיה מהצ'אקרות התחתונות אל העליונות, מפאת זאת שהגוף הפוך, והאנרגיות כאילו 'נוזלות' בכיוון של כוח המשיכה.

והעניין של הסובלימציה בא גם לידי ביטוי ביומיום, תוך כדי כל פעילות אחרת להתרגל למשוך את האנרגיות כלפי מעלה.

וזה בא לידי ביטוי גם בעניין של הוסת:
המורה שלי טען שהוסת מלכתחילה היא דבר לא טבעי (!) שנובעת מאורח חיים לא בריא. ולראיה הביא משבטים מסוימים ששם לנשים אין כמעט וסת, רק פעם בכמה חודשים. וכן בעלי חיים בטבע. וראיה נוספת - שכלבות בטבע אין להן וסת, אך כאשר מגודלות אצל בני אדם בצורה שאינה טבעית להן, אוכל שאינו טבעי - הן מקבלות וסת.
הטענה שלו היא שהדם של הוסת הוא מאוד מאוד חיוני לגוף, מלא מינרלים חשובים, ומלא באנרגיית חיים מדהימה, שבכלל לא בריא לגוף לאבד אותה. (ידוע למשל שדם הוסת מאוד מאוד מזין צמחים...). הדם הזה מאוד חשוב לגוף, והגוף נחלש כשהוא מאבד אותו.

לכן הטנטרה נותנת טכניקות איך לא לאבד את הדם הזה.
כך שע"י התרגול האישה מקבלת וסת בתדירות יותר ויותר נמוכה, והרבה פחות דימום.
ומה שמודגש בזה: שאין כל קשר בין וסת ליכולת הכניסה להריון.
כלומר, נכון שיש מצבים שמאבדים את הוסת בצורה לא בריאה ואז נפגעת גם יכולת הכניסה להריון,
אך מה שהוא מדבר עליו זה דווקא הצורה הבריאה הראשונית, שבה התהליכים הפנימיים של הביוץ וכו' אינם קשורים לדימום החודשי, ואינם תלויים בו. והדימום הוא רק תופעת לוואי בלתי רצויה.
(בטוח שהרבה יתקוממו על זה. עד שסוף סוף למדנו לאהוב את הדם שלנו... פתאום יגידו לנו שזה בכלל לא היה אמור להיות ככה מלכתחילה?!)

ואחת השיטות של הטנטרה להמעיט את המחזור, ולשמר את הדם החיוני הזה בתוך הגוף - זה ע"י התנוחות ההפוכות.
(באמת מישהי כתבה למעלה שבנות שתרגלו תנוחות הפוכות בעת הוסת, התקצרו להן ימי הוסת, וגם לולא הכרתי את הגישה שאני מציגה פה, הייתי שואלת: מה רע בקיצור ימי הווסת?)
ולכן, כפי שהמורה שלי לימד, דווקא בעת המחזור יש לבצע הרבה יותר תנוחות הפוכות. לתרגל משיכה של האנרגיה מלמטה כלפי מעלה. (כי הדם הוא אנרגיה חשובה). לשכב עם הישבן למעלה. וכד'.

כלומר, גם פיזית, להפוך את כיוון זרימת הדם כלפי מעלה, שייספג חזרה בגוף, וגם אנרגטית, למשוך את האנרגיות כלפי מעלה.

אני צריכה כמובן לציין, שכל מה שאני כותבת כאן, הוא מדברי המורה שלי, (שרבים מאוד למדו אצלו והחזיקו מדעותיו), אך לא מנסיוני האישי, כיוון שלא תרגלתי ברצינות ובהתמדה מספיקה.

בכל זאת פגשתי תלמידות שלו, שתרגלו זאת, ואכן העידו על שיפורים כלליים בהרבה תחומים, וגם על הקלה בעניין הדימום החודשי (ללא פגיעה ביכולת הכניסה להריון).

אני בכל אופן התרשמתי.
ברונית_ב*
הודעות: 814
הצטרפות: 07 אפריל 2003, 14:16
דף אישי: הדף האישי של ברונית_ב*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ברונית_ב* »

נשמע לי מורה חוצפן.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

למה חוצפן? גם ב-שעור חקלאות מדברים על כך שיותר מדי וסתות בחיים זה לא משהו רצוי, ולא טבעי.
דעה הפוכה, ומענינת.
מאידך, מטריד התיאור של ירוק ה על מורה ליוגה שתרגלה יומיום תנוחות הפוכות באדיקות, מחזור או לא, והצטברה אצלה כזו שכבה רירית ברחם, שהיו צריכים לעשות לה גרידה!!!!.
דקל_נור*
הודעות: 383
הצטרפות: 15 פברואר 2004, 01:25
דף אישי: הדף האישי של דקל_נור*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי דקל_נור* »

מרתק מה שסיפרת. אבל נדמה לי שיש כאן קצת מיש-מש. אני מבינה את הדעה שלו לגבי החיסרון בריבוי וסתות ודימומים, אבל הדיון הוא לגבי האם כשכבר יש דימום לתרגל תנוחות הפוכות. כשהרחם כבר נמצא בתהליך של הגרת דם, הדם הזה לא יספג חזרה לגוף, הוא יקווה ברחם וזה לא נשמע לי חיוני. אני מבינה שהוא דיבר על הפחתת הווסתות מלכתחילה, כלומר לעבוד על הפחתת דימומים ושימור הדם החיוני בגוף. כל העניין של הזרמת האנרגיה לצ'אקרות העליונות הוא כעבודה להפחתת הווסתות אבל בזמן הווסת התאים שנפרדים מדופן הרחם לא יחזרו (נדמה לי).

