ממוחזר

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים

ציטוטים מהמחנך הדגול יאנוש קורצ'ק 27 בפברואר, 2011
תגובה אחת

השיר המופלא של השתיקה

הילד מביא אל חיי האם את השיר המופלא של השתיקה. תוכנו, רעיונותיו, כוחו, היצירה שבו תלויים במספר השעות אשר האם מבלה ליד הילד, כאשר אינו תובע זאת אלא חי, במחשבות אשר בהן היא אופפת אותו בשקידה. מכוחו של הילד מבשילה האם, תוך ריכוז-נפש חרישי, אל ההשראות, אשר עבודת החינוך תובעת אותן.

לא מהספר, אלא מתוך עצמך. או-אז יהפוך להיות כל ספר ערך מועט כלשהו. ואילו ספרי ישלים את משימתו, אם ישכנע בכך.

בבדידות נבונה היי ערה…

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 23 בפברואר, 2011
4 תגובות

אמנות ההקשבה

הקשבה למחשבות של מישהו או לקיכלי על ענף או למה שנאמר, ללא תגובה של המחשבה, מולידה משמעות אחרת לגמרי מזו שמולידה תנועת המחשבה. זוהי אמנות ההקשבה, ההקשבה בתשומת-לב מלאה: אין שום מרכז שמקשיב.

(ז. קרישנמורטי מתוך: יומנו של קרישנמורטי)

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 21 בפברואר, 2011
3 תגובות

כיצד יפתח הלב?

האם לבך פתוח?
האם לבך שווה?

הבנה אינטלקטואלית אינה תחליף ללב פתוח. גם אם נשנן אלף פעמים: "כל בני האדם שווים זה לזה", יכול לבנו להיות סגור. כדי להביא לפעולה אמיתית הלב צריך להפתח.

כיצד יפתח הלב?

בסבלנות, בהתבוננות, בתשומת הלב.

האם אנחנו מתבוננים בעננים, בשמש היוקדת, בלבלוב העלים באביב, בקמטים של זקנה? האם אנחנו מאזינים לבני שיחנו, לבכי של תינוק, לציוץ הציפורים, לרעם התותחים?

נפשנו טרודה, מחפשת תשובות, קופצת מנושא לנושא. היא אינה מאזינה, אינה מתבוננת, אינה שרויה בתשומת הלב.

(אבינדב בגין, סיום הסכסוך)

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 14 בפברואר, 2011
2 תגובות

על הדממה

לדממת ההרים יש עומק שאין לעמקים. לכל אחד מהם דממה משלו; הדממה השוררת בין העננים וזו השוררת בין העצים הינן שונות במידה רבה; הדממה בין שתי מחשבות אין בה זמן; דממת העונג והפחד הינה מוחשית. הדממה המלאכותית, שבידי המחשבה לייצר, הינה מוות; הדממה שבין הרעשים הינה היעדר רעש, אך היא איננה דממה, כפי שהיעדר מלחמה אינו שלום. הדממה האפלולית של קתדרלה, של מקדש, היא רבת שנים ויופי, היא נבנתה בידי האדם במיוחד לשם כך; ישנן דממת העבר ודממת העתיד, דממת המוזיאון ודממת בית-הקברות. אך כל זה איננו דממה.

(ז. קרישנמורטי מתוך: יומנו של קרישנמורטי)

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 8 בפברואר, 2011
2 תגובות

קול דממה דקה

והנה ה' עבר ורוח גדולה וחזק מפרק הרים ומשבר סלעים לפני ה' – לא ברוח ה'; ואחר הרוח רעש – לא ברעש ה'; ואחר הרעש אש – לא באש ה'; ואחר האש קול דממה דקה.
מלכים א, י"ט 11-12
ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 7 בפברואר, 2011
תגובה אחת

השקעת תשומת הלב

תשומת לב היא משאב מוגבל מאוד. אי אפשר לשים לב להכל. אפשר לשים לב רק לדבר אחד – או לכל היותר מספר קטן של דברים – בכל פעם. צריך להתייחס לתשומת הלב כאל משאב יקר ערך, משהו שמשקיעים בזהירות ובחוכמה. אין לכם הרבה תשומת לב לפזר, אז אל תתנו לה להתבזבז.

