6 בנובמבר, 2011

פורמלדהיד: חומר מסרטן בחיסוני התינוקות

פורמלדהיד (Formaldehyde) הוא כימיקל המשמש בתעשיות רבות בתהליך היצור של לוחות עץ, דבקים, בדים, אריזות נייר, וחומרי בידוד. בנוסף הוא משמש גם כחומר מחטא כנגד חיידקים ופטריות וכחומר משמר בתחום הרפואי ובבתי-לוויות.

לפורמלדהיד ישנם נזקים ידועים בטווח הקצר אך השפעתו בטווח הארוך לא נחקרה מספיק במשך שנים.
כבר בשנת 1987 הוכנס הפורמלדהיד לרשימת החומרים החשודים כמסרטנים ע"י הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית (EPA). ואילו עתה, ב-2011, הוכנס הפורמלדהיד לרשימת החומרים המסרטנים על ידי מש' הבריאות האמריקאי (HHS) ועל ידי הסוכנות הבינלאומית למחקר הסרטן (IARC).

הנה דף על פורמלדהיד באתר מכון הסרטן האמריקאי.
והנה ידיעה בנושא מהניו-יורק טיימס.

מדוע אני מעלה את הנושא הזה?
בשני העמודים למעלה מוזכרות הסכנות להם נחשפים עובדים בתעשיות המשתמשות בפורמלדהיד, והעובדה שמחקרים שבדקו מגזרים אלו מצאו סיכון מוגבר לסרטן ככל שהעובד נחשף יותר לחומר. העובדים נחשפו לחומר דרך שאיפתו או מגע בעור.

מה ש"שכחו" להזכיר היא העובדה שפורמלדהיד נמצא בריכוזים משמעותיים בחלק ניכר מחיסוני התינוקות, שם הוא מוזרק ישירות לגוף התינוק.

כן, קראתם נכון. חומר החשוד כמסרטן כבר מתחילת שנות ה-80 (ואולי עוד לפני כן) מוזרק כל יום למאות תינוקות בישראל ועשרות מיליונים בעולם. נכון להיום, החומר הזה כבר אינו "חשוד" כמסרטן – הוא נקבע כמסרטן חד וחלק.

והוא עדיין נמצא בחיסוני התינוקות ולא מצאתי אף ידיעה האומרת שמישהו שוקל להוציא אותו משם.

באיזה חיסונים נמצא הפורמלדהיד?

  • כל חיסוני המחומשת למיניהם
  • חיסוני DT (דיפטריה וטטנוס)
  • חיסון Hib
  • חיסון הפטיטיס A
  • חיסון הפטיטיס B (של חברת מרק)
  • חלק מחיסוני השפעת (למשל Fluvax).

בידקו בעצמכם בעלוני החיסונים. חפשו את המילה Formaldehyde.

כלומר, לגופו של תינוק ישראלי שהוריו מחסנים אותו על פי תוכנית מש' הבריאות מוזרק הפורמלדהיד בין 6 ל-8 פעמים בשנתיים הראשונות לחייו.

ומה אומרים לנו מומחי החיסונים כששואלים אותם לגבי הפורמלדהיד? התשובה המקובלת היא "יש הרבה חומרים מסרטנים בסביבה. זה הכל ענין של מינון, וכמות הפורמלדהיד בחיסונים מזערית". שימו לב, הם בד"כ לא יגידו שהמינון בחיסונים אינו מזיק, והסיבה לכך פשוטה: הם לא יודעים.
השפעתו של פורמלדהיד על גוף התינוק מעולם לא נבדקה בניסוי קליני. לא נבדקה גם השפעתו על התינוק כחלק מקוקטייל החומרים הנמצא בחיסון (ומשתנה מחיסון לחיסון). אולי הנזק שגורם הפורמלדהיד מוגבר כשהוא מעורבב עם חומרים אחרים בחיסון? אף אחד אינו יודע בוודאות.

כמו התימרוסל (Thimerosal) הידוע לשמצה, הפורמלדהיד הוכנס לחיסונים כבר במחצית הראשונה של המאה ה-20, עוד לפני שבכלל בא לעולם המושג "ניסוי קליני אקראי כפול סמיות עם קבוצת ביקורת". בעברית פשוטה: החומר הזה הוכנס לחיסונים ללא כל בדיקה משמעותית לגבי השפעותיו על גוף התינוק – לא בדיקה של השפעות לטווח קצר וודאי לא בדיקה של השפעות בטווח הארוך. (כידוע, השפעתם של חומרים מסרטנים ניכרת לעיתים רק לאחר עשרות שנים.)

המחקרים שכן נערכו לגבי הפורמלדהיד התמקדו בהשפעתו בבליעה או שאיפה, בהקשר של התעשיות בהם נעשה בו שימוש. הנבדקים היו אנשים מבוגרים ולא תינוקות. האם ממחקרים אלו ניתן להסיק לגבי הכמות "הבטוחה" להזרקה לגוף של תינוק בן יומו? תומכי החיסונים טוענים שכן.
האם יש להם הוכחה מדעית לכך? לא.

אז בפעם הבא שתקראו את המומחה התורן שמגן על הזרקת פורמלדהיד לתינוקות בטענה שגם "קפה וסוכר מסרטנים, הכל שאלה של כמות", תחשבו האם הייתם רוצים שלגופו של התינוק שלכם יוחדר חומר שבטיחותו בחיסונים מעולם לא נבדקה, ושדף המפרט שלו מתאר אותו כך:

Causes burns. Very toxic by inhalation, ingestion and through skin absorption. Readily absorbed through skin. Probable human carcinogen. Mutagen. May cause damage to kidneys. May cause allergic reactions. May cause sensitisation. May cause heritable genetic damage. Lachrymator at levels from less than 20 ppm upwards. Very destructive of mucous membranes and upper respiratory tract, eyes and skin.

"גורם לכוויות. רעיל מאוד לנשימה, בליעה, ולמגע בעור. נספג בקלות דרך העור. קרוב לוודאי שמסרטן לבני אדם. מוטאגני (גורם למוטציות). עלול לגרם לנזק לכליות. עלול לגרום לתגובות אלרגניות. עלול לגרום לרגישות-יתר. עלול לגרום לנזק גנטי תורשתי. מדמיע ברמות פחותות מ-20 יחידות למיליון. הרסני מאוד לרקמות ריריות ולקנה הנשימה, עיניים ועור."

המממ… לא ממש נשמע כמו כוס הקפה שלכם, לא?


זוהי גירסה מקוצרת של רשימה מאתר חיסונים בע"מ

3 תגובות   (רסס)

  1. בשמת_א הגיב:

    עד כמה שידוע לי, החומר הזה קרוי בארץ "פורמלין".
    באנגלית נוהגים לקרוא לו "פורמלדהיד".

  2. ניבה_שקד הגיב:

    נכון. בעברית זה פורמלין, שאנחנו מכירים אותו כמשמר גופות במוזיאון הטבע…

    דרך אגב, הוא קיים כמשמר גם בחלק מתכשירי הקוסמטיקה.

    פרופ' מרים בן הרוש, מנהלת המחלקה לאונקולוגיה – ילדים בבי"ח רמב"ם, אומרת כי רק 1% מכלל מקרי הסרטן אצל ילדים נובעים מסיבות גנטיות ו- 99% בגלל חשיפה לרעלים או לקרינה.

  3. כרמל הגיב:

    אז מה עושים? לא מחסנים את הילדים?
    מחסנים בחומר אחר? טבעי יותר?
    מהן האלטרנטיבות הטובות?

הוספת תגובה

(מומלץ התחבר או )