המלצות וסקירות

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 5 ביולי, 2012
7 תגובות

אהרון והעיפרון הסגול

אהרון והעיפרון הסגול מאת קרוקט ג'ונסון, תרגום: רנה שני.

ספר ילדים. ספר מתנה. ספר מסע. ספר גילוי. ספר הבנה.

לא היה שום ירח בשמיים, ולאהרון היה צורך בירח

זה הטקסט. בתמונה אהרון מצייר ירח, אבל לאורך כל הספר לא מוזכרת המילה "מצייר". אם בכלל, אז אהרון "עושה". ככה זה. אתה יוצר את המציאות של עצמך. ואם אתה זקוק לירח – עשה לך אחד.

<החשיבה המזרחית בנויה על ההנחה שהדרמה המתחוללת בעולם החיצוני היא שיקוף של הדרמה המתחוללת בעולמנו הפנימי. צורת מחשבה זו היא "פרימיטיבית" בעינינו, משום שהיא נותנת מקום מרכזי לכוחות דמיון ואינטואיציה אשר אינם נחשבים בעינינו כלים ראויים להתמודדות ריאלית עם החיים. אדמיאל קוסמן>

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 30 במאי, 2012
2 תגובות

עבודת ילדים – הילדה אילת

"הילדה אילת" מאת קדיה מולודובסקי בתרגום נתן אלתרמן

הילדה אילת מפרבר נידח בוורשה גדלה לתוך מציאות קשה. הוריה כורעים תחת עול העבודה והפרנסה, ומצפים ממנה שתקח בזה חלק:

צריך שיר ערש לזמר לאח,
צריך לשטוף סירים וכלי מטבח,
צריך לשאוב דלי מים,
צריך לתלות כותונת וגרבים,

וכן הלאה…

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 8 במאי, 2012
5 תגובות

אם אמא שלי לא – ספר למבוגרים

"אם אמא שלי לא יכולה לאהוב אותי – מי כבר בעולם כולו יצליח בזה?" מאת נורית זרחי

פטוניה החתלתולה הקטנה אבדה את אמא שלה בחושך. היא בוכה, אמא לא שומעת אותה ופטוניה חושבת שאולי היא כבר מתה –

"כי אם אמא שלי שילדה אותי לא יכולה לשמור עלי – מי כבר בעולם כולו יצליח בזה?".

פטוניה פוגשת את חתול-יועץ שמנסה לעזור לה לפתור את הבעיות שלה.

"מה את בוכה?! לא צריך לוותר על אהבה כל כך מהר!"….

"כדי שישמרו עליך, את צריכה להיות גדולה" אמר חתול-יועץ "כי קל לאהוב את מי שרואים אותו ברור".

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 23 בפברואר, 2012
9 תגובות

פדגוגיה שחורה היום

(בהמשך לרשימה על בראשית היה החינוך מאת אליס מילר)

"3096 ימים" הוא ספרה של נטשה קמפוש, שבשנת 1998, כשהייתה בת עשר, נחטפה בידי פסיכופט והיתה כלואה אצלו עד גיל שמונה עשרה. את הספר כותבת קמפוש לאחר שבגיל שמונה-עשרה ברגע נדיר של חוסר תשומת לב מצידו היא ברחה ושחררה את עצמה.

לכאורה זהו "מקרה פרטי". החוטף היה פסיכופט ולכן העביר את קמפוש את מסכת ההתעללויות הזאת. אולם אם נבדוק את פרטי ההתעללות נגלה שהיא דומה באופן מבהיל להוראות החינוכיות שמצטטת מילר מספרי הפדגוגיה השחורה: כליאה, בידוד, הרעבה, מחיקת הרצון האישי, מכות, התעלמות בוטה מהצרכים, השפלה והאשמה של הילד בכל ההתעללויות.

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 16 בפברואר, 2012
9 תגובות

בראשית היה החינוך מאת אליס מילר

אליס מילר היא פסיכואנליטיקאית שזכויות רבות לה בהעלאה למודעות של השפעת איכות החינוך על אישיותם של בני האדם. בספרה הראשון "הדרמה של הילד המחונן" היא מתארת כיצד מודעותו הגדולה של ילד עירני ורגיש למניעים הלא מודעים של הוריו, משפיעה עמוקות על התפתחותו. ילד כזה החש שהוריו אינם אוהבים אותו בזכות עצמו אלא כמי שממלא אחר ציפיותיהם יאבד את בטחונו העצמי ויטה לאיבוד "העצמי" שלו ומכאן לסבל אישי.

