ספסל בכניסה

אנונימי

ספסל בכניסה

שליחה על ידי אנונימי »

== דפוס 242 -- Front Door Bench ==
_מתוך הספר "A Pattern Language" Amazon:0195019199 מאת כריסטופר אלכסנדר. תרגום: יונת שרון

תמונה

...כשיש מקומות ישיבה (241) בתוך דפוסים גדולים יותר, נוצרים סביב שולי הבניין מקומות מזמינים לשהייה -- שדרת עמודים (119), שוליים לבניין (160), מקום שטוף שמש (161), חיבור לאדמה (168); זה בולט במיוחד וחשוב ביותר ליד הכניסה -- חדר כניסה (130). הדפוס הנוכחי מגדיר טיפוס מיוחד של מקומות ישיבה (241): ספסל שעוזר לעצב את חדר הכניסה ואת השוליים של הבניין סביב הכניסה. הוא חשוב באופן כללי, אבל נראה שיש לו חשיבות מיוחדת בכניסה של דירה לגיל הזהב (155).

אנשים אוהבים לצפות ברחוב.

אבל הם לא תמיד רוצים להיות מעורבים במה שקורה ברחוב. תהליך היציאה למרחב הציבורי מצריך רצף של רמות מעורבות בנעשה ברחוב, מהפרטית ביותר ועד לציבורית לחלוטין. ילדה קטנה שצופה ברחוב אולי תרצה אפשרות להתחבא ברגע שמישהו מסתכל בה יותר מדי. במקרים אחרים, אנשים ירצו לצפות ברחוב מקרוב מספיק כדי שיוכלו להחליף מלה עם מי שעובר, אבל עדיין להיות מוגנים מספיק כדי לעסוק בענייניהם הפרטיים.

תמונה
ספסלים בכניסות לבתים בפרו

הסוג הציבורי ביותר של מעורבות הוא לשבת בחוץ. אנשים רבים, במיוחד זקנים, לוקחים כסא אל מחוץ לדלת או נשענים על קיר החזית של הבית, בין אם בזמן עיסוק כלשהו או סתם בשביל להנות מצפיה בחיי הרחוב. אבל מאחר שלא נעים להיות לגמרי בפומבי, יש צורך בספסל או מושב שהוא פרטי בבירור, גם אם הוא בחוץ. הטוב ביותר הוא ספסל שמאפשר לשבת בקצה השטח הפרטי, ומוצב כך שייצור אזור המשיק לשטח הציבורי.

לכן:

בנו ספסל מיוחד מחוץ לדלת הקדמית, שאנשים יוכלו לשבת עליו שעות על גבי שעות ולצפות בחיים החולפים לפניהם. מקמו את הספסל כך שייצור אזור פרטי למחצה לפני הבית. קיר נמוך, צמחים, עץ, יכולים לעזור להשלים את מעטפת האזור הזה.

תמונה

הספסל יכול לעזור להבליט את הכניסה -- כניסה ראשית (242); הוא יכול להוות חלק מקיר הפרדה -- קיר ישיבה (243), עם פרחים בשמש לצידו -- פרחים מוגבהים (245). מקמו אותו בתשומת לב, לפי העקרונות שניתנו בדפוס מקומות ישיבה (241)...
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

ספסל בכניסה

שליחה על ידי יונת_שרון* »

מצד אחד, אני אוהבת ספסל בכניסה. מצד שני, הפתיח "אנשים אוהבים לצפות ברחוב" כב לא נכון בימינו: הרחובות הפכו לטריטוריה של מכוניות ולא של אנשים, וממש לא נעים לצפות בהם או בכלל להתקרב אליהם יותר מדי. ספסל בכניסה יכול לעבוד רק אם הוא לא קרוב מדי לכביש.
בשמת_א*
הודעות: 21563
הצטרפות: 28 יולי 2001, 13:37
דף אישי: הדף האישי של בשמת_א*

ספסל בכניסה

שליחה על ידי בשמת_א* »

נכון. למשל, הרחוב שבתמונה כבר לא קיים יותר, אני בטוחה. כלומר, אין בו שום כלי רכב שעובר! ואנשים ממש הולכים בחוץ!
אבל בתים שנמצאים על דרכי קיצור ושבילים של הולכי רגל, באמת נעים להם לשבת ולצפות. למשל, פה יש בית אבות שנבנה בחוכמה בצומת של מעברים ודרכי קיצור. לכן כל הזמן אנשים עוברים דרך הגינה שלו. עוד הוסיפו על זה ויצרו במתחם הגינה שלו שני גני שעשועים לילדים ולתינוקות, ועוד פינה עם ספסלים ושולחנות. ככה יש עוד יותר סיבות לעוד יותר אנשים לעבור דרך שם. והזקנים מבית האבות נהנים מאוד לשבת על הספסלים בפתח בית האבות ובגינה ולהתבונן בכל החיים השוקקים מסביב, באופן טבעי, כי זה תוכנן ככה שהאנשים האלה יעברו שם מתוך כוונה ורצון, לא בתור "טובה לזקנים".
יש בית אבות אחר שנבנה לא רחוק משם, שבו יש שערים. אמנם פתוחים, אבל שערים. והוא לא נמצא במעבר ממקום למקום, אלא תוכנן כנקודת קצה, וכך הוא בצד. אף אחד לא עובר דרכו. מי שחי שם מבודד לעצמו. החיים מתרחשים מחוץ לגדר, והם לא שייכים. גם המבנים מפנים עורף לרחוב, והספסלים פנימיים, יכולים לאפשר הסתכלות רק על מי שעובר בתוך השבילים של בית האבות.
דגנית_ב*
הודעות: 899
הצטרפות: 13 מאי 2004, 12:15
דף אישי: הדף האישי של דגנית_ב*

ספסל בכניסה

שליחה על ידי דגנית_ב* »

הרחוב שבתמונה כבר לא קיים יותר
קיים. באפריקה למשל. הבתים נראים אחרת - הרבה יותר גרוע, מבוץ ובלי חשמל אבל אנשים - וילדים משחקים עלידם - יושבים על ספסלי עץ חבוטים ומסתכלים. אחר כך הם קמים, מצטרפים לרחוב בענייניהם והופכים מחזה לאנשים אחרים.
טרה_רוסה*
הודעות: 5845
הצטרפות: 08 ינואר 2004, 15:33
דף אישי: הדף האישי של טרה_רוסה*

ספסל בכניסה

שליחה על ידי טרה_רוסה* »

אצלינו אין ספסל, אבל יש מדרגה בפתח הבית, ואנחנו יושבים שם הרבה (מרחק של כ-8 מטר מהכביש, ובמפלס אחר). נכון שיש בעיקר מכוניות בכביש, אבל עוברים גם אנשים שהולכים ברגל, ולפעמים אפילו רואים סוס או אפילו עיזים! יש גם מכוניות של תיירים שמאיטות ומסתכלות על הנייטיבז שיושבים בפתח הבית :-D
תרמיל_אפונה*
הודעות: 1
הצטרפות: 16 אפריל 2009, 11:40

ספסל בכניסה

שליחה על ידי תרמיל_אפונה* »

אצלנו יש מדרגות בין החצר לרחוב. כשרק עברנו לבית נורא שמחתי, כי אני נורא אוהבת לשבת על מדרגות - אבל אני רואה שבפועל אנחנו כמעט אף פעם לא יושבים שם. משהו בסידור הספציפי שלהן לא כזה מזמין כנראה.
שליחת תגובה

חזור אל “arch”