<דקל מחכה בקוצר רוח לווסת הבאה>
ניב_דור_כהן*
הודעות: 65
הצטרפות: 30 מאי 2005, 16:03
דף אישי: הדף האישי של ניב_דור_כהן*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ניב_דור_כהן* »

אני לא מכיר את המורה המוזכר לעיל, אבל טכניקות של התמרת אנרגיה והולכת אנרגיה הן טכניקות מאוד מתקדמות. לפני שמוליכים אנרגיה צריך לחזק את הגוף ואת מרכזי העצבים, אחרת זה כמו להוליך אנרגיה של 200,000 וולט לתוך נורה שיכולה להכיל רק 50.
רוב האנשים שמתרגלים היום יוגה הם מתחילים ואני מדבר גם על אנשים שמתרגלים 20 שנה, כל מוסד וכל מורה יכול היום ללמד יוגה ואפילו להכשיר מורים ליוגה, היוגה הפכה להיות מדוללת מאוד גם מבחינת המקצועיות וגם מבחינת הקשר למקור. יש הרבה מורים בשוק שהקשר בין מה שהם מלמדים ליוגה הוא מקרי לחלוטין. בזמנים העתיקים אם רצית ללמוד יוגה, קודם היית צריכה לנקות את הגוף במשך תקופה ארוכה, לאחר מכן לתרגל את היאמה והניאמה שלפי פטאנג'לי, הם השלבים הראשונים בתרגול עוד לפני האסאנות. רק אחרי שהוכחת התמדה ואופי חזק המורה החל ללמד אותך טכניקות תרגול. האוויר היה אחר, האוכל היה שונה, תרגלת מס' רב של שעות ביום. היום אנשים מתרגלים יוגה לפני שיעור פילאטיס ואחרי שיעור אירובי בדרך לתחנת האוטובוס לפני בית הקפה, איזה מין תרגול רציני זה? והמורים... מלמדים בנדהות מתחילים, עושים פרנאייאמה בשיעור השלישי, מלמדים עמידת ראש אחרי 5 שיעורים. למדת חודש קורס מזורז, אתה מורה ליוגה שאחראי על שלומם ובריאותם (לא רק הגופנית) של אנשים.
כל הרעיון של היוגה הוא התקדמות איטית, צעד אחרי צעד לקראת המטרה.
ולגבי הווסת, שוב אין לי מושג מאיפה הוא שאב את הרעיון שהווסת היא עניין מודרני שקשור לאוכל ולמצב האוויר, ישנם עדויות על וסת עוד מהאדם הקדמון, לכל מין יש את תקופת הווסת שלו, להסיק שבגלל שלכלבים אין ווסת אם הם בטבע, זה כמו להסיק שאישה שתתגורר ביערות תוכל להמליט 9 תינוקות, כמו הכלבים. הווסת היא שחרור וניקוי הגוף מרעל שעלול לצטבר בגוף. דם שנרקב הוא דם מסוכן, לכן הגוף יצר מנגנון כדי לפלוט אותו החוצה. שוב, אולי בתרגולים מתקדמים ניתן להפסיק את הווסת בלי לפגוע בפוריות האישה, אבל בתרגולים מתקדמים גם ניתן להפסיק את פעימות הלב, או לרחף באוויר.

זה קצת מכעיס אותי השימוש הנרחב והחופשי של מורים ליוגה בכל מה שקשור לתרגולים שבטקסטים עצמם מוזהר לשמור עליהם בסוד, כלומר לא לגלות אותם לכל אחד, רק אם הוא מוכן לכך. אנא, זכרו שהיוגה היא תרגול מאוד עוצמתי, היא יכולה להיות חרב פיפיות בידיו של מתרגל לא מאומן ושאינו מבין את העוצמות איתן הוא מתעסק.

בברכה לכולכן
ניב
טרה_רוסה*
הודעות: 5845
הצטרפות: 08 ינואר 2004, 15:33
דף אישי: הדף האישי של טרה_רוסה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי טרה_רוסה* »

כתבה בדף מודעות וסת בשם אני פשוט אני (19.12.2004) הודעה בנושא, ויש שם מספר התייחסויות לנושא הוסת - טבעי או לא טבעי. אולי נפתח דף חדש? וסת באופן טבעי ? או האם וסת טבעית ?
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

כמה מילים על זה ב-שיעור חקלאות.
מונו_נוקי*
הודעות: 2232
הצטרפות: 25 מרץ 2004, 18:12
דף אישי: הדף האישי של מונו_נוקי*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי מונו_נוקי* »

ראו גם תנוחות יוגה הפוכות בהריון יוגה בהריון אפשר אולי לאחד: מחזוריות הפריון של האשה ויוגה או יוגה ומחזור הפריון
טרה_רוסה*
הודעות: 5845
הצטרפות: 08 ינואר 2004, 15:33
דף אישי: הדף האישי של טרה_רוסה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי טרה_רוסה* »

אני נגד לאחד את כל הדפים.
ירוק_ה*
הודעות: 100
הצטרפות: 18 מאי 2005, 17:40
דף אישי: הדף האישי של ירוק_ה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ירוק_ה* »

