ממוחזר

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 18 בינואר, 2011
5 תגובות

חלון זן

(מתוך הספר A Pattern Language‏ מאת כריסטופר אלכסנדר, דפוס 134. תרגום: דגנית_ב)

האב-טיפוס של חלון-זן מופיע בבית יפני ידוע, שנתן לדפוס הנוכחי את שמו.

בית הנזיר

על ראש הר גבוה, חי לו נזיר בודהסיטי בבית אבן קטן. הרחק, הרחק באופק, השתרע האוקיינוס, שנראה ברור ויפה מההרים אך לא מביתו של הנזיר או מהשביל המוביל אליו. אבל, בחזית הבית היתה חצר המוקפת בקיר אבנים עבה. מי שבא אל הבית, הייה עובר בשער, נכנס לחצר, וחוצה את החצר באלכסון לעבר הדלת הקדמית. בחלקה הרחוק של החומה היה חרך צר ומלבני, חתוך בחומה העבה. כאשר עבר המבקר בחצר, בנקודה אחת, כשהוא בדיוק מול החרך, לרגע, נגלה האוקיינוס לעיניו. ואז, הוא עבר אותו שוב, ונכנס לתוך הבית.

המשך »

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 17 בינואר, 2011
2 תגובות

הפוגת כעס

כשאתה חש שהנך מתמלא כעס – עצור.

תאר לעצמך שכבר התפרצת, וכעת אתה חש מרוקן מכל. זה מה שקורה כאשר אתה כועס: נשמתך עוזבת אותך.

עשה כך, וכעסך ימוג כלא היה.

(רבי נחמן מברסלב)

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 11 בינואר, 2011
2 תגובות

ללמוד דממה

הביטו בעץ, בפרח, בצמח. הניחו למודעות שלכם לשהות עליהם. כמה הם דוממים, כמה עמוק הם נטועים בהוויה. אפשרו לטבע ללמד אתכם דממה.

כאשר אתם מביטים בעץ ורואים את הדממה שבו, אתם נעשים דוממים בעצמכם. אתם יוצרים איתו קשר ברמה עמוקה מאוד. אתם חשים אחדות עם מה שאתם חווים מהדממה ובאמצעותה. תחושת האחדות שלכם עם כל הדברים – היא אהבה.

(אקהרט טול. מתוך: דממה מדברת)

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 29 בדצמבר, 2010
תגובה אחת

מקום אצל העץ

(מתוך הספר A Pattern Language‏ מאת כריסטופר אלכסנדר, דפוס 171)

כאשר שותלים עצים או גוזמים אותם בלי לתת את הדעת למקומות המיוחדים שהם יוצרים, הם נהיים חשובים כמתים עבור האנשים שזקוקים להם.

[…] בדרך כלל, העצים שנוטעים בערים ובפרברים בימינו לא עונים על הצורך האנושי בעצים. הם לא מספקים תחושת יופי ושלווה, כי מציבים אותם ובונים סביבם בלי לתת את הדעת למקומות שהם יוצרים.

העצים שאנשים אוהבים הם אלה שיוצרים מקומות עם משמעות חברתית: מקום לנוח, מקום לעבור דרכו, מקום לחלום עליו, ומקום לצייר. לעצים יש יכולת ליצור מגוון סוגים של חלל חברתי:

המשך »

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 26 בדצמבר, 2010
3 תגובות

גינת פרא

(מתוך הספר A Pattern Language‏ מאת כריסטופר אלכסנדר, דפוס 172)

גינה שצומחת בהתאם לטבעה שלה אינה איזור פרא, אבל גם אינה יצירה מלאכותית.

גנים רבים נראים ייצוגיים ומלאכותיים. ערוגות הפרחים מסודרות כמו היו מפות שולחן או תמונות מצוירות. הדשאים מכוסחים כמו היו פרוות פלסטיק אחידה. השבילים נקיים כמו אספלט חדש מבריק. הריהוט חדש ונקי, טרי מהחנות.

לגנים כאלה חסרות התכונות שגורמות לגן לקום לחיים – תחושת הטבע, מבוית אבל עדיין פראי, מטופח מספיק כדי להשתלב עם הבניינים סביבו והאנשים שעוברים בו. האיזון בין פראות לטיפוח הגיע לשיא בגנים האנגליים העתיקים.