סטיב פבלינה

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 2 בפברואר, 2011
אין עדיין תגובות

להקשיב לשקט

רעש חיצוני שווה ערך לרעש הפנימי של החשיבה. שקט חיצוני שווה ערך לדממה הפנימית.

בכל פעם שתחושו שקט סביבכם – הקשיבו לו; הבחינו בו; הקדישו לו תשומת-לב. הקשבה לשקט מעוררת את ממד הדממה שבתוככם, מאחר שרק באמצעות הדממה תוכלו להיות מודעים לשקט.

ראו איך ברגע שבו את מבחינים בשקט שסביבכם, אינכם חושבים. אתם מודעים, אך לא חושבים.

כאשר אתם נעשים מודעים לשקט, מיד מתקיים מצב של עירנות פנימית דוממת. אתם נוכחים. הותרתם מאחוריכם אלפי שנים של התניה אנושית קולקטיבית.

(אקהרט טול. מתוך: דממה מדברת)

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 31 בינואר, 2011
תגובה אחת

נפלאות מיקוד תשומת הלב

כשמתמקדים במשהו – למשל החופשה הצפויה, הפגישה הבאה, המוצר החדש – המיקוד הזה יוצר באופן מיידי רעיונות ואופני מחשבה שלא היו נוצרים בלעדיו. אפילו הגוף מגיב לתמונה שבראש כאילו היא המציאות.

ממש כמו מחשב, למוח יש פונקצית חיפוש – אבל מופלאה יותר. נראה כי היא מתוכנתת למצוא מה שאנחנו מתמקדים בו, ויותר מזה – מה שאנחנו מזדהים איתו. זה המקור למה שנהוג לקרוא פרדיגמות: אנחנו מבחינים רק במה שתואם למערכת האמונות שלנו ולתפיסתנו את המצב. לדוגמה, לאופטומטריסט תהיה נטיה להבחין בלובשי המשקפיים בקהל; קבלן בניין אולי ישים לב לפרטי המבנה של הבניין. אם תמקדו את המחשבות עכשיו בצבע האדום ואז תעיפו מבט סביב, תוכלו לראות כל דבר אדום בסביבה, אפילו הקטן ביותר.

ההשלכות של מנגנון הסינון הזה – האופן הלא מודע שבו מידע עולה למודעות שלנו – יכולות למלא סדנא של שבוע ימים. די לומר שמשהו אוטומטי ומופלא מתרחש בתודעה כאשר יוצרים תמונה ברורה של מה שרוצים וממקדים בה את תשומת הלב.

דיוויד אלן, Getting Things Done

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 26 בינואר, 2011
אין עדיין תגובות

הוראה כמדע

(מתוך הספר בלמידה מתמדת מאת ג'ון הולט)

סיוע לילדים בלמידה על העולם וחקירתו יכול להיחשב כענף של מדעי הטבע, כמו ניסיון לגדל צמח נדיר או חיה בלתי ידועה, או ניסיון לבסס תקשורת עם דולפינים או לווייתנים. נדרש כאן דבר שיש רק למעט מורים (להבדיל ממדענים גדולים): היכולת להתבונן היטב ובדייקנות, עם תשומת לב לפרטים, ולדווח בדייקנות רבה על מה שרואים.

המשך »

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 24 בינואר, 2011
תגובה אחת

כל יום

אדריכלו של היקום לעולם אינו חוזר על עצמו. כל יום הוא בריאה חדשה לגמרי. הפק את מירב התועלת מכל יום חדש.

לכל יום מחשבות, מלים ומעשים המיוחדים אך לו. קשוב להם.

(רבי נחמן מברסלב)