טוב, תודה ניב... קראתי את ההודעה של פלוני אלמונית וכבר כמה ימים אני נמנעת מלהגיב כי חיכיתי עד שאירגע ואוכל להגיב בצורה מועילה...
אם יש משהו מסוכן בעיני, זה ידע חלקי. ואם יש משהו עוד יותר מסוכן מזה, זה ידע חלקי שמועבר הלאה לאוזניים לא בררניות וקלות להרשמה. טנטרה היא אומנות מורכבת, וכלי רב עוצמה בידיים הנכונות, כלומר ידיים שיודעות מה שהן עושות, ולא רק לפי שיפוט עצמי, אלא לפי מאסטר, שיכול לתזמן ולפקח על ההתקדמות של התלמיד ולוודא שלא נגרם לו נזק.
כל הזמן למשוך את האנרגיות למעלה. מהצ'אקרות התחתונות שהן בדרך כלל גדושות באנרגיה ויותר קל למלא אותן מחדש, אל הצ'אקרות העליונות.
אוי ואבוי, זה מה שיש לי להגיד. זה לא מסוג המשפטים שכדאי לזרוק לאוויר , לא במסגרת של שיעור, ובטח לא בפורום אינטרנט. אנשים שמתעופפים בעבודה אנרגטית עם הצ'קרות העליונות בלי לדעת מהן בכלל, מתחרפנים וחוזרים בתור קיפוד מהמזרח, (כמובן שגם הסמים עוזרים בזה ;-) ). מעבר לזה, זה גם פשוט מידע לא נכון. מי שכבר מתיימר להבין באנרגיות, צריך לדעת שבהקשר של אנרגיה אין כזה דבר "כל הזמן", מעצם מהותה. באיזה מצבים ? עבור מי? והכי חשוב לאיזו מטרה? אלה דברים דינאמיים ומורכבים, שבשינוי קל ותמים משיגים תוצאות הפוכות ולעיתים הרסניות.
להציע בקלילות לקהל הרחב טכניקה ספציפית וסודית שצריך לתרגל שנים בפיקוח צמוד כדי לעמוד על הדקויות שבה, שמיועדת לתלמידות בעלות הכרה נקייה ומפותחת, קונסטיטוצית גוף מסוימת, דיאטה ייחודית, דרך חיים יוצאת דופן, ושוב- רק על מנת להשיג מטרה ספציפית, שסביר להניח שאין לה שום קשר עם המטרות של רוב הנשים שחיות בקהילה 'רגילה', זה פשוט חוסר אחריות מצד המורה המדובר, ועוד הרבה מילים לא נעימות שעולות לי בראש... <ולמרות ההמתנה הירוקה נכשלת כישלון צורב בניסיון להתבטא באיפוק ושלווה>
ובאמת מה רע בקיצור ימי הווסת?
זה לא רק ענין של כמה ימים, אלא שהווסת יכולה להעיד על איכות המחזור כולו (והסליחה עם אותו מורה כמובן,אני מתייחסת רק לנשים מהעם הפשוט, שגופן עדיין מתפקד בדרך הרגילה...)
}המחזור הזה הוא מראה של החיים שלנו. מהתחלתו ועד סופו כל אישה עוברת שינויים שמשפיעים גם אם לא במודע, על תפקודה הפיזי והרגשי, והיצירתי. המחזור מושפע מאיכות חייה של האישה, מהרמה האנרגטית שלה, חיוניותה, בריאותה. כשאין ווסת, או שהיא מאוד קצרה ודלילה, זה כאילו לגוף של האישה אין כוח לבזבז על המסע של הביצית לרחם, ואין לו כוח להתנקות. זה מעיד על חוסר איזון ברמה מסוימת, פיזית או ריגשית. הגוף לא שוכח, הוא צובר וזוכר. בהמשך החיים ווסת 'מדוכאת' נמצאת במתאם עם בעיות פוריות, תקופת גיל מעבר קשה, מיגרנות, ועוד תופעות לא נעימות. יש לנו מנגנון משובח שמאפשר לנו להתנקות ולהשתחרר ממה שהגוף והנפש לא צריכים, פעם בחודש. זה כלי מצוין ומבורך כשנותנים לו את המקום ועוזרים לו לעבוד.
האמת היא שה'ויכוח' הזה הוא לא כל כך תמים (אני מתייחסת למורים, ולא לתלמידים שלא אשמים בידע שספגו) , ומשקף עמדות מנוגדות בנושא רחב יותר בעולם הרוחני. יש הרבה אנשים שמחפשים התקדמות רוחנית מהירה, כיאה לכל דבר בעולם המערבי, ומתמקדים בתרגול רק בצ'קרות העליונות ושוכחים או פוסלים במודע את התפקוד הארצי, היומיומי שמקושר לצ'קרות התחתונות, למין, ולווסת.
אני מאמינה שיותר נכון ובריא למצוא איזון בין התקדמות פיזית ורוחנית, ולא להתפתות לרחף מוקדם מידי ובלי הדרכה מיומנת ואחראית. ואם כבר מתחילים להתעסק עם צ'קרות אז יופי, אבל לאט, בהשגחה ראויה, מלמטה בהדרגה כלפי מעלה, ורק כשהגוף וההכרה נקיים, מאוזנים, ומוכנים למסע. התפתחות רוחנית שבאה על חשבון תפקוד פיזי בסיסי, (כמו הפסקת ווסת לצורך שימור האנרגיה) נראה לי לא מתאים ולא הגיוני עבור רוב הנשים, ובטח שלא כל כך בתחילת הדרך.
במבי_ק*
הודעות: 3060
הצטרפות: 02 אפריל 2005, 11:04
דף אישי: הדף האישי של במבי_ק*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי במבי_ק* »

גם אני נגד לאחד דפים (כמו שהריון ומחזור שונים, כך גם יוגה בהקשרים האלה. יש כאן מידע מאוד קונקרטי ויהיה קשה לדלות אותו מתוך דף אחר בנושא יוגה ופוריות, או משהו כזה).

דווקא הנושא שהעלתה פלוני אלמונית די קשור לדף הזה, אבל יכול להיות שהוא עומד גם בפני עצמו בדף אחר. בהקשר הזה מאוד התחברתי למה שכתב ניב.
ניב_דור_כהן*
הודעות: 65
הצטרפות: 30 מאי 2005, 16:03
דף אישי: הדף האישי של ניב_דור_כהן*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי ניב_דור_כהן* »

אני שמח שחיכית מס' ימים ירוק ה... :-)

אני מסכים איתך לחלוטין. כולם רוצים לרוץ לפני שהם מסוגלים ללכת.