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 7 בפברואר, 2012
3 תגובות

הספר "פרא" מאת גבי ניצן

האם הידע עוזר לנו בחיים, או אולי מפריע לנו?
האם ייתכן שכאשר אנחנו "יודעים" משהו, אנחנו למעשה מגבילים את עצמנו לדבר שאנחנו מכירים, ומונעים מעצמנו אפשרויות אחרות?
אם לא ניצמד לידע שלנו שאומר שאיננו יכולים לעוף – האם נוכל לעוף?
האם "ידע הוא כח" כפי שמקובל להגיד, או שאולי הוא גם מגבלה?

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 19 בינואר, 2012
8 תגובות

לעשות כמו מים

סקירת הספר לגרום לדברים לקרות (Getting Things Done) מאת דייוויד אלן

עכשיו, כשאתם קוראים את הרשימה הזו, כמה דברים אחרים שאתם צריכים לעשות עולים בדעתכם?
האם זה שהם עולים בדעתכם עוזר לכם לעשות אותם? או שזה רק מפריע לכם להתרכז במה שאתם עושים עכשיו?

כשהתודעה שלנו עמוסה בדברים אחרים, היא פחות פנויה להגיב למה שקורה כאן ועכשיו. דיוויד אלן אומר שאנחנו הכי יעילים במצב של "תודעה כמו מים": כאשר התגובה שלנו מתאימה בדיוק למה שקורה, כמו מים שיכולים להתאים את צורתם לצורת המיכל – בכוס הם יהיו בצורת כוס, בבקבוק הם יהיו בצורת בקבוק, בקומקום הם יהיו בצורת קומקום.

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 17 בינואר, 2012
3 תגובות

יש ים בירושלים – ספר מאת מיריק שניר

אני אוהבת את הספרים של מיריק שניר, כי הם ספרים חינוכיים. אבל בניגוד לדעה הרווחת שמי שזקוק לחינוך הוא הילד ולכן הרבה מאד ספרי ילדים מעבירים מסרים חינוכיים לילדים, בספריה של מיריק שניר המסר החינוכי מועבר להורים. לא מתוך רצון לחנך וללא מוסר השכל אלא תוך כדי תיאור רגיש ועדין של המציאות. בכל ספר אפשר ללמוד משהו על עולמו של הילד שזר לכל כך להרבה הורים, אפשר גם ללמוד משהו על הורות, על היחסים בין הורים לילדים ועל הדרך להתנהג עם הילדים בהתאמה לגילם ולשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים.

"יש ים בירושלים" מספר על ילד אחד ירושלמי שאהב מים, וכשמגיע הגשם הוא יוצא לשחק בשלוליות. זה מה שכל ילד רוצה לעשות ולא תמיד מרשים לו – כי הנעלים ירטבו ויתקלקלו, כי הבגדים ירטבו וקר, כי עכשיו אין זמן. ויש עוד סיבות טובות מאד לאסור על הילד לשחק בשלולית, אלא שהן אינן מתחשבות בצרכים של הילד אלא בצרכים של ההורים.

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 4 בדצמבר, 2011
3 תגובות

חורף קסום בעמק המומינים / טובה יאנסן

מומין מתעורר לראשונה בחייו לחורף.
הכול מושלג אך הוא מעולם לא ראה שלג יורד.
שום דבר לא כמו שהוא רגיל, שום דבר לא כמו שהוא מכיר.
מומינטרול עצוב ומפוחד ומתגעגע.
הוא מדליק המון נרות, מכוון המון שעונים, ויוצא בזהירות לתור את הסביבה.
הסביבה גם היא כמו עולם אחר. הוא מגשש את צעדיו.
מחליק ונופל.

המשך »

ספרים, סרטים, ומוזיקה שאהבנו 24 בנובמבר, 2011
6 תגובות

המשחק הפנימי

The Inner Game of Tennis
W. Timothy Gallwey

"המשחק הפנימי" הוא מה שקורה בתוך הראש של השחקן בזמן משחק הטניס (וגם לפניו ואחריו). הרעיון המרכזי של הספר הוא שבדרך כלל רובנו מפריעים לעצמנו להגיע למיצוי היכולות שלנו בגלל שאנו מנסים לשלוט בפעולות שלנו, במקום לתת לגוף שלנו לעשות כמיטב יכולתו, תוך התבוננות שקטה, מרוכזת, ולא-שיפוטית בתוצאות. למעשה, הספר עוסק בתהליכי למידה, במה שמעודד אותה ומקדם אותה, ובמה שמפריע לה להתרחש.

המשך »