לתדהמתי, גיליתי כי
משרד החינוך בכבודו ובעצמו, הציע לנבחני הבגרות השנה לכתוב מאמר בבחינת הבגרות ב{{}}
חיבור עברי על... לא פחות ולא יותר מאשר
חינוך ביתי!.
בבחינת הבגרות יש לבחור אחד משישה נושאים שניתנים בבחינה, ולכתוב עליו מאמר. היו שני נושאים בבחינה השנה (חורף 2008) מנושאי "באופן": חינוך ביתי ומזון אורגני.
השאלון המלא
articlefile]כאן 1202142799000[/po].pdf
להלן החלק העוסק בחינוך ביתי:
בקטע שלפניך מתוארות שיטות חינוך השונות במהותן מן המסדרת החינוכית המקובלת. לפי שיטות אלה הילדים אינם לומדים בבית הספר אלא בבית, על פי תכנית מובנית או באופן טבעי.
כוב מאמר ובו
הצג את הייחוד שבשיטות האלה, בהשוואה לשיטות החינוכיות המקובלות.
דון בחסרונותיהן וביתרונותיהן
והבע את דעתך עליהן.
נמק את דבריך.
בית ספר? שהילד ילמד בבית
(מעובד על פי כתבה מאת מורן זליקוביץ', אתר ynet 22.8.05)
בזמן שהורים בכל הארץ מתכוננים לשלוח את ילדיהם לבית הספר לשנת הלימודים החדשה, יש קבוצה של עשרות הורים, שהאחד בספטמבר הוא בסך הכל עוד תאריך סתמי ביומן. על פי נתוני משרד החינוך, משפחות רבות מעדיפות שלא לשלוח את ילדיהן למערכת החינוך, אלא לגדל אותם בבית במסגרת "החינוך הביתי".
על פי שית "החינוך הביתי המסודר", ההורה הוא גם מורה, והוא מלמד בהתאם לקצב של הילד ובהתאם לרצונות הילד. חלק מההורים מעדיפים לשלב מורה פרטי בבית, אולם יש הורים הבוחרים ברעיון מעט יתר קיצוני של "חינוך ביתי חופשי". על פי שיטה זו, אין זה תפקידו של ההורה ללמד את הילד; הילד הוא אדם חופשי לחלוטין, הבוחר בעצמו באופן טבעי מה ללמוד ומה לא ללמוד.
"אין לימודים בכלל, והילדים בחופש כל השנה", מתמצתת את השיטה אם לשישה ילדים מהגליל [נחשו מי זו...], שחיים בשיטת החינוך החופשי. "הכל נלמד באופן טבעי, על פי הדברים שהחיים מזמנים לנו. אני לא מלמדת אותם שום דבר מובנה, והכל הם לומדים מעצמם. כמו שהם לומדים ללכת, כך הם לומדים לקרוא ולכתוב. אם הילד רוצה, אין לו בעיה ללמוד זאת. אני מעוניינת שהלמידה תבוא מסקרנות טבעית, ולא מכיוון שמישהו קבע שבגיל 6 צריך ללמוד קריאה וכתיבה."
על החשש שהילדים לא יעמדו בדרישות של המוסדות להשכלה הגבוהה אומרת האם: "אני מאמינה שמה שרוצים באמת, אפשר להשיג. אם ירצו תעודת בגרות, הם ילמדו וישיגו אותה. לא צריך 12 שנה לשם כך. כרגע איני רואה סיבה להשקיע במשהו שאין לי מושג אם הוא רלוונטי או לא".
מה אתם אומרים? אני הייתי המום לגמרי. לא רק שמשרד החינוך מכניס את הנושא לבחינת הבגרות וחושף את הנוער ל"סטייה" המוזרה הזו, אלא שהנימה לחלוטין לא שלילית, ונותנת לגיטימציה לחינוך הביתי.
אני מניח שחלק לא קטן מהנוער שבחר בנושא הזה לחיבור, העביר ביקורת רבה על החינוך הביתי. אל תשכחו שזה נוער שברגעי כתיבת הבחינה ממש, מסיים את אותן 12 שנות לימוד שמתוארות במאמר כמיותרות... אבל עצם הכנסת הנושא לבחינה הוא תקיעת יתד רצינית ביותר לחינוך הביתי בישראל.
עכשיו רק נותר לבקש מילדי החינוך הביתי לכתוב מאמר על היתרונות והחסרונות של בית הספר

לתדהמתי, גיליתי כי [b]משרד החינוך[/b] בכבודו ובעצמו, הציע לנבחני הבגרות השנה לכתוב מאמר בבחינת הבגרות ב{{}}[b]חיבור עברי[/b] על... לא פחות ולא יותר מאשר [b]חינוך ביתי![/b].