ניב
אנה*
הודעות: 136
הצטרפות: 30 יולי 2002, 22:56

יוגה ומחזור

שליחה על ידי אנה* »

שאלה למי שמתרגלת יוגה
האם תירגול יוגה עשוי להפחית סימפטומים של pms?
בת_ההרים*
הודעות: 1548
הצטרפות: 22 ינואר 2003, 12:24

יוגה ומחזור

שליחה על ידי בת_ההרים* »

לגמרי.בהנחה שהתרגול הוא קשוב.
אום_שלום*
הודעות: 1134
הצטרפות: 15 ינואר 2006, 19:11
דף אישי: הדף האישי של אום_שלום*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי אום_שלום* »

אני ממליצה בזמן הוסת לשכב במשולש רגליים (Badah konasana) להניח ידיים על אזור הבטן התחתונה ופשוט לנשום לשם, להיות שם, עם הכאב או הנעם, עם הזרימה, עם התחושה המאוד מיוחדת הזו ולא לנסות להעלים אותה, גם למי שמתרגלת באופן קבוע או משתתפת בשיעורים, להמשיך להגיע (אם מרגישים שזה מתאים) ופשוט לנצל את אותה שעה של שקט ואנרגיה חיובית לאותו תרגול פשוט של נשימה אל הרחם בלי להיות שותפה אקטיבית לתרגול של אותו יום.
מנסיוני ימי הוסת הם ימים מעייפים ואנו הרבה פעמים לא שמות לב לכך וממשיכות בשלנו, זה הזמן לנוח ולתת לגוף לבצע את פעולותיו בשקט ושלוה.
מי_מה*
הודעות: 2708
הצטרפות: 25 אפריל 2006, 19:47
דף אישי: הדף האישי של מי_מה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי מי_מה* »

להפחתה של תסמונת קדם ויסתית, מאוד מומלצות כפיפות לפנים שהן תנוחות משקיטות, מקררות ומאזנות הורמונלית. ממש "בהזמנה" לימים של לפני וסת @}
שימוש בטמפונים מאוד מגביר תופעות של אי נוחות לפני ותוך כדי הדימום, וגם עלול להגביר את הדימום עצמו. זה עוד משהו שכדאי לקחת בחשבון. עוד דבר שאני מוצאת מאוד מועיל בתרגול היוגה הוא היכולת להתבונן "כאילו" מבחוץ, כלומר גם אם פתאום מציפות אותי מחשבות כועסות ועצבניות המתבונן המתורגל שבי מבחין מייד שאלו רק מחשבות - זאת לא אני והכל בסדר ואז אי נזכרת שבעצם אני לפני וסת ואלו רק ההורמונים (-:
קט_קטית*
הודעות: 2387
הצטרפות: 01 מאי 2007, 10:49
דף אישי: הדף האישי של קט_קטית*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי קט_קטית* »

שימוש בטמפונים מאוד מגביר תופעות של אי נוחות לפני ותוך כדי הדימום, וגם עלול להגביר את הדימום עצמו

מ'ניין! למה בעצם?
מי_מה*
הודעות: 2708
הצטרפות: 25 אפריל 2006, 19:47
דף אישי: הדף האישי של מי_מה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי מי_מה* »

מ'ניין! למה בעצם?
לא שאלות מציקניות בכלל! אחלה שאלות.
יש מספר מאמרים ברשת (מתעצלת לגגל) על מחקרים שהוכיחו קשר בין שימוש בטמפונים להגברת הדימום. כל מני חומרים שהוכנסו בהם. זה עסק כלכלי לא רע. ובכלל, בתפישה שלי את דרך היוגה , דם הוסת צריך לצאת מהגוף .
לי אישית זה מרגיש ככה באופן מאוד ברור.
קט_קטית*
הודעות: 2387
הצטרפות: 01 מאי 2007, 10:49
דף אישי: הדף האישי של קט_קטית*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי קט_קטית* »

כן אני גם בדעה שאם זה רוצה לצאת - אז למה למנוע?
מעניין אותי אבל מעבר לחומרים בטמפונים...
ז"א האם עצם ה"סתימה" מפריעה?
נניח ומשתמשים לא בטמפון אלא בCUP?
יש לי תחושה שלא בריא "לסתום",
אבל לא יכולה להסביר |אוף|
יש לזה הסבר אנרגטי אולי?
הגבירה_בחום*
הודעות: 2781
הצטרפות: 30 יוני 2007, 17:29
דף אישי: הדף האישי של הגבירה_בחום*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי הגבירה_בחום* »

הי קטקטית
זרימת המחזור החוצה קשורה לערוץ ה"אפאנה" בגוף. הוא הערוץ האנרגטי האחראי על הפרשה והוצאה של חומרים החוצה מהגוף ועל הזרימה כלפי מטה. לעומתו הפראנה הוא הערוץ האחראי על הזרמת האנרגיה למעלה.
מה שבד"כ אנחנו מנסים לעשות בתירגול יוגה הוא להפגיש את הפאנה והפראנה יחד באיזור הטבור ואז באמצעות הנשימה להוביל אותם למעלה, וכך לדמות פעולה של עליית הקונדליני המעלה עמוד השדרה (מה שבסופו של דבר אנחנו רוצים שיקרה..... יום אחד, בגלגול אחר...)
בזמן מחזור ערוץ האפאנה עובד שעות נוספות כדי להזרים החוצה את המחזור עצמו עם האנרגיות שלו ואנחנו אכן רוצים לאפשר לו לצאת, וזו הסיבה שבגללה תנוחות הפוכות לא מומלצות בזמן מחזור, איסוף חזק של הבנדהות ושאר פעולות שבאופן רגיל מטרתן לכוון את האנרגיה כלפיי מעלה. מתוך מחשבה שהגוף והזרימה האנרגטית בו בזמן מחזור חושבת למטה, ואנחנו לא רוצים להתנגד לה ולהחזיר את ההפרשות שצריכות לצאת למעלה.

