צבעים חמים

אנונימי

צבעים חמים

שליחה על ידי אנונימי »

== דפוס 250 -- Warm Colors ==
_מתוך הספר "A Pattern Language" Amazon:0195019199 מאת כריסטופר אלכסנדר. תרגום: יונת שרון

הדפוס הנוכחי עוזר ליצור את הסוג הנכון של חומרים טובים (207), משטח הריצפה (233), קירות פנימיים רכים (235). היכן שאפשר, כדאי להשאיר את החומרים במצבם הטבעי. רק להוסיף מספיק צבע לצורך קישוט, וכדי להפוך את האור בפנים חי וחם.

צבעי הירוק והאפור של בתי החולים ובתי המשרדים הם מדכאים וקרים. עץ טבעי, אור שמש וצבעים בהירים הם חמים. החום של הצבעים בחדר משפיע בדרך כלשהי על ההרגשה אם נעים להיות בו או לא.

אבל מהם הצבעים החמים והקרים? באופן פשטני, אדום וצהוב וכתום וחום הם חמים; כחול וירוק ואפור הם קרים. אבל ברור שלא תמיד חדרים עם אדום וצהוב יוצרים תחושה טובה; ולא תמיד חדרים עם כחול ואפור יוצרים תחושת קרירות. אמנם יש אמת שטחית באמירה הפשטנית הזאת: גוני אדום וחום וצהוב אכן עוזרים ליצור אוירה נעימה בחדר; אבל גם לבן וכחול וירוק יכולים ליצור אוירה נעימה. אחרי הכל, השמים כחולים והדשא ירוק. וברור שאנחנו מרגישים טוב בחוץ על הדשא הירוק תחת השמים הכחולים.

ההסבר לכך פשוט ומרתק כאחד. מה שהופך את האוירה במקום כלשהו לחמימה או קרירה אינו צבע הרהיטים שבו או הקירות שלו, אלא צבע האור. מה זה אומר? נוכל לבדוק את צבע האור במקום מסוים אם נשים שם משטח לבן לחלוטין. אם האור חם, המשטח יקבל גוון מעט צהבהב-אדמדם. אם האור קר, המשטח יקבל גוון מעט כחלחל-ירקרק. הגוון יהיה קלוש מאוד, ויתכן שיהיה כל כך קשה להבחין בו על משטח קטן עד שיהיה צורך להשתמש לשם כך בספקטרומטר.

אבל כשמבינים שכל מה שנמצא במקום הזה מקבל את הגוון של האור שבו – פני האנשים, ידיים, חולצות, שמלות, אוכל, נייר, הכל – קל לקלוט איזו השפעה גדולה יש לגוון האור במקום על איכות התחושות והרגשות שאנשים חווים במקום.

אולם צבע האור במקום אינו תלוי ישירות בצבע המשטחים המקיפים אותו. הוא תלוי בפעולת גומלין מורכבת בין הצבע של מקורות האור והאופן שהאור מוחזר מהמשטחים השונים. קרני השמש המוחזרות מכר דשא ירוק ביום אביב הן עדיין אור חם – כלומר, בטווח הצהבהב-אדמדם. האור במסדרון בית חולים המואר בנורות פלורוסנט ומוחזר מקירות ירקרקים הוא אור קר – בטווח הכחלחל-ירקרק. בחדר עם הרבה אור טבעי, האור הוא כללית חם. בחדר שחלונותיו פונים אל בניין אפור מעבר לרחוב, האור עלול להיות קר, אלא אם יש בו הרבה בדים צהובים ואדומים.

אם רוצים לוודא את גוון האור ללא ספקטרומטר, אפשר להשתמש בסרט צילום צבעוני. אם האור חם, קירות לבנים ייראו ורודים במקצת בתצלום. אם האור קר, קירות לבנים ייראו כחולים במקצת בתצלום. כך שכדי שהחדר יהיה נעים יש להשתמש במגוון צבעים שישתלבו יחד עם מקורות האור והמשטחים המחזירים שמחוץ לחדר כדי ליצור במרכז החדר אור מוחזר חם, כלומר בגוון צהבהב-אדמדם. גוונים אדומים וצהובים תמיד עושים זאת. גוונים כחולים וירוקים ולבנים יעשו זאת רק במקומות מתאימים, באיזון עם צבעים אחרים, ועם עזרה ממקורות האור.

לכן:

צבעו את המשטחים בצבעים אשר ישתלבו בגוני האור הטבעי, האור המוחזר והתאורה המלאכותית, כך שיווצר בחדר אור חם.

תמונה
זה אומר שגוני צהוב, אדום וכתום ישמשו לרוב לצביעת חלקי חיץ, אהילים, ולפעמים עיטורים -- סנטימטר חיץ (240), קישוט (249), בריכות אור (252). גגות בד (244) צבעוניים ו{{}}לבנים ומרצפות רכות (248) עוזרים ליצור אור בגוון חם. קשה יותר להשתמש בגוני כחול, ירוק ואפור, בעיקר בצד הצפוני שבו האור קר ואפור; אבל תמיד אפשר להשתמש בהם לקישוט, כך שיעזרו להבליט את הגוונים החמים יותר -- קישוט (249).

חזור אל “arch”