בבחינת הבגרות יש לבחור אחד משישה נושאים שניתנים בבחינה, ולכתוב עליו מאמר. היו שני נושאים בבחינה השנה (חורף 2008) מנושאי "באופן": חינוך ביתי ומזון אורגני.
השאלון המלא [url=http://www.geva.co.il/geva/files/[po]articlefile]כאן[/url] 1202142799000[/po].pdf
להלן החלק העוסק בחינוך ביתי:
[hr]
בקטע שלפניך מתוארות שיטות חינוך השונות במהותן מן המסדרת החינוכית המקובלת. לפי שיטות אלה הילדים אינם לומדים בבית הספר אלא בבית, על פי תכנית מובנית או באופן טבעי.
כוב מאמר ובו [b]הצג[/b] את הייחוד שבשיטות האלה, בהשוואה לשיטות החינוכיות המקובלות. [b]דון[/b] בחסרונותיהן וביתרונותיהן [b]והבע[/b] את דעתך עליהן. [b]נמק[/b] את דבריך.
[b]בית ספר? שהילד ילמד בבית[/b]
[sup](מעובד על פי כתבה מאת מורן זליקוביץ', אתר ynet 22.8.05)[/sup]
בזמן שהורים בכל הארץ מתכוננים לשלוח את ילדיהם לבית הספר לשנת הלימודים החדשה, יש קבוצה של עשרות הורים, שהאחד בספטמבר הוא בסך הכל עוד תאריך סתמי ביומן. על פי נתוני משרד החינוך, משפחות רבות מעדיפות שלא לשלוח את ילדיהן למערכת החינוך, אלא לגדל אותם בבית במסגרת "החינוך הביתי".
על פי שית "החינוך הביתי המסודר", ההורה הוא גם מורה, והוא מלמד בהתאם לקצב של הילד ובהתאם לרצונות הילד. חלק מההורים מעדיפים לשלב מורה פרטי בבית, אולם יש הורים הבוחרים ברעיון מעט יתר קיצוני של "חינוך ביתי חופשי". על פי שיטה זו, אין זה תפקידו של ההורה ללמד את הילד; הילד הוא אדם חופשי לחלוטין, הבוחר בעצמו באופן טבעי מה ללמוד ומה לא ללמוד.
"אין לימודים בכלל, והילדים בחופש כל השנה", מתמצתת את השיטה אם לשישה ילדים מהגליל [נחשו מי זו...], שחיים בשיטת החינוך החופשי. "הכל נלמד באופן טבעי, על פי הדברים שהחיים מזמנים לנו. אני לא מלמדת אותם שום דבר מובנה, והכל הם לומדים מעצמם. כמו שהם לומדים ללכת, כך הם לומדים לקרוא ולכתוב. אם הילד רוצה, אין לו בעיה ללמוד זאת. אני מעוניינת שהלמידה תבוא מסקרנות טבעית, ולא מכיוון שמישהו קבע שבגיל 6 צריך ללמוד קריאה וכתיבה."
על החשש שהילדים לא יעמדו בדרישות של המוסדות להשכלה הגבוהה אומרת האם: "אני מאמינה שמה שרוצים באמת, אפשר להשיג. אם ירצו תעודת בגרות, הם ילמדו וישיגו אותה. לא צריך 12 שנה לשם כך. כרגע איני רואה סיבה להשקיע במשהו שאין לי מושג אם הוא רלוונטי או לא".
[hr]
מה אתם אומרים? אני הייתי המום לגמרי. לא רק שמשרד החינוך מכניס את הנושא לבחינת הבגרות וחושף את הנוער ל"סטייה" המוזרה הזו, אלא שהנימה לחלוטין לא שלילית, ונותנת לגיטימציה לחינוך הביתי.
אני מניח שחלק לא קטן מהנוער שבחר בנושא הזה לחיבור, העביר ביקורת רבה על החינוך הביתי. אל תשכחו שזה נוער שברגעי כתיבת הבחינה ממש, מסיים את אותן 12 שנות לימוד שמתוארות במאמר כמיותרות... אבל עצם הכנסת הנושא לבחינה הוא תקיעת יתד רצינית ביותר לחינוך הביתי בישראל.
עכשיו רק נותר לבקש מילדי החינוך הביתי לכתוב מאמר על היתרונות והחסרונות של בית הספר :-)