בקשר לטמפון, אני אישית לא מחבבת אותם, בעיקר בגלל חומרי ספיגה אבל אין לי הסברים מדוייקים לגבי הסתימה שהם יוצרים. אני מניחה שבזמן מחזור כבד, אפשר להשתמש בהם ולהשתדל להוציא אותם לעיתים קרובות כך שהווסת לא מצטברת בפנים, למרות שאני אישית מסתדרת בלעדיהם....
מקווה שדבריי הצליחו להבהיר משהו...(-:
א_לכסנדרה*
הודעות: 32
הצטרפות: 23 אוגוסט 2005, 10:21
דף אישי: הדף האישי של א_לכסנדרה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי א_לכסנדרה* »

לגבי טמפונים והגברת הדימום:
הגוף מזהה את הטמפון כגוף זר בנרתיק, לכן מייצר זרימה רבה יותר כדי ל"שטוף" את הטמפון החוצה. זאת הסיבה שהווסת נהיית מימית יותר וארוכה יותר.


בהקשר הזה מומלץ ספרה של טובי בראונינג איך הפכה האישה לגבר
נורה_קטנה*
הודעות: 185
הצטרפות: 03 יולי 2007, 18:31

יוגה ומחזור

שליחה על ידי נורה_קטנה* »

לגבי טמפונים והרגשת ה"סתימה": טמפונים ושיטת פאולה
גבעה_ירוקה*
הודעות: 139
הצטרפות: 09 אוגוסט 2005, 21:28
דף אישי: הדף האישי של גבעה_ירוקה*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי גבעה_ירוקה* »

אני שמחה שהנושא קיבל במה,כי דווקא לי כמתרגלת ותיקה וכמורה האיסור לא כלכך ברור,אני מכירה את הדעה הרווחת של לא לעשות תנוחות הפוכות,וכך גם מדריכה את התלמידות שלי (אומרת להן לזו ההנחיה של רוב מורי היוגה),אבל לגבי האימון שלי-אני קשובה לבקשתו של הגוף-כשהוא חלש,ויש את הימים האלה במחזור,אני אוותר על אימון מלא,אבל כשאנרגיה חוזרת וזה לרוב לפני שהדימום הסתיים לגמרי,אני גם חוזרת לאימון לפי מה שהגוף מבקש,גם הפוכות. ותמיד חשבתי לעצמי שזה בעצם די טיפשי לחשוב שאם אעמוד על הראש הדם יזרום למקום אחר או ייתקע... לאן הוא יזרום?.. הרחם הוא איבר כגודל האגרוף פחות או יותר,אם אין הריון, כשהגוף בריא והרחם מתפקדת למה שהריריות יידבקו? אז במשך הדקות הספורות שאני הפוכה הזרימה,שאצלי גם ככה היא בעדינות,תחכה רגע...זה כלכך נורא?.. וגם-עוד מחשבה-יש עוד הפרשות שיוצאות החוצה באותו כיוון,משותפות לנשים וגברים,למה ברור שעליהן אין שום השפעה מחזירה פנימה או מדביקה לקיבה למעיים לשלפוחית?....
וגם- מי שאמר שאסור להתהפך או להתאמן במחזור, הוא חווה את זה בעצמו? (-:
בשורה התחתונה של מה שאני רוצה להגיד כתוב- ההקשבה לגוף שלי ,ההיכרות איתו,זה מה שיכתיב לי איך להתאמן ולא משהו שמורה כלשהו דגול ככל שיהיה יגיד לי שצריך. וזה גם מה שאני אומרת לתלמידים שלי..... אני רק מייעצת.
הגבירה_בחום*
הודעות: 2781
הצטרפות: 30 יוני 2007, 17:29
דף אישי: הדף האישי של הגבירה_בחום*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי הגבירה_בחום* »

הי גבעה ירוקה.
אני מסכימה איתך, ומוכרחה לומר שלגבי עצמי גם אני נוהגת כך. כשאני ממש מרגישה מחזור כבד וטיפטופים, בלי קשר להנחיות היוגיות זה מרגיש לי לא נכון. ובימים קלים של המחזור כשאני לא מרגישה אותו, אני מתהפכת אם זה מתאים מבחינה הוליסטית לכל מה שאני חווה באותו רגע בשאר הרבדים.
לגבי ההנחיה לתלמידים שלי, מעבר לזה שאני לא ממהרת להעמיד קבוצה שלימה על הראש בכלל, אני יוצאת מנקודת הנחה שרוב האנשים אינם קשובים מספיק לגוף שלהם ולעצמם, ולרוב גם אם מרגישים לא משהו יבחרו לעמוד על הראש, כי השכן שלהם עושה את זה....ולכן במקרים האלה, אני אישית זהירה יותר, ומעדיפה תמיד שיעשו פחות מאשר יותר מידי.
מה שכן, עמידה על הראש לכמה שניות לא תשנה לכאן או לכאן מבחינת המחזור בכל מקרה, וגם ההנחיות האיינגריסטיות המחמירות ביותר לא מדברות על עמידה של דקה על הראש אלא יותר לכיוון של 15 דקות עמידה ומעלה (בטקסטים היוגים מדובר במקור בכלל על 3 שעות כך שאפשר להבין למה ההנחיות המחמירות)
ולסיכום, נכון מסכימה, כל העניין פה הוא ההקשבה לגוף והבחירות הנכונות תלויות תמיד באדם, בעוצמות, במצבו, ובכוונה שמתוכה הוא עובד.
בת_ההרים*
הודעות: 1548
הצטרפות: 22 ינואר 2003, 12:24

יוגה ומחזור

שליחה על ידי בת_ההרים* »