המשך »

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 6 בדצמבר, 2010
אין עדיין תגובות

טבע ותרבות נפגשים בגן

טבע ותרבות אינם הפכים, ושטחים פתוחים אינם הסוג היחיד של שטח שצריך להעסיק את שוחרי איכות הסביבה. […] גנים מציעים מקום שבו התרבות והטבע יכולים להגיע לעמק השווה.

— מייקל פולן
ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 29 בנובמבר, 2010
אין עדיין תגובות

חוני המעגל ועץ החרוב

חוני המעגל היה מהלך בדרך. ראה אדם נוטע חרוב. אמר לו: החרוב לכמה שנים טוען פירות? אמר לו: לשבעים שנה. אמר לו: כלום יודע אתה שתחיה שבעים שנה? אמר לו: מצאתי את העולם בחרובים. כשם שנטעו אבותי לי, אף אטע אני לבני.

על-פי תענית כג, ע"א
ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 24 בנובמבר, 2010
4 תגובות

קציר טל

יושבי ארץ יובשנית ראוי שיתנו דעתם גם על הטל. […] בתפילות הגשם מבקשים: ״תן טל ומטר לברכה״, קודם טל, ורק אחר כך מטר. […]

אבנים קוצרות טל: ערימת אבנים גדולות עם הרבה חללי אוויר ביניהן היא שיטת קציר טל עתיקת יומין. עורמים אבנים סביב הצמח בקוטר של מטר, או שעורמים כמה ערימות קטנות. אפשר גם לכסות תעלות השקיה באבנים. טל המצטבר על האבנים יגיע ישירות לשורשים. אפשר להשתמש בכל אבן מקומית, אך אבנים וולקניות כגון טוף או בזלת (שיש להן יותר חללי אוויר) פועלות טוב במיוחד.

— טליה שניידר, ״גן עדן בפתח הבית״

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 15 בנובמבר, 2010
אין עדיין תגובות

האוויר שאנו נושמים

כל נשימה היא מתנה שהעניקו לנו הצמחים.

סוזן וויד

ציטטות וקטעים מפרסומים שונים 10 בנובמבר, 2010
6 תגובות

דשא או אחו

המדשאה, כפי שהיא מוכרת לנו היום, מוצאה מאנגליה. […] האחו, ששימש מרעה, היה מורכב ממינים רבים של צמחים, בהם פרחים, צמחים ריחניים, דגנים וקטניות, שהגיעו לעתים לגובה 30-50 ס״מ. […] במרכז הכפר האנגלי היה קיים מרעה משותף של אווזים, כבשים ובקר (Village Green). שטח זה שימש גם מקום למפגשים חברתיים, לחגיגות ולתחרויות ספורטיביות. אנגליה היא המולדת של ענפי ספורט הקשורים במדשאה, כגון הגולף האריסטוקרטי, הקריקט והכדורגל העממיים. […] בתקופת האימפריה האנגלית הופצה המדשאה גם למושבות מעבר לים, כולל האזורים החמים, וכך הגיעה גם ארצה. […]

האחו מהווה חברת צומח המתפתחת בתנאי לחות ובתנאי רעיה. בארץ מופיעה חברת צומח זו באופן טבעי רק ליד נחלים ומעיינות, בשקעים בגבול ביצות, ובדולינות בהרים הגבוהים. האחו הזה ירוק כל השנה הודות ללחות ולהרכב הצמחים המיוחד. […] היתרונות בחברת צומח זו הם שהיא מהווה כעין אקוסיסטמה המסוגלת, בתנאי רעיה, להתקיים ולהתחדש באופן תמידי, ללא התערבות האדם.

לדאבוננו, לא השכילו הגננים ללמוד מהטבע על הרכב הדשא, אלא טיפחו, בדומה לנעשה בחקלאות המודרנית, מונוקולטורות של זנים ובני-זנים של דגניים אקזוטיים שולחי שלוחות. […] הנסיון מלמד שהחזקת דשא המורכב ממין אחד, או אפילו מקבוצת דגנים בעלי שלוחות, קשורה בתשומות גדולות של אנרגיה, המתבטאת בהשקיה, קציר, דילול ואוורור, דישון והדברה.

— שלמה אילן, "הגן הפורה"