יש הבדל מהותי,כפי שאתן עצמכן מבחינות בו,בין תרגול לבין הוראה.
גם לגבי הריון ויוגה.אני בהריון נהניתי מאד מתרגול תנוחות הפוכות עד שבוע מ-א-ד מתקדם.אבל את התלמידות שלי אני לא אעודד לעשות כך.אני אלך לפי הספר.אם יש תלמידה וותיקה שרוצה לעלות לתנוחה הפוכה-אני אעזור לה.אבל זה צריך לבוא ממנה ומהגוף שלה.
נגה*
הודעות: 350
הצטרפות: 24 יולי 2001, 01:01

יוגה ומחזור

שליחה על ידי נגה* »

האם מישהי יכולה להסביר את האיסור/המלצה לא לבצע תנוחות הפוכות בזמן מחזור? מדוע לא כדאי לבצע אותן?
מה זה גורם ואיך זה גורם ל"הצטברות שכבה רירית ברחם" שהוזכרה כאן בתחילת הדף? לאן זורם הדם ומה הבעיה בזה שהוא זורם הפוך?
תודה
הגבירה_בחום*
הודעות: 2781
הצטרפות: 30 יוני 2007, 17:29
דף אישי: הדף האישי של הגבירה_בחום*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי הגבירה_בחום* »

הי נגה.
הדעות לגבי שאלת הפעילות היוגית בזמן מחזור, חלוקות, אסכולות שונות נוקטות גישות שונות, ובסופו של דבר מה שחשוב הוא הקשב הפנימי של המתרגלת לעצמה והיכולת לתרגל את מה שמרגיש לנו טוב, תומך ונעים, ולהימנע מתרגול של מה שלא מתאים למצבינו.
הקשר בין ההמלצה להימנע מתנוחות הפוכות בזמן מחזור קשור לכיווני זרימת האנרגיה השונים בגוף.

זרימת המחזור החוצה קשורה לערוץ ה"אפאנה" בגוף. הוא הערוץ האנרגטי האחראי על הפרשה והוצאה של חומרים החוצה מהגוף ועל הזרימה כלפי מטה. לעומתו הפראנה הוא הערוץ האחראי על הזרמת האנרגיה למעלה.
מה שבד"כ אנחנו מנסים לעשות בתירגול יוגה הוא באופן כללי לכוון את האנרגיה כלפי מעלה בעזרת עבודה עם בנדהות (סגירות פנימיות שמובילות ומנווטות את האנרגיה מעלה)

בזמן מחזור ערוץ האפאנה עובד שעות נוספות כדי להזרים החוצה את המחזור עצמו עם האנרגיות שלו ואנחנו אכן רוצים לאפשר לו לצאת.
תנוחות הפוכות בעצם מזרימות את האנרגיה למעלה, זו הסיבה שבאופן כללי יש המלצה לא להפר את הזרימה מטה באמצעות תנוחות הפוכות, או איסוף חזק של הבנדהות ושאר פעולות שבאופן רגיל מטרתן לכוון את האנרגיה כלפיי מעלה.
מתוך מחשבה שהגוף והזרימה האנרגטית בו בזמן מחזור חושבת למטה, ואנחנו לא רוצים להתנגד לה, משם גם בא ה"חשש" שרירית הרחם לא תצא באופן תקין ותצטבר ברחם.

יחד עם זאת חשוב לי להוסיף מתוך נסיוני האישי כמתרגלת וכמורה, שכאמור, החשיבות המרכזית היא לפתח קשב לגוף: בימים הראשונים של המחזור, כשיש תחושה מוחשית מאוד של כבדות ומשיכה למטה זה אך טבעי שלרוב הנשים לא יתאים לעמוד על הראש, ועם זאת בשאר ימות החזור אם זה מרגיש נכון, אני לא רואה בעיה בתנוחות הפוכות שמבוצעות במתינות.

עמידה של זמן קצר על הראש לא באמת מונעת מהמחזור שלנו לצאת החוצה, ובכל העשור שבו אני מתרגלת ומלמדת עוד לא נתקלתי במקרה של מי שעמדה על הראש ורירית הרחם שלה לא זרמה החוצה.
מעבר לזה, רוב האנשים שמתרגלים עמידת ראש עושים זאת לדקות ספורות, שאין בהן כדי להפר באמת את הזרימה התקינה של הדם ורירית הרחם החוצה.

כך שיחד עם ההבנה שתנועת הזרימה בזמן המחזור היא כלפי מטה, ואנחנו רוצים לאפשר ולתמוך בה, נכון להקשיב לגוף ולצרכיו.
לרוב הנשים שאני מכירה אין חשק מיוחד לעמוד על הראש בזמן המחזור ועם זאת, אם מרגיש לך נכון לעמוד קצת על הראש, אין בכך בעיני כל בעיה.
נגה*
הודעות: 350
הצטרפות: 24 יולי 2001, 01:01

יוגה ומחזור

שליחה על ידי נגה* »

תודה גברת יקרה

אבל קצת קשה לי להבין מה זה אנרגיה, איך היא זורמת ומה זה קשור לווסת (אולי בגלל זה קשה לי גם להקשיב לגוף שלי? בדרך כלל הוא זה שמקשיב לי). אני מבינה שהדם והרירית יוצאים מהרחם, זורמים מן הסתם כלפי מטה. בתנוחות הפוכות הם יחזרו לרחם? לא ייצאו ממנו? ומה קורה כשאני מתהפכת חזרה (אני עושה עמידת ראש שתיים-שלוש דקות ועמידת כתפיים ומחרשה חמש דקות) - הדם לא חוזר שוב למטה? ומה עם שאר המערכות בגוף (שתן למשל)?
הגבירה_בחום*
הודעות: 2781
הצטרפות: 30 יוני 2007, 17:29
דף אישי: הדף האישי של הגבירה_בחום*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי הגבירה_בחום* »

נגה, שאלות מצויינות יש לך! (-:
אז זהו, הפרשות המחזור שהן בעצם רירית הרחם שצריכות לצאת החוצה יוצאות בסופו של דבר.
כמו בכל תהליך שקורה בגוף שלנו, יש פעולות שמעודדות, מקדמות ותומכות בתהליך וכאלה שמשהות אותו או מעכבות אותו.
הגישה שמתנגדת לתרגול תנוחות הפוכות בזמן מחזור נובעת מהמחשבה שאם הגוף כרגע בתהליך של הוצאת דברים החוצה בכיוון מטה, אנחנו לא רוצות לעשות פעולות שמעכבות את התהליך הזה אלא תומכות ומאפשרות אותו פיזית (גם אם נעזוב לגמרי את ההתייחסות למצב האנרגטי). - במיוחד אם אנחנו רוצות עדיין להשתמש באופן תקין במערכת הרביה שלנו. (-:

באופן הזה, יש למשל פעולות מסויימות ביוגה, כמו פיתולים שמאוד מגבירים את זרימת הדם, ולפעמים אחרי אימונים משופעי פיתולים פתאום הזרימה מתחזקת (לא יוצאת יותר רירית מהרגיל אלא פשוט היא יוצאת מהר יותר החוצה)
ואני מניחה ששהיה ממושכת בתנוחות הפוכות (ובממושכת אני מתכוונת לסביבות העשרים דקות ומעלה), יש עיכוב מסויים או האטת התהליך של זרימת ההפרשה למטה, ואת זה בגדול לא רוצים ליצור כפעולה מעכבת לתהליך הפיזיולוגי התקין של הגוף.
אבל כפי שכתבת, רוב הנשים שאני מכירה לא בוחרות לעמוד על הראש עשרים דקות ומעלה דווקא ביום המחזור הקשה שלהן, כי זה פשוט לא נעים: הכל כבד ומושך מטה, הגב התחתון דואב, לפעמים גם הרגליים וכאמור זה כנגד לכל הגיון.
וכפי שכתבת, גם את מתרגלת דקות ספורות - הדם בהחלט כן חוזר למטה, מכיוון שבשאר היממה את לא הפוכה וכל מערכות הגוף יחד עם כח המשיכה עובדים כרגיל, ואם זה מרגיש לך נעים וכיף, בהחלט אין בזה כל רע.

לגבי הצרכים שלנו, הסוגרים שלנו במצב תקין שולטים ביציאה שלהם החוצה, כך שהם יוצאים כשאנחנו מחליטים לשחרר את קרקעית האגן ופי הטבעת, ולא יוצאים כשאנחנו אוספים אותם.
לכן, במקרים של רצפת אגן חלשה, אחת התופעות היא בריחה של שתן החוצה.
ההמלצה שלי בכל מקרה, היא לעשות בזמן המחזור את מה שמרגיש נעים וטוב לגוף ולהימנע מלעשות את מה שמרגיש לוחץ, כואב ומכווץ - בדרך זאת את יודעת בוודאות שאת הולכת עם הגוף שלך ולא נגדו.
מקווה שהייתי ברורה יותר הפעם, ואם לא, מוזמנת להמשיך ולשאול (-:
@}
נגה*
הודעות: 350
הצטרפות: 24 יולי 2001, 01:01

יוגה ומחזור

שליחה על ידי נגה* »

תודה שוב גברתי (-:

הרבה דברים ביוגה אני לא מבינה. לחלקם אני מתייחסת כאל "מופלא ממני", לדוגמה, קראתי פעם בספר יוגה ישן תרגיל שהוראותיו היו "שתו מים, העבירו אותם דרך הגוף והוציאו דרך פי הטבעת". אין לי ספק שיש אנשים שיכולים להעביר מים מהפה דרך פי הטבעת, כמו שיש אנשים שיכולים לרחף באוויר. ובמופלא ממני אני לא חוקרת.
אבל יש דברים אחרים שנראה לי שבמעבר מהמזרח העתיק אל תרבות המערב מישהו פישט אותם יותר מדי. הרי יוגה נשית היא עניין חדש, מערבי. נראה לי שאיפשהו במהלך ניסיון ההתאמה מישהו אמר "דם הווסת זורם למטה, אז בטח לא טוב להיות הפוך". וזה קצת פשטני בעיניי. קצת כמו לחשוב שכדור הארץ שטוח כי אנחנו לא נופלים ממנו.
אם יש לזה הסבר פיזיולוגי, אשמח להכיר אותו. לכן היה לי חשוב לשמוע מה דעתך/ן על סיפור היוגית שהצטברה אצלה שכבה רירית ברחם כתוצאה מתרגול תנוחות הפוכות במחזור.

האמת שכבר שנים לא תרגלתי יוגה במחזור. בהתחלה לא היה מחזור (הריון, הנקה), ואחר כך לא הייתה יוגה. בסיבוב הקודם הייתי עושה במחזור הכל, אבל הפעם, בגלל שאני כל כך מנסה להיכנס להיריון (בלי הצלחה בינתיים), אני חוששת מכל דבר שעלול אולי להפריע.
אום_שלום*
הודעות: 1134
הצטרפות: 15 ינואר 2006, 19:11
דף אישי: הדף האישי של אום_שלום*

יוגה ומחזור

שליחה על ידי אום_שלום* »

הי נגה, גם אני באתי לשתף קצת מנסיוני.
קודם כל אני מסכימה מאוד עם הדברים שכתבה לך הגבירה.
לגבי שאלתך האחרונה, יוגה נשית היא לא עניין חדש ומערבי אלא תחום ש"יצא אל האור". בתקופות עתיקות יותר נשים תרגלו יוגה בנפרד מגברים, לא לימדו גברים ולא תיעדו את שיטות התרגול שלהן למרות זאת היוגה הנשית מבוססת גם על ידע עתיק וגם על הכרות עם הפיזיולוגיה הנשית והמערכת ההורמונלית.

גם בגברים וגם בנשים חלים שינויים הורמונליים ואחרים במהלך החיים אבל השינוי אצל נשים הוא יומיומי ומתקיים לרוב במחזוריות פחות או יותר קבועה במידה ואשה נמצאת בגיל הפריון שלה והיא אינה בהריון או מניקה. אותן אנרגיות פראנה ואפאנה שעליהן כתבה הגבירה דומות במידה מסויימת לאופן שבו משפיעים על הגוף האסטרוגן והפרוגסטרון, לקראת הביוץ רמות האסטרוגן יעלו ואיתן בדרך כלל רמת האנרגיה הכללית, נשים רבות מתארות את הימים הללו בתור הימים הכי טובים שלהן, הכי חיוניים, שמחים, יצירתיים. הגוף בכללו והרחם בפרט מכין עצמו להריון, אחרי הביוץ תתחיל לעלות רמת הפרוגסטרון, אם היתה התעברות הפרוגסטרון יתמוך את המשך ההריון, אם לא אחרי כ 12-16 ימים תהיה צניחה ברמות ההורמונים האלה ובעצם הרחם מבין שאין הריון הפעם ומתחיל בתהליך ניקוי הרירית (וסת) על מנת להכין את הגוף לביוץ הבא.
אי לכך אנחנו רוצות לתמוך את אותם תהליכים בגוף, בעיקר אם את חפצה בהריון, גם אם לא ממש עכשיו, גם אם בעתיד. לתמוך בתהליכים הללו משמעו לאפשר לגוף הזנה והתמלאות לקראת הביוץ כדי לחזק אותו וכמו כן לאפשר שחרור של רירית הרחם עם הוסת על מנת להתכונן לביוץ הבא.
בתרגול יוגה ישנם תרגילים שהשפעתם יכולה לתמוך הזנה והתמלאות מחד ושחרור והתרוקנות מאידך.
היוגה הנשית לוקחת את אותם כלים ומיישמת אותם בתור כלים תומכים לנשים בכל שלבי החיים ולכל אורך המחזור. אגב- אם את מעוניינת להרות אני מאוד ממליצה לך לנסות לתרגל אצל מורה ליוגה נשית תקופה ולהתאים לך תרגול שיתמוך ויחזק את הפריון.
אשמח לענות לשאלות נוספות @}
נגה*
הודעות: 350
הצטרפות: 24 יולי 2001, 01:01

יוגה ומחזור

שליחה על ידי נגה* »

תודה (-:
שרון*
הודעות: 1234
הצטרפות: 27 ספטמבר 2002, 14:27

יוגה ומחזור

שליחה על ידי שרון* »

יש את הספר gem for women
שכתבה גיטה בתו של BKS Iyengar
גיטה היא ממשיכת דרכו של אביה ובהשכלתה למדה רפואה מערבית ורפואה איירוודית וחקרה במשך שנים ולעומק את נושא היוגה לנשים
הספר מומלץ וגם היוגה:)
לפי ידיעתי מעטות הנשים שעשו יוגה בהודו לאורך ההיסטוריה וזה אכן משהוא יחסית חדש. היו נשים שעשו יוגה אך לא רבות.
אך גם נכון הדבר לגבי הגברים. אמנם היו יותר גברים שעשו יוגה מנשים אבל יוגה היתה משהוא "סודי" וגם לפי כתבי היוגה כמו למשל ההאתא יוגה פרדיפיקא אסור לדבר על יוגה וזה משהוא שצריך להיות בין מורה לתלמיד בלבד. בעשורים האחרונים גם בהודו וגם במערב היוגה נהייתה פתוחה לכולם,
לכלל הציבור לגברים לנשים והשינוי הזה הוא גם מבורך כיוון שיותר אנשים נחשפים ליוגה ולטוב שבה אך זהו גם תהליך שמוביל לעיתים לזילות של היוגה ולמיני המצאות שבינהן ויוגה הקשר בהחלט רופף.
ממליצה לך ללמוד אצל מורה לאיינגר מהבכירות שבהן שניתן למצוא בכל רחבי הארץ ולהן נסיון רב וידע כולל עם נשים עם קושי להכנס להריון.
מביטה_לאחור*
הודעות: 2
הצטרפות: 13 פברואר 2021, 19:28

יוגה ומחזור

שליחה על ידי מביטה_לאחור* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

שלום, אשמח לשמוע פה מנסיונכן-
האם יכול להיות שכניסה לשגרת תרגול יוגה תשנה את תזמון ואופי המחזור שלי?
מאז תחילת הסגר השני התחלתי לתרגל בבית בצורה הרבה יותר אינטנסיבית מאי פעם. המחזור (יותר נכון וסת) הופיע בצורה משונה ובאיחור. האם יכול להיות קשור לתרגול? יש לציין שהמחזור שלי לא תמים גם ככה.. ויכול לפעמים להשתנות ולהפתיע.
תמרוש_רוש
הודעות: 5688
הצטרפות: 18 יוני 2005, 03:48
דף אישי: הדף האישי של תמרוש_רוש

יוגה ומחזור

שליחה על ידי תמרוש_רוש »

קשה לי להאמין שזה בגלל היוגה. יותר סביר להניח שזה בגלל הקורונה, הסגר והמתח הנלווה.
(())
מביטה_לאחור*
הודעות: 2
הצטרפות: 13 פברואר 2021, 19:28

יוגה ומחזור

שליחה על ידי מביטה_לאחור* »

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

נשמע גם מאד הגיוני:)
תודה
תרגול "יוגה להקלת כאבי מחזורe] - מעולה ממש HIoKImjt8[/po]
שליחת תגובה

חזור אל “וסת ומחזור חודשי”